1 418 571 läst ·
17 728 svar
1419k läst
17,7k svar
Vad blir det för mat?
Förr sa man att många dog i Sverige av järnbrist innan gjutjärnet kom till..Alfredo skrev:
Ja hon säger "Detta är sant. Vid beredning av maten i järngrytan löses små mängder järn ut och ökar matens järnhalt" och naturligtvis är det så. Hon säger dock inget om vilka mängder det kan handla om.
Personligen är jag skeptisk till att nivåerna kan komma i närheten av de "groteska" nivåer man förlorar vid en blodgivning och det är även den typen av info jag fått från olika blodcentraler. Alltså att järnrik mat är bra men järntabletter är bättre.![]()
Så jag tror det finns en rejäl sanning i detta..
Att inte läkare eller livsmedelsindustri vill ha detta som faktum är ganska uppenbart..
Det ger mindre inkomst.
Du tänker alltså att läkare regelmässigt felbehandlar sina patienter för att hålla sjukdomsfallen uppe och öka sitt kundunderlag. Ja naturligtvis är det så. Tänkte inte på det.Maskintok skrev:
Nej att det kan finnas de läkare som uttalar sig i frågan för att gynna emot betalning.Alfredo skrev:
lägg inte mer värderingar än det jag skriver i mina texter.
många läkare säger att varierad kost ger bättre värden än kosttillskott gör.
Sedan har vi en del läkare som inte alls behöver vara svenska som får en summa pengar för att lyfta fram en produkt som egentligen inte är så fantastiskt bra som de beskriver..
Detta har hänt och händer än idag.
Renoverare
· Stockholm
· 20 189 inlägg
Vad var det jag skrev ovan om 99% procent DNADan_Johansson skrev:
Jag och frugan var och tappade oss för två veckor sen ungefär, och hon hade högt blodvärde, på gränsen till för högt, och mitt var lågt, precis på gränsen till för lågt...
Vi äter ganska precis samma saker, och lagar mat i teflon för det mesta...
Så tyvärr tror jag det det är genetiska faktorer bakom....
Halvfabrikat som vi använder ofta är: köttfärs, havregryn, pasta, hela och krossade tomater* på burk, västerbottenost, rågmjöl**, jäst och mycket annat.engs skrev:
* Tomater på burk anses vara bästa valet för tomatsåser för det är tomater plockade när de är som bäst.
** Funkar fint att blanda i vetemjölet för pizza.
Vad gäller snabbmat på resande fot så väljer jag hellre en halloumiburgare på Max än att slösa tid på att leta efter en lunchrestaurang som kanske/kanske inte har bra mat men som troligen är för fet och salt och bara skapar stress. Ofta handlar vi lite tunnbröd, potatissallad, rostbiff och groddar på Ica som vi sedan gör rullar av vid en sjö eller kanske i ett hamnområde eller någon intressant plats.
Jobblunch äter jag bara ute när vi har jobbmöte en gång i kvartalet annars är det medhavd mat och någon gång i månaden helfabrikat (idag har jag Dafgårds chicken panang).
Renoverare
· Stockholm
· 20 189 inlägg
Ersätt köttfärsen med högrev du maler själv. Annars ser jag inget problem med de halvfabriken du nämner.Fario skrev:
Halvfabrikat som vi använder ofta är: köttfärs, havregryn, pasta, hela och krossade tomater* på burk, västerbottenost, rågmjöl**, jäst och mycket annat.
* Tomater på burk anses vara bästa valet för tomatsåser för det är tomater plockade när de är som bäst.
** Funkar fint att blanda i vetemjölet för pizza.
Vad gäller snabbmat på resande fot så väljer jag hellre en halloumiburgare på Max än att slösa tid på att leta efter en lunchrestaurang som kanske/kanske inte har bra mat men som troligen är för fet och salt och bara skapar stress. Ofta handlar vi lite tunnbröd, potatissallad, rostbiff och groddar på Ica som vi sedan gör rullar av vid en sjö eller kanske i ett hamnområde eller någon intressant plats.
