Blev sugen på carbonara efter allt snack. Självfallet på pecorino och guanciale. Lite parmesan som garnering

En tallrik med spaghetti carbonara toppad med riven parmesan på ett grått bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Italiensk baconuppfödning är sämre än svensk. Man använder mycket mer antibiotika, och grisarna förvaras trångt.
Världens finaste griskött kommer från Spanien
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Gissa!
Halväten kebabrulle i folie med en behållare med rosa sås och en fefferoni på en smutsig tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Observera den rosa! såsen, inte röd, inte vit och selbstklaar inte blandad!
PS. I Gävle kan man få denna rätt med mos. :thinking:
 
P
världens finaste fläskkött kommer från svenska grisar.
Och köttet finns även här som du vill ha.
Men inte i butik.. Då folk inte köper för det priset.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Världens finaste griskött kommer från Spanien
Hur vet man det?
 
raveper raveper skrev:
Hur vet man det?
spansk gris
Gris med pärlhalsband och hjärtformade solglasögon.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Hur vet man det?
För att grisarnas motsvarighet till wagyu kommer därifrån.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Världens finaste griskött kommer från Spanien
Världens bästa griskött kommer däremot från Sverige.
Jag köper (och äter) enbart ekologiskt svenskt bacon. (Trots att jag tycker att termen "ekologisk" är rejält töntig och missvisande).
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Världens bästa griskött kommer däremot från Sverige.
Jag köper (och äter) enbart ekologiskt svenskt bacon. (Trots att jag tycker att termen "ekologisk" är rejält töntig och missvisande).
att ett kött skulle vara "fint" visar på dålig kunskap... köttet som efterfrågas finns även i Sverige.. Men du kan inte köpa detta ute i butik då ett få tal personer inte räcker för att skapa en marknad... Eller iallafall inte för att skapa en industri omkring detta..

Spanien har samma djurhållning som Danmark... Och den är fan inte bra...
Den är fruktansvärt äcklig och hemsk emot djuren...

Jag har varit i dessa grishallar... Och det är fan ingen rolig syn... Eller för att nämna kyckling industrin... Där är Sverige bättre men fan inte bra.... bäst är den som nackar sin egen fågel..
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
svarta svin... linderödsvin är en av dessa..
berkshire svin en annan..

Det som ger köttet dess karaktär är att man utfodrar djuren med enorma mängder med ekollon.. ekollon ger köttet dess nötaktiga och eftertraktade karaktär..

Inget unikt alls.. Eller jo för en som inte är uppvuxen med djurhållning..
som på 90 talet när bönderna tillsatte melas i stora mängder i kossans mat för att få en fetare och sötare mjölk.. Eller vissa kanske tror att det är en speciell ko ras som krävs.. :crysmile::thinking::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Åsa Lund och 4 till
  • Laddar…
J
Maskintok skrev:
att ett kött skulle vara "fint" visar på dålig kunskap... köttet som efterfrågas finns även i Sverige.. Men du kan inte köpa detta ute i butik då ett få tal personer inte räcker för att skapa en marknad... Eller iallafall inte för att skapa en industri omkring detta..

Spanien har samma djurhållning som Danmark... Och den är fan inte bra...
Den är fruktansvärt äcklig och hemsk emot djuren...

Jag har varit i dessa grishallar... Och det är fan ingen rolig syn... Eller för att nämna kyckling industrin... Där är Sverige bättre men fan inte bra.... bäst är den som nackar sin egen fågel..
Är verkligen iberico-djurhållningen som den för resterande spanska grisar? Jag vet inte, men tror inte heller att man kan generalisera helt där. Googlar man så verkar den ju vara helt annorlunda, men jag vet inte.

Köper bara svenskt fläsk, med undantaget iberico. Oberoende av om det finns lika bra svenskt eller inte, så är det inte särskilt tillgängligt. Jag har då varken sett det i de större butikerna som numera har iberico, eller i gårdsbutikerna i trakten. Hade gärna köpt svenskt istället om motsvarande fanns tillgängligt.

