Maria T
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag kan svara på det @Maria T ?
Vet inte varför det inte funkade igår, har haft en del andra obegripliga problem med min ena laptop så ska kika vidare på det. Tack @Alfredo också, problemet är/var hos mig och inte Byggahus.se.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Magnus Filip skrev:
Hur går det för KFC i Sverige? De kom och försvann för 20 år sedan. Nu är de tillbaka.

Ärligt talat är det någon som gillar deras mat? Eller är det nödlösningsmat?
Alla tycker olika, men jag tycker att den inte är något vidare. Det finns en restaurang i Gbg vad jag vet. Den ligger vid Söderleden nära vårt lager. Kör förbi ofta, men sällan är det kunder där, bara enstaka.
Jag är en av dem som tyckte det var trist när KFC försvann från Stockholm.
Då jag bott ett antal år i USA så kan jag både njuta av, och vara utan, just denna mat men jag tycker det tillför en del och ger konkurrens i hamburgerträsket - det tar betydligt längre tid att beställa och få maten från KFC men det kanske är bra? Hur som helst, jag har beställt både burgare och "boneless chicken" och tycker det är väldigt sympatiskt att kunna få coleslaw istället för fries, t ex.
Ur näringssynpunkt kanske nåt från Burger King är bättre, men vi har inte de "problemen" som gör att vi behöver kolla så noga.

Blodsoppen
Var bortbjuden ikväll. Fick stekt kallrökt sidfläsk och potatismos. Det satt fint.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P
Maria T Maria T skrev:
Jag är en av dem som tyckte det var trist när KFC försvann från Stockholm.
Då jag bott ett antal år i USA så kan jag både njuta av, och vara utan, just denna mat men jag tycker det tillför en del och ger konkurrens i hamburgerträsket - det tar betydligt längre tid att beställa och få maten från KFC men det kanske är bra? Hur som helst, jag har beställt både burgare och "boneless chicken" och tycker det är väldigt sympatiskt att kunna få coleslaw istället för fries, t ex.
Ur näringssynpunkt kanske nåt från Burger King är bättre, men vi har inte de "problemen" som gör att vi behöver kolla så noga.
Har köpt kycklinghamburgare till barnen på KFC några gånger i farten, mkt snabbt klara. Coleslaw är gott men extremt kaloririkt.

engs
Magnus Filip skrev:
Har aldrig provat Subway, ser inte vitsen med att betala lika mkt pengar för mackor med extremt industriprocessade pålägg på som lagad mat kostar. Men jag kanske har fel.
Fast det är väl sällan man väljer mellan snabbmat och lagad mat hemma? De gånger jag tar snabbmat så beror det på att det inte finns något riktigt alternativ pga geografi, tidsbrist och ropande mage.

Typ man sitter på E4an, det är lunchtid sen länge och Värnamo Södra avfart kommer snart, där finns minst ett halvt dussin snabbmatsställen av olika slag. Det finns säkert bättre alternativ om man åker in i själva Värnamo men jag vill inte riktigt offra den tiden utan kommer då hellre fram en 45min snabbare.

Utan alternativen är (i vilket fall när man inte startar hemifrån och kan ha nått med sig) att fasta, köpa nån frukt/nötter på macken så man klarar sig eller snabbmat. Lagad mat är inte riktigt att alternativ.
Typ Rasta och liknande har sannolikt lika processad mat som café gyllene måsen.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Lagar nästan allt från grunden och köper i princip inga halvfabrikat.
När jag steker använder jag alltid stekpanna av gjutjärn.
Kan det vara dessa faktorer som bidrar till mitt blodvärde? Var på blodgivning i veckan och en tjej i personalen var imponerad och frågade vad jag åt för mat :cool:

• Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
P
engs engs skrev:
Fast det är väl sällan man väljer mellan snabbmat och lagad mat hemma? De gånger jag tar snabbmat så beror det på att det inte finns något riktigt alternativ pga geografi, tidsbrist och ropande mage.

