1 420 895 läst ·
17 771 svar
1421k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Vill förtydliga att jag har sockret ovanpå dom färdigstuvade makaronerna när dom landat på tallriken. Det och sirapen blev jag uppväxt med från mormor och morfar.Keiller skrev:
Konstigt nog tycker jag inte om andra sötsaker som sliskiga efterrätter och tårta och kakor.
För en massa år sedan, typ 20, så åt jag en väldigt enkel men jisses-så-god tomatsås till pasta, det ska tydligen vara ett recept från Jamie Oliver https://www.jamieoliver.com men jag orkar fasiken inte söka igenom alla hans recept så det är efter mitt minne kommer här.
Ta mängder av goda små tomater, och det är väl just mängden tomater som bestämmer antalet portioner; jag brukar höfta till det eftersom vi är två, ibland tre, som äter.
Klyv tomaterna och lägg dem i en skål, skiva sen så mycket vitlök som ni tål (tycker är lämpligt) och blanda vitlöken med tomaterna, sen häller du på en god valfri olja - jag gillar rapsolja - och salt, gärna grovkornigt, och svartpeppar. Låt nu denna skål stå framme i rumstemperatur nån timme eller så, innan den blandas med nykokt pasta och parmesan/pecorino.
Jag får ofta över små tomater som ännu inte mognat från mitt växthus, tar in dem i rumstemperatur och blandar med köpe-tomater för att göra denna rätt. Frysta tomater har mycket smak kvar bara man låter de tina långsamt och häller av det vattniga. Just nu råkar det finnas två små burkar med tomater i frysen, de ser rätt trista ut, så jag tänker göra denna rätt inom de närmsta dagarna men fylla på med lite färska tomater.
Om det känns torftigt med denna enkla tomatsås och pasta så brukar jag steka kyckling av nåt slag till. Eller köpa grillade kycklingbitar....alla lider av brist på tid, ork och lust emellanåt.
Ta mängder av goda små tomater, och det är väl just mängden tomater som bestämmer antalet portioner; jag brukar höfta till det eftersom vi är två, ibland tre, som äter.
Klyv tomaterna och lägg dem i en skål, skiva sen så mycket vitlök som ni tål (tycker är lämpligt) och blanda vitlöken med tomaterna, sen häller du på en god valfri olja - jag gillar rapsolja - och salt, gärna grovkornigt, och svartpeppar. Låt nu denna skål stå framme i rumstemperatur nån timme eller så, innan den blandas med nykokt pasta och parmesan/pecorino.
Jag får ofta över små tomater som ännu inte mognat från mitt växthus, tar in dem i rumstemperatur och blandar med köpe-tomater för att göra denna rätt. Frysta tomater har mycket smak kvar bara man låter de tina långsamt och häller av det vattniga. Just nu råkar det finnas två små burkar med tomater i frysen, de ser rätt trista ut, så jag tänker göra denna rätt inom de närmsta dagarna men fylla på med lite färska tomater.
Om det känns torftigt med denna enkla tomatsås och pasta så brukar jag steka kyckling av nåt slag till. Eller köpa grillade kycklingbitar....alla lider av brist på tid, ork och lust emellanåt.
Likadant med brunkål, men där ska det vara sirap istället för sockerBlodsoppen skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 193 inlägg
Såg en familj gå över övergångsstället i andra änden av Stationsgatan i lördags när jag och yngsta sonen var hela vägen in till människobyns epicentrum för att handla lördagsgodiset, och kikade lite extra för att se om det var ni, men då var jag en knapp vecka för tidig.AndersMalmgren skrev:
Det som nu är Bishops var tidigare Stationsgatan1, deras plankstek var populär och såldes i över 10000 exemplar under de år de existerade, om jag minns rätt, och visst var den god och med Borlängemått då mätt relativt dyr.
200m norrut från hotellet hittar du Haga Pizzeria, en av de med godast sås i stan, enligt mig, om ni är på jakt efter lunch eller vickning.
Renoverare
· Stockholm
· 20 193 inlägg
Du får säga hej om du ser migFredrikR skrev:
Såg en familj gå över övergångsstället i andra änden av Stationsgatan i lördags när jag och yngsta sonen var hela vägen in till människobyns epicentrum för att handla lördagsgodiset, och kikade lite extra för att se om det var ni, men då var jag en knapp vecka för tidig.
Det som nu är Bishops var tidigare Stationsgatan1, deras plankstek var populär och såldes i över 10000 exemplar under de år de existerade, om jag minns rätt, och visst var den god och med Borlängemått då mätt relativt dyr.Har inte varit in där sedan det blev Bishops faktist, får skylla på pandemi och ålder...
200m norrut från hotellet hittar du Haga Pizzeria, en av de med godast sås i stan, enligt mig, om ni är på jakt efter lunch eller vickning.![]()
nyckeln är att såsen måste reduceras ner, oavsett krossade tomater eller passerade . Jag brukar även ha en skvätt vin i vilket är smaskigt . En skvätt i såsen och en till kockenP pmd skrev:
sen är det en otrolig skillnad på att ha i ketchup eller ha krossade / passerade tomater + socker . Helt olika smaker . Jag föredrar det senare då ketchup ger en lite märklig bismak
Renoverare
· Stockholm
· 20 193 inlägg