Kaningryta med senap och örter.

En svart pälsklädd kanin som hänger upp och ner på en stång utomhus med löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
P
AXS AXS skrev:
Åt nyss en riktigt fin middag. Gissa.gärna vad det är på bild 1.
En porslinsskål med nåt brunt i. Hmmm …
 
  • Haha
AXS
  • Laddar…
Åsa Lund
Svartsoppa?
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
fett bacon typ amerikanskt eller fett fläsk..
Allt ska silas bort innan man sätter den sista tummen upp. ;)
Jag har fortfarande lite svårt att få snits på rödvinssåsen, visst har den blivit lite bättre med åren, men ändå rätt långt från perfekt.
Jag ska prova dina idéer nästa gång.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har fortfarande lite svårt att få snits på rödvinssåsen, visst har den blivit lite bättre med åren, men ändå rätt långt från perfekt.
Jag ska prova dina idéer nästa gång.
viktigaste tycker jag är en rejäl grund..
frästa grönsaker.. lök, vitlök, fettet från kött hjälper till att lossa sockret i grönsakerna.
som får fastna lite i kastrullen..
Sedan på med lite vatten, låta koka en stund så att den reducerar ner vattnet..
Och smakerna stannar kvar.. i med samma vin som man ska dricka till maten..
Jag kör gärna ett vin som är lite kryddigt men med liten syra... Det passar de flesta tillbehören..

Vill man fuska lite... Och har dåligt med tid..
rör i mjöl i olja.. vispa runt.. tillsätt ett par klickar, ganska småa... låt småkoka ihop..
Inga klumpar och oljan ger en fin spegelglans..
 
Mikael_L
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller kanske Beurre manié.

[länk]
Jajemän går lika fint.
Jag kör mjöl och smör i panna.. Sedan tillsätter jag vätska...
Har man bara en lite fetare vätska först, så blir det aldrig klumpar i såsen.. (y)

ungefär som att rädda en beasås..
En liten skvätt grädde, så binder den sig igen;)
 
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
Jajemän går lika fint.
Jag kör mjöl och smör i panna.. Sedan tillsätter jag vätska...
Har man bara en lite fetare vätska först, så blir det aldrig klumpar i såsen.. (y)

ungefär som att rädda en beasås..
En liten skvätt grädde, så binder den sig igen;)
Roux. Bottenredning sa min hemkunskapslärare.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Roux. Bottenredning sa min hemkunskapslärare.
Jajemän (y)
 
@Mikael_L

Vad känner du att du inte får till?
Vet inte vad du använder för fond/buljong men om du inte har möjlighet att köpa riktig kalvfond från din kötthandlare så kan jag rekommendera dig att göra egen fond med tryckkokare.

Det är en enorm skillnad. Det kanske tar 15 min av eget arbete, resten är passa tid i ugn och tryckkockaren. 3h kanske totalt. Resultatet är restaurang/kötthandlare klass.
Köttben/märgben hittar du på ICA. Du får en riktigt fin gelatin/kollagen- rik fond.

Sen köper du takeaway pappersmuggar med plastlock och fryser ner. Perfekta fondportioner för olika såser för fyra pers.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Varför ska man ha tryckkokare? Är det ngt nytt eller har man "alltid" gjort så? Jag brukar sätta en jättegryta på kvällen, får puttra över natten.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Restauranger brukar ha fristående kokkärl på golvet så det kan puttra hela natten.

För hemmameckare så är fördelen tryckkokare är att det går snabbt och man slipper ha igång fläkten i +7h och passa grytan. Samt man slipper lukten som kan vara sådär.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
mowatom skrev:
Varför ska man ha tryckkokare? Är det ngt nytt eller har man "alltid" gjort så? Jag brukar sätta en jättegryta på kvällen, får puttra över natten.
Går lite fortare..
trycker även ut lite mer must ur sakerna i kokaren...
Men vanlig järngryta duger för min del.. i ugnen.. mycket älg och nötkött
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tryckkokare är sjukt smidigt. Har slutat helt med att slabba med gryta om jag ska göra fond själv. Nu har dock min kötthandlare en riktigt bra fond att köpa så blir det för det mesta.
 
P
jo har man tillgång till sådant så är det smidigt... Men här på landet får det bli egen fond..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.