Typ man sitter på E4an, det är lunchtid sen länge och Värnamo Södra avfart kommer snart, där finns minst ett halvt dussin snabbmatsställen av olika slag. Det finns säkert bättre alternativ om man åker in i själva Värnamo men jag vill inte riktigt offra den tiden utan kommer då hellre fram en 45min snabbare.

Utan alternativen är (i vilket fall när man inte startar hemifrån och kan ha nått med sig) att fasta, köpa nån frukt/nötter på macken så man klarar sig eller snabbmat. Lagad mat är inte riktigt att alternativ.
Typ Rasta och liknande har sannolikt lika processad mat som café gyllene måsen.
Fattar. Många kedjor lever nog på folks stress.
Bruka planera in tid för att sitta ned och äta när man reser i jobbet eller privat. Funkar det inte blir det ingen resa. Man har rätt till lunchrast även när man reser i jobbet. Men många prioriterar att komma hem en halvtimma tidigare kanske?

Har sett för många i min närhet som fått sjukdomar eller dör av rökning, övervikt, stillasittande, osundhet, för mkt alkohol, stress, magsår, och de har har ofta som rutin att kasta sig i snabbmat, de jag har sett.
Tom vart med om kollegor som käkat Hamburgare, pommes med dip och cola bakom ratten när de kör, eller feta ubåtsmackor.
En kollega i Sthlm kontoret käkade i flera år varannan dag Kebabtallrik och varannan dag Calzone, till lunch. Han fick hjärtinfarkt när han var 58.

Flera av mina gamla vänner i USA får nu diabetes, knäproblem, hjärtproblem, sjukdomar. Tråkigt. De är inte ens intresserade av att hålla kontakten, de orkar inte. Ångest?? Vill inte få det så själv.

Redigerat av moderator:
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Lagar nästan allt från grunden och köper i princip inga halvfabrikat.
När jag steker använder jag alltid stekpanna av gjutjärn.
Kan det vara dessa faktorer som bidrar till mitt blodvärde? Var på blodgivning i veckan och en tjej i personalen var imponerad och frågade vad jag åt för mat :cool:
Kul med likasinnad. Vi köper också mest råvaror. Tar längre tid. Men man kan laga mycket mat och frysa ned portioner.
Micro har vi, men använder den knappt. Har hört att det inte är bra att värma upp mat i den. Något skit händer med maten. Vet inte vad? Har inte lyckats ta reda på. Kanske är det mörkat? Eller är det en myt? Skulle vara något med näringsämnena.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
engs
Magnus Filip skrev:
Fattar. Många kedjor lever nog på folks stress.
Bruka planera in tid för att sitta ned och äta när man reser i jobbet eller privat.
Har sett för många i min närhet som fått sjukdomar eller dör av rökning, övervikt, stillasittande, osundhet, för mkt alkohol, stress, magsår, och de har har ofta som rutin att kasta sig i snabbmat, de jag har sett.
Tom vart med om kollegor som käkat Hamburgare, pommes med dip och cola bakom ratten när de kör, eller feta ubåtsmackor.
En kollega i Sthlm kontoret käkade i flera år varannan dag Kebabtallrik och varannan dag Calzone, till lunch. Han fick hjärtinfarkt när han var 58.
Jag blir mer stressad av att sitta still för länge med typ lunch när alternativet är att jag kan vara hemma hos familjen tidigare eller få jobb utfört. Varit så hela livet, när jag sommarjobbade som grabb blev jag tillsagd att lugna mig "så jobbet räckte till alla". Det ligger nog i generna då farsan och farfar har / hade samma inställning. (hjärtattacker är helt okänt i släkten).

Det är sen en helt annan sak om man äter med familjen, men är jag själv ser jag det som slöseri med tid.

Visst, snabbmaten är osunt, något jag faktiskt lyckats minska (hittade lite alternativ under våren 2020 när osäkerheten kring pandemin var som störst och jag minskade på all möjlig mänsklig kontakt samtidigt som jag fortsatte resa i jobbet). Men jag upplever inte det som stressfullt att spendera max 15rmin på lunchen. Tvärtom som sagt.

