1 422 032 läst ·
17 795 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Googlar man så verkar det som att spanska ibericogrisar har det bättre än de flesta svenska... sen får man själv välja att tro på det. Men det är kanske inte de som köper spansk iberico som ska kritiseras?Maskintok skrev:Det är precis som i Sverige och andra länder..
Vissa avstickare finns..
Men rent generellt så är det EUs djurlagar som gäller och Spanien har lika dåliga kontroller på övrigt fläskkött som Danmark..
att vissa typer av kött eller djur har det bättre sämre eller bättre är inte generella efterhållningen..
Varför inte?J Jonobe skrev:
att vissa grisar har det bättre än andra betyder inte att landets djurhållning är bättre.. det måste man skilja på..
svenska djurskyddslagar är bland de tuffaste och bästa för djuren bland alla länder.
att importera spanskt kött och säga "nä detta finns inte i Sverige" är dumheter.
Det finns även här såna grisar men ingen marknad för konsument för detta då det blir för dyrt... Varför är det så tror du?
Jo just det ja... djurskyddslagarna och veterinärkostnader mm..
Detta sparar spanska bönder in på och istället så får de utgångna läkemedel gratis eller för billig peng för att i förebyggande syfte behandla sina djur...
De som skall ha kritiken får kritiken, vill de inte höra den, så sluta lyssna..
Nej man ställde inte högre krav på djurhållningen men däremot att de skulle vara renare vid leverans..J Jonobe skrev:Ja, men det är alltid utmärkt vilken gård grisen kommer ifrån. Jag vill minnas att det ställdes lite högre krav på djurhållningen med förut, men kan ej hitta det nu. Kanske läst artiklar om rapsgrisgårdar, minns ej.
Menar mest att folk verkar vara villiga att betala mer för fläsk om det finns skäl för det.
För de flesta av oss är det inget alternativ att slakta egen gris...
djurhållningen får inte bryta emot landets stadgar och EUs djurhållning..
Sedan får varje land sätta strängheten .
Det finns inte tillgängligt för mig som konsument i alla fall. Iberico kostar 300-400 kr kilot, hade motsvarande svensk gris funnit för 100-200:- mer hade jag köpt den. Varför skulle det inte gå att producera svenska kögkvalitativa grisar i den prisklassen när annat svenskt fläskkött uppenbarligen går att sälja runt 100 kr/kg? Jag tror absolut att vi kommer se det mer och mer. Det är ju först de senaste åren som iberico börjat finnas i välsorterade butikers ordinarie sortiment. Säljer det bra så bör väl även svenska grisbönder inse att det finns en marknad för motsvarande svensk produkt.Maskintok skrev:Varför inte?
att vissa grisar har det bättre än andra betyder inte att landets djurhållning är bättre.. det måste man skilja på..
svenska djurskyddslagar är bland de tuffaste och bästa för djuren bland alla länder.
att importera spanskt kött och säga "nä detta finns inte i Sverige" är dumheter.
Det finns även här såna grisar men ingen marknad för konsument för detta då det blir för dyrt... Varför är det så tror du?
Jo just det ja... djurskyddslagarna och veterinärkostnader mm..
Detta sparar spanska bönder in på och istället så får de utgångna läkemedel gratis eller för billig peng för att i förebyggande syfte behandla sina djur...
De som skall ha kritiken får kritiken, vill de inte höra den, så sluta lyssna..
Har du testat iberico själv?
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Kan man inte köpa svensk motsvarighet för iberico bellota tex secreto eller Racks på saluhall så är det likställt med att svenskmotsvarighet inte finns. Sedan om någon väljer föda upp samma grisras på exakt samma sätt med samma resultat ändrar inte faktum eftersom den inte går få tag på.
Jo då jag har testat.J Jonobe skrev:Det finns inte tillgängligt för mig som konsument i alla fall. Iberico kostar 300-400 kr kilot, hade motsvarande svensk gris funnit för 100-200:- mer hade jag köpt den. Varför skulle det inte gå att producera svenska kögkvalitativa grisar i den prisklassen när annat svenskt fläskkött uppenbarligen går att sälja runt 100 kr/kg? Jag tror absolut att vi kommer se det mer och mer. Det är ju först de senaste åren som iberico börjat finnas i välsorterade butikers ordinarie sortiment. Säljer det bra så bör väl även svenska grisbönder inse att det finns en marknad för motsvarande svensk produkt.
Har du testat iberico själv?
Ingen större hit tyckte jag.. Men jag har å andra sidan egna grisar.
Det finns säkert marknad bara någon har lust att producera gris till samma ersättning som industrin ger för gris som äter vanlig grismat.. vill någon ta den extra kostanden för att förse en mindre marknad varsågod..
Jag är inte så villig att subventionera andra..
Varför skulle inte ersättningen spegla prisnivån?Maskintok skrev:Jo då jag har testat.
Ingen större hit tyckte jag.. Men jag har å andra sidan egna grisar.
Det finns säkert marknad bara någon har lust att producera gris till samma ersättning som industrin ger för gris som äter vanlig grismat.. vill någon ta den extra kostanden för att förse en mindre marknad varsågod..
Jag är inte så villig att subventionera andra..
Vad skulle högkvalitativt svenskt fläsk kosta konsumenterna då? Du verkar ju ha håll på kostnader och prisbild.
därför att inte köttindustrin funkar på det sättet.J Jonobe skrev:
Kolla hur det fungerar på virkesmarknaden, så förstår du.