Känns annars som att scans rapsgris medfört en statushöjning för grisen. Den är ju ofta dubbelt så dyr som annat fläsk, och verkar ju ändå gå bra. Jag vill tro att djurhållningen är bättre, men jag har kanske mest fallit för marknadsföringen.
 
Redigerat:
P
J Jonobe skrev:
Är verkligen iberico-djurhållningen som den för resterande spanska grisar? Jag vet inte, men tror inte heller att man kan generalisera helt där. Googlar man så verkar den ju vara helt annorlunda, men jag vet inte.

Köper bara svenskt fläsk, med undantaget iberico. Oberoende av om det finns lika bra svenskt eller inte, så är det inte särskilt tillgängligt. Jag har då varken sett det i de större butikerna som numera har iberico, eller i gårdsbutikerna i trakten. Hade gärna köpt svenskt istället om motsvarande fanns tillgängligt.

Känns annars som att scans rapsgris medfört en statushöjning för grisen. Den är ju ofta dubbelt så dyr som annat fläsk, och verkar ju ändå gå bra. Jag vill tro att djurhållningen är bättre, men jag har kanske mest fallit för marknadsföringen.
Det är precis som i Sverige och andra länder..
Vissa avstickare finns..
Men rent generellt så är det EUs djurlagar som gäller och Spanien har lika dåliga kontroller på övrigt fläskkött som Danmark..

att vissa typer av kött eller djur har det bättre sämre eller bättre är inte generella efterhållningen..
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
J Jonobe skrev:
Är verkligen iberico-djurhållningen som den för resterande spanska grisar? Jag vet inte, men tror inte heller att man kan generalisera helt där. Googlar man så verkar den ju vara helt annorlunda, men jag vet inte.

Köper bara svenskt fläsk, med undantaget iberico. Oberoende av om det finns lika bra svenskt eller inte, så är det inte särskilt tillgängligt. Jag har då varken sett det i de större butikerna som numera har iberico, eller i gårdsbutikerna i trakten. Hade gärna köpt svenskt istället om motsvarande fanns tillgängligt.

Känns annars som att scans rapsgris medfört en statushöjning för grisen. Den är ju ofta dubbelt så dyr som annat fläsk, och verkar ju ändå gå bra. Jag vill tro att djurhållningen är bättre, men jag har kanske mest fallit för marknadsföringen.
scans rapskött är inget annat än en gris som blivit matad med oljeväxter, detta för att öka på andelen naturligt fett emellan musklerna..
vilket ger ett saftigare kött..
Men frågan jag ställer mig är alltid...

Hur mår egentligen djuret?
Allt kött blir mört av att få hänga..
Men att tillsätta saker för att skynda på effekten kanske inte är bra för djurets hälsa, och då avstår jag..
Då köper jag hellre vildsvin eller slaktar min egen gris.. precis som nu..
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
spansk gris
Undrar om de är släkt?

Närbild av en docka med blont hår, blå klänning och pärlhalsband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
1
  • Laddar…
J
Maskintok skrev:
scans rapskött är inget annat än en gris som blivit matad med oljeväxter, detta för att öka på andelen naturligt fett emellan musklerna..
vilket ger ett saftigare kött..
Men frågan jag ställer mig är alltid...

Hur mår egentligen djuret?
Allt kött blir mört av att få hänga..
Men att tillsätta saker för att skynda på effekten kanske inte är bra för djurets hälsa, och då avstår jag..
Då köper jag hellre vildsvin eller slaktar min egen gris.. precis som nu..
Ja, men det är alltid utmärkt vilken gård grisen kommer ifrån. Jag vill minnas att det ställdes lite högre krav på djurhållningen med förut, men kan ej hitta det nu. Kanske läst artiklar om rapsgrisgårdar, minns ej.

Menar mest att folk verkar vara villiga att betala mer för fläsk om det finns skäl för det.

För de flesta av oss är det inget alternativ att slakta egen gris...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.