AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
AG är fint, men man kan köpa fina grejer även från Östermalmshallen eller hötorgshallen.

Wagu är ju trevligt också, löjligt dyrt dock.
Typ 50-100 gram. Sen är man fed up på det. Som att äta smör.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Typ 50-100 gram. Sen är man fed up på det. Som att äta smör.
Gå till minako i vasastan, chefs table, han gör superrolig gejer med bla wagu. Råvaran är ju bara 50 procent av smakupplevelsen :)

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Äter rätt mycket fisk, mycket ostron, har som tradition att köra 3 ostron och ett glas champagne som aperitif på lunchen :)
Det tycker jag att man borde inför som standard i samhället!

Du har min röst!

• Gilla
  • Älska
fremax och 1 till
  • Laddar…
Wagu är ju trevligt också, löjligt dyrt dock.
I stadens (Jönköpings snålsamhälle) enda delikatessbutik värd namnet hittade jag faktiskt lite Australiensk Wagyu en dag när jag kom dit. Slog till på en tunn skiva ryggbiff bara för att smaka, hade inte ätit Wagyu innan dess.

Vist var det gott, lite som att äta ett umamipreppat smör men jag gillar att tugga på köttet. Inte i evighet såklart men när det är så marmorerat som Wagyu är så försvinner mycket av köttupplevelsen tycker jag. Den biten (Ryggbiff) jag fick tag i var, gissningsvis, lika marmorerad som en Kobe klass 3 så den var ändå inte överdrivet marmorerad.

Köpte en skiva på ca 15mm, kostade runt 450 spänn.

Tryffeln jag köpte samtidigt hade jag mer glädje av faktiskt, för drygt halva priset :D

Tänker mig att en Kobe V hade man kunnat göra sås på :D

G gaidin skrev:
I stadens (Jönköpings snålsamhälle) enda delikatessbutik värd namnet hittade jag faktiskt lite Australiensk Wagyu en dag när jag kom dit. Slog till på en tunn skiva ryggbiff bara för att smaka, hade inte ätit Wagyu innan dess.

Vist var det gott, lite som att äta ett umamipreppat smör men jag gillar att tugga på köttet. Inte i evighet såklart men när det är så marmorerat som Wagyu är så försvinner mycket av köttupplevelsen tycker jag. Den biten (Ryggbiff) jag fick tag i var, gissningsvis, lika marmorerad som en Kobe klass 3 så den var ändå inte överdrivet marmorerad.

Köpte en skiva på ca 15mm, kostade runt 450 spänn.

Tryffeln jag köpte samtidigt hade jag mer glädje av faktiskt, för drygt halva priset :D

Tänker mig att en Kobe V hade man kunnat göra sås på :D
Det krävs ju lite finnes för att den verkligen ska komma till sin rätta, tex som jag tipsa om minako han gör magisk sushi på den.

Allt snack om smör och fett gjorde mig sugen på Lardo :)

• Haha
gaidin
  • Laddar…
richardtenggren
Lite ledsen över att jag aldrig smakade Kobebiff när jag var i Japan, men fattig student som man var så fick det bli annat :p

G gaidin skrev:
Fick tag i billig lövbiff som jag skulle göra jerky på, det visade sig vara ytterlår och blev synnerligt besvärligt för käkmusklerna :D
Har fått smaka Biltong från kollegorna som åkte mycket till Sydafrika och Zimbabwe, riktigt gott! :)

De fyllde gärna resväskorna med vakuumförpackat från den lokala slaktaren också! Tydligen har Zimbabwe inget kraftfoder så köttet ska vara grymt bra!

• Gilla
gaidin
  • Laddar…
Det krävs ju lite finnes för att den verkligen ska komma till sin rätta, tex som jag tipsa om minako han gör magisk sushi på den.

Allt snack om smör och fett gjorde mig sugen på Lardo :)
Ja, det krävs nog att man har lite erfarenhet av Wagyu om man skall hantera det, att göra som jag och vända den i varmt smör på samma sätt som en vanlig köttbit är nog inte rätt väg.

Har ätit rå Wagyu innan, fick det som en förrätt på, jag tror det var Upper House, men när det gäller nötkött tycker jag allt sitter i maillardeffekten där smaken skapas. Rått nötkött, även Wagyu, tycker inte jag ger något mervärde.

Samma sak med en tartar, köttet är bara konsistens, det är i äggulan, pepparroten, sesamoljan eller vad man nu använder, som ger smaken.

Men det är ju jag...

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Ja, det krävs nog att man har lite erfarenhet av Wagyu om man skall hantera det, att göra som jag och vända den i varmt smör på samma sätt som en vanlig köttbit är nog inte rätt väg.

