engs
Magnus Filip skrev:
funkar kanske i 20-30 år eller så. Som att röka.
Att fasta har om nått visat sig vara positivt och förlänga livet.

P
engs engs skrev:
Du tror fel. ;)
Tja, det om halvfabrikat, dvs vad som hör dit, går det nog att ha olika åsikt om.
Alla som skryter om att de gör all mat från grunden misstänker jag på nått sätt ändå använder halvfabrikat på nått sätt. Eller görs verkligen allt från de mest grundläggande råvarorna man kan få tag i?

Den som gör egen pasta kanske tycker kanske alla som äter köpe-pasta äter halvfabrikat. Gör man sitt eget hårdbröd? Sin egen salami? Sin egen ost? Köper man vita bönor på burk? osv i all oändlighet.
Jag gör egen pasta men köper även, finner ingen anledning till att se ner på någon som inte gör sin egen, det är ett jäkla jobb.
fonder gör jag och fryser in.
tomatpuré köper jag, krossade tomater mm
sådant ser jag som basvaror inte som halvfabrikat... Det är för mig mer färdiga köttbullar eller liknande.. Men de är goda de med.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Att fasta har om nått visat sig vara positivt och förlänga livet.
Ja, antog att han menade det.
Men tänkte att han skulle få bekräfta det först :)

@Magnus Filip du kan läsa på lite om Autofagi.

P
engs engs skrev:
Du tror fel. ;)
Tja, det om halvfabrikat, dvs vad som hör dit, går det nog att ha olika åsikt om.
Alla som skryter om att de gör all mat från grunden misstänker jag på nått sätt ändå använder halvfabrikat på nått sätt. Eller görs verkligen allt från de mest grundläggande råvarorna man kan få tag i?

Den som gör egen pasta kanske tycker kanske alla som äter köpe-pasta äter halvfabrikat. Gör man sitt eget hårdbröd? Sin egen salami? Sin egen ost? Köper man vita bönor på burk? osv i all oändlighet.
Tänker mest på råvarorna till en lunch eller middag.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Lagar nästan allt från grunden och köper i princip inga halvfabrikat.
När jag steker använder jag alltid stekpanna av gjutjärn.
Kan det vara dessa faktorer som bidrar till mitt blodvärde? Var på blodgivning i veckan och en tjej i personalen var imponerad och frågade vad jag åt för mat :cool:
99% procent DNA. Jag har jättebra värden äter ute varje dag mer eller mindre
edit: iof äter jag bara på ställen med bra råvaror, allså inte fastfood osv

Magnus Filip skrev:
Tänker mest på råvarorna till en lunch eller middag.
Råvarorna som han inte äter?
Eller du läste kanske bara att han kunde äta nån burgare i bilen?

P
M Mortsken skrev:
Ja, antog att han menade det.
Men tänkte att han skulle få bekräfta det först :)

@Magnus Filip du kan läsa på lite om Autofagi.
Slog upp autogafi , men förstod inget. Celldöd, lipider, jäst. Cellbiologi kanske???

Fasta? Finns inga bevis för att det gör nytta. Men tror man på det så är det säkert bra. Som sockerpiller

Skall börja jobba nu. hinner inte mer.

Angående långlunch så är ju det livskvalitet av rang.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Skall börja jobba nu. hinner inte mer.
Ingen simultanförmåga? :D

Skärmdump av en kodredigerare och en webbläsare med ett diskussionsforum öppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
tog inte vederbörande springpass eller liknande och de gånger han köpte hamburgare så åkte han bil?
Och hade sällan luncher?

Då gör han ju av med den energi han får i sig och kroppen mår bra och är i balans.

Inget konstigt med detta.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
När jag steker använder jag alltid stekpanna av gjutjärn.
Kan det vara dessa faktorer som bidrar till mitt blodvärde?
Jag är lite skeptisk. För att kompensera järnförlusten vid en blodgivning krävs ungefär 2 gram järn. Jag har svårt att tro att järnsläppet från en stekpanna kommer upp i närheten av dessa nivåer.

Även när det gäller mat är det svårt att kompensera blodgivningen med "rätt kost". Persilja är exempelvis en grönsak med mycket järn. Trots detta påstod en blodcentral jag besökte att det krävs 19 kg persilja för att kompensera en blodgivning. Ska man tro dessa är det ännu värre för enligt dem måste man mula i sig runt 56 kg för att få full kompensation.

Magnus Filip skrev:
Bruka planera in tid för att sitta ned och äta när man reser i jobbet eller privat. Funkar det inte blir det ingen resa.
De arbetsgivare jag har haft har alla det gemensamt att de skulle titta väldigt konstigt på mig om jag vägrade en tjänsteresa med motivet att min lunchrast blev för kort.

Det är en sak att generellt i allmänhet ha rätt till lunchrast. Det är något helt annat att hävda den rätten in i absurdum så att en tjänsteresa inte går att genomföra på lämpligt sätt.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Fråga en naturvetare: Kan järngrytan bli en järnkälla?
Ja hon säger "Detta är sant. Vid beredning av maten i järngrytan löses små mängder järn ut och ökar matens järnhalt" och naturligtvis är det så. Hon säger dock inget om vilka mängder det kan handla om.

Personligen är jag skeptisk till att nivåerna kan komma i närheten av de "groteska" nivåer man förlorar vid en blodgivning och det är även den typen av info jag fått från olika blodcentraler. Alltså att järnrik mat är bra men järntabletter är bättre. :D

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är lite skeptisk. För att kompensera järnförlusten vid en blodgivning krävs ungefär 2 gram järn. Jag har svårt att tro att järnsläppet från en stekpanna kommer upp i närheten av dessa nivåer.

Även när det gäller mat är det svårt att kompensera blodgivningen med "rätt kost". Persilja är exempelvis en grönsak med mycket järn. Trots detta påstod en blodcentral jag besökte att det krävs 19 kg persilja för att kompensera en blodgivning. Ska man tro dessa är det ännu värre för enligt dem måste man mula i sig runt 56 kg för att få full kompensation.
Jag och frugan var och tappade oss för två veckor sen ungefär, och hon hade högt blodvärde, på gränsen till för högt, och mitt var lågt, precis på gränsen till för lågt...

Vi äter ganska precis samma saker, och lagar mat i teflon för det mesta... :)

Så tyvärr tror jag det det är genetiska faktorer bakom....

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.