1 420 417 läst ·
17 759 svar
1420k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Vanlig svensk köttfärssås är väl ändå gjort på krossade tomater inte är det på ketchup?, det var ännu mer tragiskt än jag trottnino skrev:
Här blir det hederlig svensk köttfärssås, tinade älgfärs i varmvatten i diskhon medans jag hackade en halv gul lök
Stekte lök och 3 vitlöksklyftor sen i med färsen rejält med ketchup, en slatt av nån tomatsås med basilika som fanns kvar.
Klart på en kvart.
Ingen fjollig ragu här inte
Äter den med riven cheddar, inga kolhydrater i onödan
Edit hade så klart i svensk 40% grädde, en jävla skvätt
Undrar hur många recept på svensk köttfärssås det finns? Alla jag känner, som jag diskuterat tillagningen med, har sitt eget sätt att göra det på och dessutom blir det lite olika varje gång. Hur den serveras är ju också olika från gång till gång.nino skrev:
Här blir det hederlig svensk köttfärssås, tinade älgfärs i varmvatten i diskhon medans jag hackade en halv gul lök
Stekte lök och 3 vitlöksklyftor sen i med färsen rejält med ketchup, en slatt av nån tomatsås med basilika som fanns kvar.
Klart på en kvart.
En mångsidig rätt som aldrig är fel
AndersMalmgren skrev:
Jag brukar ha i krossade tomater och en försvarlig mängd tomatpuré för att få lagom tomatsmak på köttfärssåsen. Ketchup i nödfall om purén och tomaterna är slut i skafferiet.nino skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
I Skåne har vi en gnutta socker i det mesta för att jämna ut smakerna. Jag är en av dom tosingarna som har strösocker på mina stuvade makaroner. Och på potatismoset gärna sirap.Keiller skrev:
Stuvad spenat går inte att göra utan ett par tsk i.
Nej, ingen ketchup för mig tack. Men smaken är olika. Många tycker jag är underlig med mina påhitt.nino skrev:
Klart på en kvart.
Vad roligt med så många bestämda åsikter kring köttfärssås. Vi kör på olika varianter av köttfärssås efter humör/tid och säsong. Här kommer två av våra varianter.
Tidig höst när man plockat in ett överflöd av tomater från trädgården:
Skålla tomater, dra av skinnet.
Fräs morot, tomatpuré, lök, färsk chili i olja.
I med tomater, rött vin och vitlök samt de örter som finns mest av i trädgården, brukar bli oregano, persilja och timjan.
Låt småputtra i ett par timmar, var noga så att det inte bränns fast. Tomater är luriga. Brukar köra en 10l gryta åt gången så att man även kan frysa in till bas till höstens soppor.
Bryn färsen, i med tomatröran från ovan. Brukar endast tillsätta salt, svartpeppar och fond. På gott humör och mycket tid så egen fond om inte så tycker jag personligen att touch of tastes kalvfond funkar fint för oss. Låt köttfärssåsen småputtra ett par timmar, innan man äter.
Inte gott om tid:
Bryn färsen och bort med den, svetta löken, tomatpurén och morötter i olja. I med färsen och vitlök, på med salt, köpt fond, svartpeppar, passerade tomater, grädde och någon fryst ört som får tina i färsen ”så att säga”. Koka samman minst 15 minuter. Mozzarella strax innan den är klar och sedan äter vi, tar 30-45 minuter från start till mål.
Dock så tycker jag både är goda men på olika sätt
Tidig höst när man plockat in ett överflöd av tomater från trädgården:
Skålla tomater, dra av skinnet.
Fräs morot, tomatpuré, lök, färsk chili i olja.
I med tomater, rött vin och vitlök samt de örter som finns mest av i trädgården, brukar bli oregano, persilja och timjan.
Låt småputtra i ett par timmar, var noga så att det inte bränns fast. Tomater är luriga. Brukar köra en 10l gryta åt gången så att man även kan frysa in till bas till höstens soppor.
Bryn färsen, i med tomatröran från ovan. Brukar endast tillsätta salt, svartpeppar och fond. På gott humör och mycket tid så egen fond om inte så tycker jag personligen att touch of tastes kalvfond funkar fint för oss. Låt köttfärssåsen småputtra ett par timmar, innan man äter.
Inte gott om tid:
Bryn färsen och bort med den, svetta löken, tomatpurén och morötter i olja. I med färsen och vitlök, på med salt, köpt fond, svartpeppar, passerade tomater, grädde och någon fryst ört som får tina i färsen ”så att säga”. Koka samman minst 15 minuter. Mozzarella strax innan den är klar och sedan äter vi, tar 30-45 minuter från start till mål.
Dock så tycker jag både är goda men på olika sätt
Där ser man, alla gör mat olika. Själv föredrar jag salt i de stuvade makaronerna, som dessutom kryddas med Kikkoman när jag äter dem.Blodsoppen skrev:
Jag är en av dem som tycker att socker och sötsaker hör efterrätter till. Tycker till exempel att ananas är gott till dessert men att den bör bannlysas på pizza