P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan rekommendera lunch på Sosta, 2 rätters för 170 med vinpaket för 99 (två halvglas) eller stora vinpaket för 200 (1 halvglas till förrätt 1 helglas till varmrätt) stora är att föredra. Sedan köper man till tiramisu eller pannacotta med ett glas desertvin.
Jag tvivlar inte på din rekommendation, men ordet vinpaket är ett fult ord som inte borde användas i restaurangsammanhang. Det antyder att man får vinet i en kartong.
 
P pmd skrev:
Jag tvivlar inte på din rekommendation, men ordet vinpaket är ett fult ord som inte borde användas i restaurangsammanhang. Det antyder att man får vinet i en kartong.
Nej det är bag n box. Vinpaket betyder man får viner matchade till varje rätt
 
FredrikR FredrikR skrev:
Diverse olika serverades, men till kommande 2 dagar på jobbet:
Tonfisk, salami, lök, ananas och tabasco. :cool:

[bild] [bild]

Och självklart fick pälsklingarna tonfisk. :love:
Båda var ute när gräddningen påbörjades, när det var dags att baka ut sista jamade båda i kör så då fick de komma in och blev serverade.
 
Mikael_L
Idag snodde jag ihop detta:
https://www.ica.se/recept/lax-asian-style-med-broccoli-lime-och-cashewnotter-715438/
Inga bilder på tallrikar dock.

Andra gången jag gjorde detta, jag skippade lite saker, såsom koriander, myntan, broccoli, men körde annars någorlunda straightforward efter receptet. Glömde den finhackade chilin i glazen ...
Cashewnötter var slut i naturgodishyllan på affären.
Alla proportioner blir normalt sett lite olika när jag följer ett recept eller gör en rätt flera gånger. Jag chansar helt enkelt lite, efter vad min egen smak är.
Så Lime blev det nog lite mindre av denna gång. Jag hade 1 lime, till allt. Som exempel.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
P
fransk kalvstek med sås.
kokt potatis.
En god grönsallad till..
(y)

Men efterrätten var bäst..
En enkel äppelpaj med grädde.. (y)
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 3 till
  • Laddar…
P
gör en så enkel paj att det är löjligt

smälter ca 250 gram smör i mikron..
Sedan när det är flytande, så häller jag i mjöl, socker, havregryn och kanel.. Sedan rör jag om.. sen tar jag äpplen med skalen kvar och skivar tunt.. ner med dessa och blandar väl.
häller ut i en pajform..sen på med lite sirap. och ini ugnen på 200 grader och varmluft.
utan den ca 250 grader..
Ca 10 min..
servera(y)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det är bag n box. Vinpaket betyder man får viner matchade till varje rätt
Visst. Jag vet vad det brukar betyda. Det låter bara så plebejiskt. Riktiga restauranger använder inte sådan terminologi.
 
P pmd skrev:
Visst. Jag vet vad det brukar betyda. Det låter bara så plebejiskt. Riktiga restauranger använder inte sådan terminologi.
Nej det är ett vedertaget begrepp som konnässörer använder för att beskriva matchat vin till maten. Exempel från operakällaren

Skärmdump från Operakällarens webbsida som visar priser för avsmakningsmenyer med och utan vinpaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
nikasp
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ska till ridskolan imorgon. Får se... :rofl:
Vi åt ibland Hamburgerkött som vilken annan skinka eller salami som helst på mackan uppe i Luleå på 70-80-talet. Inte ätit på en herrans massa år. Äts det hästkött nuförtiden?
 
  • Skiva hamburgerkött på smörgås, möjligtvis hästkött, inte att förväxla med hamburgare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det är ett vedertaget begrepp som konnässörer använder för att beskriva matchat vin till maten. Exempel från operakällaren

[bild]
En B-restaurang för nyrika.
 
Kolbulle med bitar av amerikafläsk på en tallrik bredvid en klick lingonsylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kolbulle med lingonsylt och amerikafläsk
 
  • Gilla
  • Älska
mika m och 10 till
  • Laddar…
Själv med barnen ikväll, vad gör man, kebab tänker ni!?
Nej nej, dubbelsmet och steker pannkakor.
Blev över både till frun och matdosa.
Stekning av pannkakor på spis med smet i skål och en flaska matolja på köksbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Hus tomte och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bara lite grillad entrecote med tillbehör.
Första besöket i kompis stuga.
Grillad entrecote på tallrik med klyftpotatis, morotsstavar, lök och tomat, serverad med bearnaisesås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P
köpte hjortfärs med kort datum..
Gjorde hamburgare..
vitlök, salt, svartpeppar, vitpeppar, ägg, panko, en fin hackad tomat och lite persilja.

stekte på lite hårt..
Sedan fick de gå klart i ugnen.
stekte lök, med lite lite socker och soja..
Sedan monterade jag burgare med hemgjord dressing och hamburger gurka.
Och stekt bacon.
whisky senap och lite grillsås.. Med en tsatsiki klick...

Jag och frun, ungarna blev äckligt mätta...
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
P
Grillad kycklingdel med pommes frites, blandad grönsallad och bearnaisesås på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kyckling och strips..
med en sallad och beasås..
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.