Hemma lagar vi i princip all mat från grunden, men visst händer det vi käkar typ korv ibland.
Sen vet jag inte precis vad som räknas som halvfabrikat. Om man gör en köttfärssås med burktomater, när överskottet från växthuset tagit slut.
Tomatpuré, räknas det som halvfabrikat? Om man inte gör egen fond? osv.

Redigerat:
engs engs skrev:
Jag blir mer stressad av att sitta still för länge med typ lunch när alternativet är att jag kan vara hemma hos familjen tidigare eller få jobb utfört. Varit så hela livet, när jag sommarjobbade som grabb blev jag tillsagd att lugna mig "så jobbet räckte till alla". Det ligger nog i generna då farsan och farfar har / hade samma inställning. (hjärtattacker är helt okänt i släkten).

Det är sen en helt annan sak om man äter med familjen, men är jag själv ser jag det som slöseri med tid.

Visst, snabbmaten är osunt, något jag faktiskt lyckats minska (hittade lite alternativ under våren 2020 när osäkerheten kring pandemin var som störst och jag minskade på all möjlig mänsklig kontakt samtidigt som jag fortsatte resa i jobbet). Men jag upplever inte det som stressfullt att spendera max 15rmin på lunchen. Tvärtom som sagt.
Samma här.
Äter väldigt sällan lunch. Slöseri med tid tycker jag.
Tränar på lunchen eller jobbar.
Ibland (väldigt sällan) när jag är ute och kör kan jag köra förbi mcdonalds och köpa ett par cheeseburgare och äta i bilen med jag kör för att det är lite gott. Inte det minsta för att det är stressigt eller att jag egentligen behöver äta. Blir inte så ofta hungrig att jag måste äta NU. Nu har jag till exempel inte ätit sedan i söndags, och är inte hungrig än.

P
själv ställer jag min plåt låda på kaminen och värmer min lunch så..
Eller så lagar jag något hemma..

P
engs engs skrev:

Hemma lagar vi i princip all mat från grunden, men visst händer det vi käkar typ korv ibland.
Sen vet jag inte precis vad som räknas som halvfabrikat. Om man gör en köttfärssås med burktomater, tomatpuré, är det halvfabrikat?
Tror du har växit in i ovanan. Jag tycker det låter illa med 15 min lunch och att du blir stressad om längre.
Tomatsås, puré är tillbehör/kryddor och inte onödiga halvfabrikat tycker jag.

Däremot är tex köttbullar från kyldisken himla onödigt tycker jag.

P
M Mortsken skrev:
Samma här.
Äter väldigt sällan lunch. Slöseri med tid tycker jag.
Tränar på lunchen eller jobbar.
Ibland (väldigt sällan) när jag är ute och kör kan jag köra förbi mcdonalds och köpa ett par cheeseburgare och äta i bilen med jag kör för att det är lite gott. Inte det minsta för att det är stressigt eller att jag egentligen behöver äta. Blir inte så ofta hungrig att jag måste äta NU. Nu har jag till exempel inte ätit sedan i söndags, och är inte hungrig än.
funkar kanske i 20-30 år eller så. Som att röka.

Magnus Filip skrev:
funkar kanske i 20-30 år eller så. Som att röka.
Vilken del?

engs
Magnus Filip skrev:
Tror du har växit in i ovanan. Jag tycker det låter illa med 15 min lunch och att du blir stressad om längre.
Tomatsås, puré är tillbehör/kryddor och inte onödiga halvfabrikat tycker jag.

Däremot är tex köttbullar från kyldisken himla onödigt tycker jag.
Du tror fel om stressen. ;)

Det om halvfabrikat, dvs vad som hör dit, går det nog att ha olika åsikt om.
Alla som skryter om att de gör all mat från grunden misstänker jag på nått sätt ändå använder halvfabrikat på nått sätt. Eller görs verkligen allt från de mest grundläggande råvarorna man kan få tag i?

Den som gör egen pasta kanske tycker kanske alla som äter köpe-pasta äter halvfabrikat. Gör man sitt eget hårdbröd? Sin egen salami? Sin egen ost? Köper man vita bönor på burk? osv i all oändlighet.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.