Har ätit rå Wagyu innan, fick det som en förrätt på, jag tror det var Upper House, men när det gäller nötkött tycker jag allt sitter i maillardeffekten där smaken skapas. Rått nötkött, även Wagyu, tycker inte jag ger något mervärde.

Samma sak med en tartar, köttet är bara konsistens, det är i äggulan, pepparroten, sesamoljan eller vad man nu använder, som ger smaken.

Men det är ju jag...
Japp håller med 50 procent eller mer sitter i tillagning och presentation.

Jag tycker det är gott när de halstrar den med gasbrännare, fettet karameliseras liksom, blir sjukt gott.

• Gilla
gaidin
  • Laddar…
Idag blir det kycklinglårfile

Kycklinglårfile kryddad på stekpanna redo att tillagas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Kycklinglårfile med kryddig skorpa serverad på pestopasta, toppad med ett basilikablad.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Japp håller med 50 procent eller mer sitter i tillagning och presentation.

Jag tycker det är gott när de halstrar den med gasbrännare, fettet karameliseras liksom, blir sjukt gott.
Något av den roligaste tillagningen av ostron jag sett var på Ekstedts (Jag antar att du varit där)

De lade upp ostronet utan skal i en bit hålkäl, troligen av furu, och lade in lite talg eller ister i en liten smidd tratt på en pinne som de lade in i elden, sedan lät de det brinnande fettet droppa ner på hålkälen. När det brunnit klart lade de tillbaka ostronet i skalet, lade till en lite äppelkula och serverade som en amuse strax innan maten.
Vi hade chefs table och fick göra ett studiebesök i köket :D

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Något av den roligaste tillagningen av ostron jag sett var på Ekstedts (Jag antar att du varit där)

De lade upp ostronet utan skal i en bit hålkäl, troligen av furu, och lade in lite talg eller ister i en liten smidd tratt på en pinne som de lade in i elden, sedan lät de det brinnande fettet droppa ner på hålkälen. När det brunnit klart lade de tillbaka ostronet i skalet, lade till en lite äppelkula och serverade som en amuse strax innan maten.
Vi hade chefs table och fick göra ett studiebesök i köket :D
Vad roligt jag var också där och åt den rätten vid chefs table :) Kul att öppen eld var inblandade i alla rätterna på ett eller annat vis. Man stank ju dock när man var färdig :)

Dock tycker jag ostron är bäst naturell med en skvätt citron. Ibland kanske en skvätt vinaigrette

• Gilla
gaidin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, man kan göra fläskfilé av kotlettrad, sjötunga av hajmal och oxfilé av hästkött också med den logiken :rofl:
Nu kanske vi alla ska sluta klanka ner på @AndersMalmgren och hans logik och inse att det är vi själva som är hopplösa stofiler och inte riktigt hänger med. :cry: Ställer sig en matexpert som Mannerström bakom "köttfria köttbullar" :surprised::rolleyes::poop: så är det väl bara att inse att numera kan man göra mat av vad som helst och dessutom kalla det vad som helst... :mad:

Förpackning av "Leifs Köttfria Köttbullar" med bild på Leif Mannerström, grönsaker och text.
Skapa konto

Vänta bara, snart har vi produkter som spänningslös el, torrt vatten och absolut tyst musik! Den sista borde för övrigt vara tämligen lätt att komponera. :crysmile:

• Haha
cpalm
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Nu kanske vi alla ska sluta klanka ner på @AndersMalmgren och hans logik och inse att det är vi själva som är hopplösa stofiler och inte riktigt hänger med. :cry: Ställer sig en matexpert som Mannerström bakom "köttfria köttbullar" :surprised::rolleyes::poop: så är det väl bara att inse att numera kan man göra mat av vad som helst och dessutom kalla det vad som helst... :mad:

[bild]

Vänta bara, snart har vi produkter som spänningslös el, torrt vatten och absolut tyst musik! Den sista borde för övrigt vara tämligen lätt att komponera. :crysmile:
De där höbollarna får Karln behålla.
Jag gör som förr.. blandar köttfärs och kryddor, rullar eller spritsar ut dem och steker.. till jul har jag i ansjovis och maler löken tillsammans med köttfärsen..

Men att börja gå ner till höladan och hämta hö för att gnaga på gör jag inte.. ;)

• Haha
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
171169823_3713766702084515_2023584669552962711_n.jpg

• Haha
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Ser inte gott ut. Vem vill äta gryta som soppa.
För den som gillar tunnare soppor är det ju bara att tillsätta mer vatten.. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.