1 338 275 läst ·
16 333 svar
1338k läst
16,3k svar
Vad blir det för mat?
Mera frukost..
flötgröt.
vetemjöl, grädde, salt, lite flytande smör.
vispa ut mjölet tillsammans med lite flytande smör så slipper man klumpar.
i med blandningen och vispa medans grädden kokar.
När gröten är fast och tjock, släpper från kanterna är den klar.
Servera med kanel, socker och mjölk..
flötgröt.
vetemjöl, grädde, salt, lite flytande smör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När gröten är fast och tjock, släpper från kanterna är den klar.
Servera med kanel, socker och mjölk..
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Trodde du åt med silverbestick och inte grillbestick blandat med vanliga?AndersMalmgren skrev:
Porslinet ser inte ut att riktigt uppnå din klass det heller
Fick dock lov att googla maträtten, säkert en delikatess, men inget jag frivilligt skulle köpa nu när jag vet vad det är. Gillar du även njure så har jag hört att det ofta serveras till frukost på gruvcamps i afrika
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det är en köttkniv. Orkade inte diska två uppsättningarrichardtenggren skrev:
Trodde du åt med silverbestick och inte grillbestick blandat med vanliga?
Fick dock lov att googla maträtten, säkert en delikatess, men inget jag frivilligt skulle köpa nu när jag vet vad det är. Gillar du även njure så har jag hört att det ofta serveras till frukost på gruvcamps i afrika![]()
edit: nej porslin och bestick har jag inte nördat ner mig på. Men vi har bättre grejer än det där, men då måste man ju handdiska
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Nej njure är inget för mig. Men kalvbräss är god inälvsmatrichardtenggren skrev:
Trodde du åt med silverbestick och inte grillbestick blandat med vanliga?
Fick dock lov att googla maträtten, säkert en delikatess, men inget jag frivilligt skulle köpa nu när jag vet vad det är. Gillar du även njure så har jag hört att det ofta serveras till frukost på gruvcamps i afrika![]()
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
mmmm... Nu blev jag sugen på Kalkonlever, njure och hjärta. Brukar fräsa på det hastigt, bara salta och peppra, skära upp i skivor för att ha som "snacks" när jag bryner halsen till sås till den helstekta kalkonen. Lyckligtvis är inte min sambo så förtjust, så jag får allt för mig själv 
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det är som med min sambo och tryffel, hon gillar det inte. More for me!samlarpådetmesta skrev:
Jag har svårt att förstå de som inte gillar tryffel, foie gras, kaviar... Men mer till migAndersMalmgren skrev:
Just Foie gras kan man ju ogilla av djurrättsliga själ men det är porrigt gott.
Jag brukar snabbsteka den i smör och ta bort den precis när den börjar smälta.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jo man kan ju undvika foie gras ibland och köra vanlig anklever där de inte tvångsmatas på samma sättG gaidin skrev:
Den är ju dock inte riktigt lika god utan det extra fettet.AndersMalmgren skrev:
Det finns dock en uppfödare i Spanien som gör "naturlig" foie, han ger helt enkelt gässen så god mat att de vill äta ordentligt.det blir ju inte lika stor produktion men det känns ju bättre
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jo jag såg ett program om det (att få dem äta självmat), fast den jag såg var från Frankrike.G gaidin skrev:
Jo så är det, stor skillnad i smak tyvärr.
Vad tycker ni om vanlig lever då? Jag tycker det är utmärkt och god husmanskost men har förstått att min uppfattning inte delas av alla.
Och nu pratar jag om en välgjord rätt och inte något segt och äckligt som ibland serverades i min barndoms skolbespisningar...
Och nu pratar jag om en välgjord rätt och inte något segt och äckligt som ibland serverades i min barndoms skolbespisningar...
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag har givit det en del chanser på en del klassiska inrättningar i Stockholm, tex tranan har det på menyn.Alfredo skrev:
Jag är faktiskt inget fan. Typ en av få rätter jag har svårt för faktiskt.
När vi pratar klassisk svensk husman, finns nässelsoppa på menyn måste jag ta det. Helst med bara rå äggula även om det klassiskt ska vara löskokt ägghalva