Du som producent får inte mer i Sverige för att en bit kött blir entrecote..
Och inte kommer köttindustrin köpa för högre inköpspris om inte avsättning finns..
De använder hellre sina egna gårdar till detta. man kan sluta avtal med scan t, ex..
Där man får högre ersättning om man är med i deras reklam bland annat..
Men att producera dessa varor kommer inte att ske så länge import är billigare till den marknaden som finns..
svenskt fläsk kostar mer än producenten får och det är bara att acceptera.. Eller låta bli att sälja.. jag säljer slakt gris hemma för 75 kr kg.. Och inte mindre än en 1/4 gris..
styckat kostar mer...
Det finns ju svenska alternativ både för nöt (kanske inte wagyu... än) och fågel. Jag förstår inte varför det skulle vara annorlunda med fläsk. Men säger du det så, då blir det väl spansk iberico även i framtiden tyvärr.Maskintok skrev:därför att inte köttindustrin funkar på det sättet.
Kolla hur det fungerar på virkesmarknaden, så förstår du.
Du som producent får inte mer i Sverige för att en bit kött blir entrecote..
Och inte kommer köttindustrin köpa för högre inköpspris om inte avsättning finns..
De använder hellre sina egna gårdar till detta. man kan sluta avtal med scan t, ex..
Där man får högre ersättning om man är med i deras reklam bland annat..
Men att producera dessa varor kommer inte att ske så länge import är billigare till den marknaden som finns..
svenskt fläsk kostar mer än producenten får och det är bara att acceptera.. Eller låta bli att sälja.. jag säljer slakt gris hemma för 75 kr kg.. Och inte mindre än en 1/4 gris..
styckat kostar mer...
Det är ingen skillnad mer än att marknaden är större..J Jonobe skrev:
Där finns det restauranger mm som vill köpa just svenska varianter.. det gör det inte med fläsk... Men det går att ändra på..
Sedan måste man skilja på industrins ersättning och producentens..
bonden blir inte rikare av att föda upp dessa grisar ni efter strävar när inte industrin vill köpa för högre pris..
Sedan har vi en massa krångliga lagar för den som vill bedriva verksamhet hemma med slakt och styckning...
Grannen föder upp Mangaliza, snittpris 160 kr/kg beroende på del. Men de säljer i princip bara till restauranger eftersom "vanligt folk" tycker det är för dyrt.
Det här med att skapa en tillgång först och så kommer efterfrågan senare funkar dåligt med sånt som djuruppfödning. Kommer inga kunder så blir man ståendes med hundratals kg i frysen, blir svårt att betala räkningar med det.
Det här med att skapa en tillgång först och så kommer efterfrågan senare funkar dåligt med sånt som djuruppfödning. Kommer inga kunder så blir man ståendes med hundratals kg i frysen, blir svårt att betala räkningar med det.
Det är ju precis så.Dalbotös skrev:
Grannen föder upp Mangaliza, snittpris 160 kr/kg beroende på del. Men de säljer i princip bara till restauranger eftersom "vanligt folk" tycker det är för dyrt.
Det här med att skapa en tillgång först och så kommer efterfrågan senare funkar dåligt med sånt som djuruppfödning. Kommer inga kunder så blir man ståendes med hundratals kg i frysen, blir svårt att betala räkningar med det.
Och din grannes har skapat sin verksamhet kring att sälja åt just en efterfrågande verksamhet.. det är en helt annan sak än att inte köttet skulle finnas att köpa i Sverige eller att vanliga Svensson har råd med köttet i frysdisken...
marknaden för detta kött finns om det gäller restaurang precis som du skriver men inte till familjen åkerlund på rågatan i Uppsala..
Och det är framförallt rätt lätt att få svar på varför... Det är bara fråga din granne vad allt kostar henne, honom med tillstånd och verksamheten runt..
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Vanligt folk vet inte vad de går minste på när de köper två veckors vakummörat istället för 8 veckors hångmörat tyvärr.Dalbotös skrev:
Grannen föder upp Mangaliza, snittpris 160 kr/kg beroende på del. Men de säljer i princip bara till restauranger eftersom "vanligt folk" tycker det är för dyrt.
Det här med att skapa en tillgång först och så kommer efterfrågan senare funkar dåligt med sånt som djuruppfödning. Kommer inga kunder så blir man ståendes med hundratals kg i frysen, blir svårt att betala räkningar med det.
AndersMalmgren skrev:
I ganska många andra länder än Sverige är veterinärerna vandrande apotek. De tjänar storkovan på att skriva ut och sälja mediciner till djuren.Maskintok skrev:Varför inte?
att vissa grisar har det bättre än andra betyder inte att landets djurhållning är bättre.. det måste man skilja på..
svenska djurskyddslagar är bland de tuffaste och bästa för djuren bland alla länder.
att importera spanskt kött och säga "nä detta finns inte i Sverige" är dumheter.
Det finns även här såna grisar men ingen marknad för konsument för detta då det blir för dyrt... Varför är det så tror du?
Jo just det ja... djurskyddslagarna och veterinärkostnader mm..
Detta sparar spanska bönder in på och istället så får de utgångna läkemedel gratis eller för billig peng för att i förebyggande syfte behandla sina djur...
De som skall ha kritiken får kritiken, vill de inte höra den, så sluta lyssna..
Det är tillsammans med våra djurskyddslagar en av anledningarna till att vi har typ 2% av antibiotikaanvändningen i Sverige mot Spanien.

