1 422 481 läst ·
17 800 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
viktigaste tycker jag är en rejäl grund..Mikael_L skrev:
frästa grönsaker.. lök, vitlök, fettet från kött hjälper till att lossa sockret i grönsakerna.
som får fastna lite i kastrullen..
Sedan på med lite vatten, låta koka en stund så att den reducerar ner vattnet..
Och smakerna stannar kvar.. i med samma vin som man ska dricka till maten..
Jag kör gärna ett vin som är lite kryddigt men med liten syra... Det passar de flesta tillbehören..
Vill man fuska lite... Och har dåligt med tid..
rör i mjöl i olja.. vispa runt.. tillsätt ett par klickar, ganska småa... låt småkoka ihop..
Inga klumpar och oljan ger en fin spegelglans..
Roux. Bottenredning sa min hemkunskapslärare.Maskintok skrev:
@Mikael_L
Vad känner du att du inte får till?
Vet inte vad du använder för fond/buljong men om du inte har möjlighet att köpa riktig kalvfond från din kötthandlare så kan jag rekommendera dig att göra egen fond med tryckkokare.
Det är en enorm skillnad. Det kanske tar 15 min av eget arbete, resten är passa tid i ugn och tryckkockaren. 3h kanske totalt. Resultatet är restaurang/kötthandlare klass.
Köttben/märgben hittar du på ICA. Du får en riktigt fin gelatin/kollagen- rik fond.
Sen köper du takeaway pappersmuggar med plastlock och fryser ner. Perfekta fondportioner för olika såser för fyra pers.
Vad känner du att du inte får till?
Vet inte vad du använder för fond/buljong men om du inte har möjlighet att köpa riktig kalvfond från din kötthandlare så kan jag rekommendera dig att göra egen fond med tryckkokare.
Det är en enorm skillnad. Det kanske tar 15 min av eget arbete, resten är passa tid i ugn och tryckkockaren. 3h kanske totalt. Resultatet är restaurang/kötthandlare klass.
Köttben/märgben hittar du på ICA. Du får en riktigt fin gelatin/kollagen- rik fond.
Sen köper du takeaway pappersmuggar med plastlock och fryser ner. Perfekta fondportioner för olika såser för fyra pers.
Restauranger brukar ha fristående kokkärl på golvet så det kan puttra hela natten.
För hemmameckare så är fördelen tryckkokare är att det går snabbt och man slipper ha igång fläkten i +7h och passa grytan. Samt man slipper lukten som kan vara sådär.
För hemmameckare så är fördelen tryckkokare är att det går snabbt och man slipper ha igång fläkten i +7h och passa grytan. Samt man slipper lukten som kan vara sådär.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Går lite fortare..mowatom skrev:
trycker även ut lite mer must ur sakerna i kokaren...
Men vanlig järngryta duger för min del.. i ugnen.. mycket älg och nötkött
Tryckkokare är sjukt smidigt. Har slutat helt med att slabba med gryta om jag ska göra fond själv. Nu har dock min kötthandlare en riktigt bra fond att köpa så blir det för det mesta.