Jobblunch äter jag bara ute när vi har jobbmöte en gång i kvartalet annars är det medhavd mat och någon gång i månaden helfabrikat (idag har jag Dafgårds chicken panang).
Jag gör faktiskt lika dant. Det finns fan inget bra att äta längs vägarna i detta barbarland. Blir en kyckling eller fiskburgare för att slippa max/bks skitskött, mår inte bra av att ha ätit kött från dem. Blir mätt på ett skumt sätt när jag ätit snabbmats kött.
Åt en ko på Resturang Agnes, 800 gram delat på två personer (Bild tidigare i tråden). Hur bra känsla i magen som helst efter.
ta det med facket om du har skinn på näsan. Hur många svenska vågar det? Eller som eljest valsa med? Du har full rätt till vettig luchrast.Alfredo skrev:
De arbetsgivare jag har haft har alla det gemensamt att de skulle titta väldigt konstigt på mig om jag vägrade en tjänsteresa med motivet att min lunchrast blev för kort.
Det är en sak att generellt i allmänhet ha rätt till lunchrast. Det är något helt annat att hävda den rätten in i absurdum så att en tjänsteresa inte går att genomföra på lämpligt sätt.
Låter du de bestämma när du får gå på toa också? Kanske kräver de att du skall avstå från mat och dryck hela dagen för att du skall rationalisera bort toapauserna? Förmodligen inte!
Varför tror du att jag skulle behöva blanda in något fack för att förklara mina rättigheter för arbetsgivaren? Behöver man det saknar man nog skinn både här och där.Magnus Filip skrev:
Jag har aldrig sagt något annat men jag ser inte minsta problem med att det ibland kan tummas på lunchen vid exempelvis tjänsteresor. Jag förväntar mig flexibilitet av min arbetsgivare och jag försöker även själv vara flexibel.Magnus Filip skrev:
Det här är bara trams.Magnus Filip skrev:
vi är nog många som tagit både ett och annat samtal under vår lunch..Alfredo skrev:
Varför tror du att jag skulle behöva blanda in något fack för att förklara mina rättigheter för arbetsgivaren? Behöver man det saknar man nog skinn både här och där.
Jag har aldrig sagt något annat men jag ser inte minsta problem med att det ibland kan tummas på lunchen vid exempelvis tjänsteresor. Jag förväntar mig flexibilitet av min arbetsgivare och jag försöker även själv vara flexibel.
Det här är bara trams.
När jag jobbade som säljare så var det inte så viktigt när jag fick äta, bara att det blev gjort.. Sedan om det tog 15 min eller en Tim var ju mitt val... Men oftast hade jag köpande kund i örat istället...
Har precis varit och inhandlat kvällens middag, clubstek hängmörad i 5 veckor.
Bästa som hänt på länge när det öppnade en riktig köttaffär i närheten.
Tror inte folk förstår hur stor skillnad det är på vacuumpackat kött från typ Scan och riktigt hängmörat kött, för då hade vi haft betydligt fler bra köttaffärer i landet.
Kan garantera att den inte serveras varmare än medium-rare.
Bästa som hänt på länge när det öppnade en riktig köttaffär i närheten.
Tror inte folk förstår hur stor skillnad det är på vacuumpackat kött från typ Scan och riktigt hängmörat kött, för då hade vi haft betydligt fler bra köttaffärer i landet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan garantera att den inte serveras varmare än medium-rare.
Fick feeling när jag handlade, äta bör man ju även om man är ledig... 
Ja se det blev även några räkor kvar, undrar om pälsklingarna kan "offra" sig.
Logga in
Skapa konto
Ja se det blev även några räkor kvar, undrar om pälsklingarna kan "offra" sig.
Logga in
Skapa konto