1 422 180 läst ·
17 797 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
att ett kött skulle vara "fint" visar på dålig kunskap... köttet som efterfrågas finns även i Sverige.. Men du kan inte köpa detta ute i butik då ett få tal personer inte räcker för att skapa en marknad... Eller iallafall inte för att skapa en industri omkring detta..P pmd skrev:
Spanien har samma djurhållning som Danmark... Och den är fan inte bra...
Den är fruktansvärt äcklig och hemsk emot djuren...
Jag har varit i dessa grishallar... Och det är fan ingen rolig syn... Eller för att nämna kyckling industrin... Där är Sverige bättre men fan inte bra.... bäst är den som nackar sin egen fågel..
svarta svin... linderödsvin är en av dessa..
berkshire svin en annan..
Det som ger köttet dess karaktär är att man utfodrar djuren med enorma mängder med ekollon.. ekollon ger köttet dess nötaktiga och eftertraktade karaktär..
Inget unikt alls.. Eller jo för en som inte är uppvuxen med djurhållning..
som på 90 talet när bönderna tillsatte melas i stora mängder i kossans mat för att få en fetare och sötare mjölk.. Eller vissa kanske tror att det är en speciell ko ras som krävs..



berkshire svin en annan..
Det som ger köttet dess karaktär är att man utfodrar djuren med enorma mängder med ekollon.. ekollon ger köttet dess nötaktiga och eftertraktade karaktär..
Inget unikt alls.. Eller jo för en som inte är uppvuxen med djurhållning..
som på 90 talet när bönderna tillsatte melas i stora mängder i kossans mat för att få en fetare och sötare mjölk.. Eller vissa kanske tror att det är en speciell ko ras som krävs..
Är verkligen iberico-djurhållningen som den för resterande spanska grisar? Jag vet inte, men tror inte heller att man kan generalisera helt där. Googlar man så verkar den ju vara helt annorlunda, men jag vet inte.Maskintok skrev:att ett kött skulle vara "fint" visar på dålig kunskap... köttet som efterfrågas finns även i Sverige.. Men du kan inte köpa detta ute i butik då ett få tal personer inte räcker för att skapa en marknad... Eller iallafall inte för att skapa en industri omkring detta..
Spanien har samma djurhållning som Danmark... Och den är fan inte bra...
Den är fruktansvärt äcklig och hemsk emot djuren...
Jag har varit i dessa grishallar... Och det är fan ingen rolig syn... Eller för att nämna kyckling industrin... Där är Sverige bättre men fan inte bra.... bäst är den som nackar sin egen fågel..
Köper bara svenskt fläsk, med undantaget iberico. Oberoende av om det finns lika bra svenskt eller inte, så är det inte särskilt tillgängligt. Jag har då varken sett det i de större butikerna som numera har iberico, eller i gårdsbutikerna i trakten. Hade gärna köpt svenskt istället om motsvarande fanns tillgängligt.
Känns annars som att scans rapsgris medfört en statushöjning för grisen. Den är ju ofta dubbelt så dyr som annat fläsk, och verkar ju ändå gå bra. Jag vill tro att djurhållningen är bättre, men jag har kanske mest fallit för marknadsföringen.
Redigerat:
Det är precis som i Sverige och andra länder..J Jonobe skrev:Är verkligen iberico-djurhållningen som den för resterande spanska grisar? Jag vet inte, men tror inte heller att man kan generalisera helt där. Googlar man så verkar den ju vara helt annorlunda, men jag vet inte.
Köper bara svenskt fläsk, med undantaget iberico. Oberoende av om det finns lika bra svenskt eller inte, så är det inte särskilt tillgängligt. Jag har då varken sett det i de större butikerna som numera har iberico, eller i gårdsbutikerna i trakten. Hade gärna köpt svenskt istället om motsvarande fanns tillgängligt.
Känns annars som att scans rapsgris medfört en statushöjning för grisen. Den är ju ofta dubbelt så dyr som annat fläsk, och verkar ju ändå gå bra. Jag vill tro att djurhållningen är bättre, men jag har kanske mest fallit för marknadsföringen.
Vissa avstickare finns..
Men rent generellt så är det EUs djurlagar som gäller och Spanien har lika dåliga kontroller på övrigt fläskkött som Danmark..
att vissa typer av kött eller djur har det bättre sämre eller bättre är inte generella efterhållningen..
scans rapskött är inget annat än en gris som blivit matad med oljeväxter, detta för att öka på andelen naturligt fett emellan musklerna..J Jonobe skrev:Är verkligen iberico-djurhållningen som den för resterande spanska grisar? Jag vet inte, men tror inte heller att man kan generalisera helt där. Googlar man så verkar den ju vara helt annorlunda, men jag vet inte.
Köper bara svenskt fläsk, med undantaget iberico. Oberoende av om det finns lika bra svenskt eller inte, så är det inte särskilt tillgängligt. Jag har då varken sett det i de större butikerna som numera har iberico, eller i gårdsbutikerna i trakten. Hade gärna köpt svenskt istället om motsvarande fanns tillgängligt.
Känns annars som att scans rapsgris medfört en statushöjning för grisen. Den är ju ofta dubbelt så dyr som annat fläsk, och verkar ju ändå gå bra. Jag vill tro att djurhållningen är bättre, men jag har kanske mest fallit för marknadsföringen.
vilket ger ett saftigare kött..
Men frågan jag ställer mig är alltid...
Hur mår egentligen djuret?
Allt kött blir mört av att få hänga..
Men att tillsätta saker för att skynda på effekten kanske inte är bra för djurets hälsa, och då avstår jag..
Då köper jag hellre vildsvin eller slaktar min egen gris.. precis som nu..
Ja, men det är alltid utmärkt vilken gård grisen kommer ifrån. Jag vill minnas att det ställdes lite högre krav på djurhållningen med förut, men kan ej hitta det nu. Kanske läst artiklar om rapsgrisgårdar, minns ej.Maskintok skrev:scans rapskött är inget annat än en gris som blivit matad med oljeväxter, detta för att öka på andelen naturligt fett emellan musklerna..
vilket ger ett saftigare kött..
Men frågan jag ställer mig är alltid...
Hur mår egentligen djuret?
Allt kött blir mört av att få hänga..
Men att tillsätta saker för att skynda på effekten kanske inte är bra för djurets hälsa, och då avstår jag..
Då köper jag hellre vildsvin eller slaktar min egen gris.. precis som nu..
Menar mest att folk verkar vara villiga att betala mer för fläsk om det finns skäl för det.
För de flesta av oss är det inget alternativ att slakta egen gris...




