Blodsoppen
Keiller Keiller skrev:
Där ser man, alla gör mat olika. Själv föredrar jag salt i de stuvade makaronerna, som dessutom kryddas med Kikkoman när jag äter dem.

Jag är en av dem som tycker att socker och sötsaker hör efterrätter till. Tycker till exempel att ananas är gott till dessert men att den bör bannlysas på pizza :D
Vill förtydliga att jag har sockret ovanpå dom färdigstuvade makaronerna när dom landat på tallriken. Det och sirapen blev jag uppväxt med från mormor och morfar.
Konstigt nog tycker jag inte om andra sötsaker som sliskiga efterrätter och tårta och kakor.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Maria T
För en massa år sedan, typ 20, så åt jag en väldigt enkel men jisses-så-god tomatsås till pasta, det ska tydligen vara ett recept från Jamie Oliver https://www.jamieoliver.com men jag orkar fasiken inte söka igenom alla hans recept så det är efter mitt minne kommer här.

Ta mängder av goda små tomater, och det är väl just mängden tomater som bestämmer antalet portioner; jag brukar höfta till det eftersom vi är två, ibland tre, som äter.
Klyv tomaterna och lägg dem i en skål, skiva sen så mycket vitlök som ni tål (tycker är lämpligt) och blanda vitlöken med tomaterna, sen häller du på en god valfri olja - jag gillar rapsolja - och salt, gärna grovkornigt, och svartpeppar. Låt nu denna skål stå framme i rumstemperatur nån timme eller så, innan den blandas med nykokt pasta och parmesan/pecorino.

Jag får ofta över små tomater som ännu inte mognat från mitt växthus, tar in dem i rumstemperatur och blandar med köpe-tomater för att göra denna rätt. Frysta tomater har mycket smak kvar bara man låter de tina långsamt och häller av det vattniga. Just nu råkar det finnas två små burkar med tomater i frysen, de ser rätt trista ut, så jag tänker göra denna rätt inom de närmsta dagarna men fylla på med lite färska tomater.
Om det känns torftigt med denna enkla tomatsås och pasta så brukar jag steka kyckling av nåt slag till. Eller köpa grillade kycklingbitar....alla lider av brist på tid, ork och lust emellanåt.

Onsdagsrätten i Tylla söder om Borlänge.
Resterna av en måltid från Romme pizzeria med en folieinpackad bit, servetter och en flaska på ett smutsigt vitt fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resterna avslöjar, denna gången från Romme pizzeria, som ligger närmare Dala Airport än Dalatravet och Romme Alpin. (y)

• Gilla
HM2020 och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
I Skåne har vi en gnutta socker i det mesta för att jämna ut smakerna. Jag är en av dom tosingarna som har strösocker på mina stuvade makaroner. Och på potatismoset gärna sirap.
Stuvad spenat går inte att göra utan ett par tsk i.
Likadant med brunkål, men där ska det vara sirap istället för socker ;)

Australiensisk Black Angus-biffar som grillas på en grillrist.
Skapa konto

Fick lite feeling av vårsolen så lyxar till grillonsdagen med australiensisk Black Angus

• Gilla
AndersMalmgren och 6 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Onsdagsrätten i Tylla söder om Borlänge.
[bild]
Resterna avslöjar, denna gången från Romme pizzeria, som ligger närmare Dala Airport än Dalatravet och Romme Alpin. (y)
Är i dina hoods

En person som tittar i en mobil och ett barn i en lobby med soffa och växter.
Skapa konto

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är i dina hoods

[bild]
Såg en familj gå över övergångsstället i andra änden av Stationsgatan i lördags när jag och yngsta sonen var hela vägen in till människobyns epicentrum för att handla lördagsgodiset, och kikade lite extra för att se om det var ni, men då var jag en knapp vecka för tidig. ;)
Det som nu är Bishops var tidigare Stationsgatan1, deras plankstek var populär och såldes i över 10000 exemplar under de år de existerade, om jag minns rätt, och visst var den god och med Borlängemått då mätt relativt dyr. :cool: Har inte varit in där sedan det blev Bishops faktist, får skylla på pandemi och ålder...:oops:

200m norrut från hotellet hittar du Haga Pizzeria, en av de med godast sås i stan, enligt mig, om ni är på jakt efter lunch eller vickning. :ok::)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Såg en familj gå över övergångsstället i andra änden av Stationsgatan i lördags när jag och yngsta sonen var hela vägen in till människobyns epicentrum för att handla lördagsgodiset, och kikade lite extra för att se om det var ni, men då var jag en knapp vecka för tidig. ;)
Det som nu är Bishops var tidigare Stationsgatan1, deras plankstek var populär och såldes i över 10000 exemplar under de år de existerade, om jag minns rätt, och visst var den god och med Borlängemått då mätt relativt dyr. :cool: Har inte varit in där sedan det blev Bishops faktist, får skylla på pandemi och ålder...:oops:

200m norrut från hotellet hittar du Haga Pizzeria, en av de med godast sås i stan, enligt mig, om ni är på jakt efter lunch eller vickning. :ok::)
Du får säga hej om du ser mig :rofl:

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
R
D dilemma skrev:
[bild]
Fick lite feeling av vårsolen så lyxar till grillonsdagen med australiensisk Black Angus
Ser bra ut, och en Napoleongrill höjer ju betyget ytterligare :)

P
Vanlig svensk köttfärssås är väl ändå gjort på krossade tomater inte är det på ketchup?, det var ännu mer tragiskt än jag trott :)
Passerade tomater innehåller mindre vatten än krossade tomater och såsen blir såsigare med passerade tomater.

• Gilla
EddieHansson och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Passerade tomater innehåller mindre vatten än krossade tomater och såsen blir såsigare med passerade tomater.
nyckeln är att såsen måste reduceras ner, oavsett krossade tomater eller passerade . Jag brukar även ha en skvätt vin i vilket är smaskigt . En skvätt i såsen och en till kocken :).

sen är det en otrolig skillnad på att ha i ketchup eller ha krossade / passerade tomater + socker . Helt olika smaker . Jag föredrar det senare då ketchup ger en lite märklig bismak

• Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
P
Ja, en hel del vatten ska bort, men med passerade tomater får man en slätare sås. Det var det jag menade med att "såsen blir såsigare".

Jag är inte så förtjust i små tomatbitar i såsen.

Äter lite hjort och ren från het sten

Stekt hjort och ren serverad på het sten med sallad, sötpotatisfries och två såser.
Skapa konto

Dålig vinlista tyvärr

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
P
klyftpotatis, skinkstek som jag skar i skivor och stekte på.

gjorde en bearnaise men hade ingen dragon.. Så det fick bli lite steksky och vitlök..
salt, peppar, och en liten uns av cayennepeppar..

blev bra middag ändå..

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Äter lite hjort och ren från het sten

[bild]

Dålig vinlista tyvärr
Minst lika dålig öllista. :rolleyes:
Visst är det genialiskt att låta gästen tillaga maten?!;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.