Åsa Lund
Maskintok skrev:
därför att inte köttindustrin funkar på det sättet.

Kolla hur det fungerar på virkesmarknaden, så förstår du.

Du som producent får inte mer i Sverige för att en bit kött blir entrecote..
Och inte kommer köttindustrin köpa för högre inköpspris om inte avsättning finns..
De använder hellre sina egna gårdar till detta. man kan sluta avtal med scan t, ex..
Där man får högre ersättning om man är med i deras reklam bland annat..
Men att producera dessa varor kommer inte att ske så länge import är billigare till den marknaden som finns..

svenskt fläsk kostar mer än producenten får och det är bara att acceptera.. Eller låta bli att sälja.. jag säljer slakt gris hemma för 75 kr kg.. Och inte mindre än en 1/4 gris..
styckat kostar mer...
Dessa tradiga avstånd :cry:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
I ganska många andra länder än Sverige är veterinärerna vandrande apotek. De tjänar storkovan på att skriva ut och sälja mediciner till djuren.
Det är tillsammans med våra djurskyddslagar en av anledningarna till att vi har typ 2% av antibiotikaanvändningen i Sverige mot Spanien.
Jajemän..
Brasilien och Paraguay.. Argentina är väldigt duktiga på att använda antibiotika som dessutom gått ut i datum på sina djur..
Kan man tänka på nästa gång man köper en ryggbiff därifrån...
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Dessa tradiga avstånd :cry:
Äsch avstånd är blott en längd..
Finns nog säkert sätt att lösa även detta på..
mycket drivs ju med batteri idag... :thinking:..
liten frysbox kanske? ;)
 
Kött från utrikistan i all ära, men idag fick jag avokadoleverans från Spanien. Krämigare avokados har vi aldrig ätit! Blev avokado-smörgåsfrossa till middag! Mackorna hann jag inte ta kort på... Leveranskartong med texten "Finca Solmark" som indikerar mottagen avokadoleverans från Spanien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En mogen avokado i en öppen låda märkt "Ekologiskt" med skyddande stråmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
I ganska många andra länder än Sverige är veterinärerna vandrande apotek. De tjänar storkovan på att skriva ut och sälja mediciner till djuren.
Det är tillsammans med våra djurskyddslagar en av anledningarna till att vi har typ 2% av antibiotikaanvändningen i Sverige mot Spanien.
Men nu är det enbart Spanien som har iberiska grisar så det är en ickefåga då du inte kan få samma kvalitet från svensk grisar. Jag hade gärna köpt svenskt bellota iberico om det gick att få.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men nu är det enbart Spanien som har iberiska grisar så det är en ickefåga då du inte kan få samma kvalitet från svensk grisar. Jag hade gärna köpt svenskt bellota iberico om det gick att få.
Jo då men inte med samma låga pris och i samma kvantitet som det importerade..
Där är skillnaden..
Inte att du inte kan få tag på... Men du får vara beredd på att leta.. Och betala dyrt för detta..
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
J
Maskintok skrev:
Jo då men inte med samma låga pris och i samma kvantitet som det importerade..
Där är skillnaden..
Inte att du inte kan få tag på... Men du får vara beredd på att leta.. Och betala dyrt för detta..
Måste man fråga runt och därefter åka i timmar (eller vad som nu krävs) så är det i princip samma sak som att det inte går att få tag i...

Och vad kostar det då?
 
Alldeles oavsett om den spanska grisen är överlägsen i smak är det helt hål i huvudet att köpa den med tanke på sträckan den måste fraktas.

Men låt nu tråden handla om vad man äter till middag istället :cool:.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
P
J Jonobe skrev:
Måste man fråga runt och därefter åka i timmar (eller vad som nu krävs) så är det i princip samma sak som att det inte går att få tag i...

Och vad kostar det då?
J Jonobe skrev:
Måste man fråga runt och därefter åka i timmar (eller vad som nu krävs) så är det i princip samma sak som att det inte går att få tag i...

Och vad kostar det då?
Det är i princip inte alls samma sak...
Det är långt ifrån varandra..
Det där är lika dåligt generellt draget som att mjölk finns på Ica och därför behövs inte kossor...

inte en aning, det får man fråga den som producerar denna produkt, men jag vet att det finns i Sverige.
såg det på en marknad för 2 år sedan.
Han köpte ekollon från södra Sverige och gav till sina grisar i Haparanda.
Så ju det finns, men det är inte bara inte..
 
P
T Taxture skrev:
Kostar väl som här…… kr2.290:-/kg för handskuren ibercoskinka…….
[länk]

middagen var inget att skryta med….
Blåbärsyoghurt med havrefras och en ostsmörgås ;)
ibland är det enkla det godaste..
själv fick jag älgfärssås och spagetti (y)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har annars vildsvin här som ”jordfräser” under ekarna….. inte speciellt goda
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
T Taxture skrev:
Har annars vildsvin här som ”jordfräser” under ekarna….. inte speciellt goda
ekarna eller svinen? ;)
jag tycker vildsvin är ganska gott.. om man jämför med bäver... Det va ett tag sedan... :thinking:
bävergryta.. (y)
 
  • Haha
Åsa Lund
  • Laddar…
Vildsvin kräver sin kock. Jag åt det sist på en White guide restaurang i Skövde av alla ställen. Var riktigt gott.

Angående iberico i Sverige, finns ens rasen här? Ibericogris är ju lika stor del till smaken som bellota
 
Kinakyckling!
80tals klassiker som innehåller både curry, jordnötter och ananas.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.