1 338 275 läst ·
16 333 svar
1338k läst
16,3k svar
Vad blir det för mat?
Jag brukar möra lite extra själv men har faktiskt inte provat högrev, jag som älskar högrev!AndersMalmgren skrev:
Jag köper kött i låda från en gård, bästa köttet jag fått tag i faktiskt, och har flera gånger lagt upp en bit antingen i en mörpåse eller löst i kylen på ett galler med en tallrik under. Blir en helt enastående köttsmak! Gillar man att förädla mat så kan jag rekommendera det, men av någon anledning har jag en fördom om dig att du köper färdigt
Röker även en del, och gör korv.
I sommar skall jag flytta till min båt och segla på heltid, jag kommer att sakna möjligheterna för lite avancerad matkurering, men det är väl priset man får ta
Nu vill jag protestera liteAndersMalmgren skrev:
Från början så var väl råbiff en konsekvens av att folk ville ha sin mittbit på filén utan sena. Kocken sklär då bort senan och det köttet som sitter kvar som "spill" på senan skrapas bort med kniv, och blir råbiff.
Alltså skrapad oxfilé. Inte färs eller tärnat.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Fast möra kräver ju att man mörar på benet. Svårt göra hemma om man inte har kylrumG gaidin skrev:Jag brukar möra lite extra själv men har faktiskt inte provat högrev, jag som älskar högrev!
Jag köper kött i låda från en gård, bästa köttet jag fått tag i faktiskt, och har flera gånger lagt upp en bit antingen i en mörpåse eller löst i kylen på ett galler med en tallrik under. Blir en helt enastående köttsmak! Gillar man att förädla mat så kan jag rekommendera det, men av någon anledning har jag en fördom om dig att du köper färdigt![]()
Röker även en del, och gör korv.
I sommar skall jag flytta till min båt och segla på heltid, jag kommer att sakna möjligheterna för lite avancerad matkurering, men det är väl priset man får ta![]()
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Nja, allså den klassiska franska råbiffen var/är på tärnat innanlår. Sedan finns det ju varianter på det självfalletG gaidin skrev:
Råbiff på oxfilé är ju svingott tex
Kanske lite missbruk att använda ordet möra, för köttet blir inte mörare och det är inte heller det man är ute efter. Mörningen stannar väl av efter 2-3 veckor och det köttet jag köper har redan hängt två veckor.AndersMalmgren skrev:
Köttet får en mer distinkt köttsmak, lite åt fermenteringshållet men utan att smaka surströmming, om du förstår vad jag menar
Det går alldeles utmärkt att hänga kött utan ben.
Det är säkert så att filé-tartaren gjordes så men visst kan det ju ha funnits tartar innan dess, jag skall inte strida för min tesAndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Två veckor räcker inte för att hängmöra dock, det riktigt fina styckena hänger 6 till åtta veckor. Det görs på benet. Köttet är nästan svart i färgen, sjukt gottG gaidin skrev:Kanske lite missbruk att använda ordet möra, för köttet blir inte mörare och det är inte heller det man är ute efter. Mörningen stannar väl av efter 2-3 veckor och det köttet jag köper har redan hängt två veckor.
Köttet får en mer distinkt köttsmak, lite åt fermenteringshållet men utan att smaka surströmming, om du förstår vad jag menar
Det går alldeles utmärkt att hänga kött utan ben.
Ja, precis, men det jag menade var att köttet inte "möras" på samma sätt som sker i början, det som händer är att köttet mognar, tappar vätska och utvecklar en rikare smak. Det kallas ju att "möra" men är lite missvisande.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Okej, jag är lite skeptisk dockG gaidin skrev:
Har själv provat kött som är lagrat upp till ett halvår, det är en speciell upplevelse faktiskt, underbar smak, men stark och kraftig, lite överväldigande, nästan som när man första gången som barn provar en bot Danbo-ost.AndersMalmgren skrev:
I höstas började jag känna lite avsmak på nötkött. Inte färs eller korv, bara de där finare bitarna man steker medium och skär i fina droppande bitar.
Jag rannsakade mig själv och kom fram till att jag köper 3 lådor om 25-28Kg per år, jag bor ensam. Det var kanske inte jättekonstigt att min kropp sade ifrån. I samband med det hade jag en bit nötrulle jag rimmat, den låg i plastpåse i en vecka och sedan fyra veckor löst i kylen.
Fantastisk god smak! Men jag kunde inte äta den utan fick ge bort den. Det kändes som att varje tunn skiva jag åt, innehöll kött från hela kossan men min kropp sade stopp redan i gommen.
Sedan dess har jag inte köpt mer kött. Har en en bit rostas kvar i frysen. Var tvungen att frysa den då jag insåg att jag inte kommer att äta den i tid.
Tyvärr inte, hade jag bott närmre Stockholm hade jag nog bränt halva lönen på AG varje månad så jag är lite bunden.AndersMalmgren skrev:
Däremot filé från fårtacka, vet inte hur länge den var lagrad men de räknade månader, inte veckor.
Den var fortfarande hård kan jag meddela men väldigt god (Y)
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
KöttmissbrukareG gaidin skrev:Har själv provat kött som är lagrat upp till ett halvår, det är en speciell upplevelse faktiskt, underbar smak, men stark och kraftig, lite överväldigande, nästan som när man första gången som barn provar en bot Danbo-ost.
I höstas började jag känna lite avsmak på nötkött. Inte färs eller korv, bara de där finare bitarna man steker medium och skär i fina droppande bitar.
Jag rannsakade mig själv och kom fram till att jag köper 3 lådor om 25-28Kg per år, jag bor ensam. Det var kanske inte jättekonstigt att min kropp sade ifrån. I samband med det hade jag en bit nötrulle jag rimmat, den låg i plastpåse i en vecka och sedan fyra veckor löst i kylen.
Fantastisk god smak! Men jag kunde inte äta den utan fick ge bort den. Det kändes som att varje tunn skiva jag åt, innehöll kött från hela kossan men min kropp sade stopp redan i gommen.
Sedan dess har jag inte köpt mer kött. Har en en bit rostas kvar i frysen. Var tvungen att frysa den då jag insåg att jag inte kommer att äta den i tid.
Äter rätt mycket fisk, mycket ostron, har som tradition att köra 3 ostron och ett glas champagne som aperitif på lunchen
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
AG är fint, men man kan köpa fina grejer även från Östermalmshallen eller hötorgshallen.G gaidin skrev:
Wagu är ju trevligt också, löjligt dyrt dock.