Frun gjorde en klassisk svensk rätt till middag idag. Stekt falukorv, stekt ägg och stekt potatis. Fantastiskt gott!

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Här blir det hederlig svensk köttfärssås, tinade älgfärs i varmvatten i diskhon medans jag hackade en halv gul lök
Stekte lök och 3 vitlöksklyftor sen i med färsen rejält med ketchup, en slatt av nån tomatsås med basilika som fanns kvar.
Klart på en kvart.
Ingen fjollig ragu här inte :D
Äter den med riven cheddar, inga kolhydrater i onödan

Edit hade så klart i svensk 40% grädde, en jävla skvätt
Vanlig svensk köttfärssås är väl ändå gjort på krossade tomater inte är det på ketchup?, det var ännu mer tragiskt än jag trott :)

• Gilla
Blodsoppen och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Här blir det hederlig svensk köttfärssås, tinade älgfärs i varmvatten i diskhon medans jag hackade en halv gul lök
Stekte lök och 3 vitlöksklyftor sen i med färsen rejält med ketchup, en slatt av nån tomatsås med basilika som fanns kvar.
Klart på en kvart.

Undrar hur många recept på svensk köttfärssås det finns? Alla jag känner, som jag diskuterat tillagningen med, har sitt eget sätt att göra det på och dessutom blir det lite olika varje gång. Hur den serveras är ju också olika från gång till gång.

En mångsidig rätt som aldrig är fel :D

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vanlig svensk köttfärssås är väl ändå gjort på krossade tomater inte är det på ketchup?, det var ännu mer tragiskt än jag trott :)
Man kan inte göra en köttfärssås utan att ha i ketchup, då får man ju inte den rätta tomatsmaken, blir blaskigt med bara krossade tomater

• Gilla
roli
  • Laddar…
nino nino skrev:
Man kan inte göra en köttfärssås utan att ha i ketchup, då får man ju inte den rätta tomatsmaken, blir blaskigt med bara krossade tomater
Jag brukar ha i krossade tomater och en försvarlig mängd tomatpuré för att få lagom tomatsmak på köttfärssåsen. Ketchup i nödfall om purén och tomaterna är slut i skafferiet.

• Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag brukar ha i krossade tomater och en försvarlig mängd tomatpuré för att få lagom tomatsmak på köttfärssåsen. Ketchup i nödfall om purén och tomaterna är slut i skafferiet.
Har oftast i både krossade, pure men utan ketchup tycker jag inte att det funkar :D

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
Går bra med lite socker/råsocker och krossade tomater istället för ketchup också.

• Gilla
claym och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Löjroms tartlet

Till förrätt på lunchen. Låter kul på pappret men tyvärr lite obalanserad. Löjromen fick inte fokus

[bild]
Men den var väldigt snygg = Instavänlig.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går bra med lite socker/råsocker och krossade tomater istället för ketchup också.
Socker? Blir det inte sött? Inget för mig åtminstone. Jag har salt och svartpeppar i.

nino nino skrev:
Därför man reducerar genom att långkoka ;)

• Gilla
claym och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Men den var väldigt snygg = Instavänlig.
Lite så :) hade hellre tagit den med klassiska tillbehör. Men man måste våga prova

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Blodsoppen
Keiller Keiller skrev:
Socker? Blir det inte sött? Inget för mig åtminstone. Jag har salt och svartpeppar i.
I Skåne har vi en gnutta socker i det mesta för att jämna ut smakerna. Jag är en av dom tosingarna som har strösocker på mina stuvade makaroner. Och på potatismoset gärna sirap.
Stuvad spenat går inte att göra utan ett par tsk i.

• Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Blodsoppen
nino nino skrev:
Klart på en kvart.

Nej, ingen ketchup för mig tack. Men smaken är olika. Många tycker jag är underlig med mina påhitt.

• Gilla
nino
  • Laddar…
H
Vad roligt med så många bestämda åsikter kring köttfärssås. Vi kör på olika varianter av köttfärssås efter humör/tid och säsong. Här kommer två av våra varianter.
Tidig höst när man plockat in ett överflöd av tomater från trädgården:
Skålla tomater, dra av skinnet.
Fräs morot, tomatpuré, lök, färsk chili i olja.
I med tomater, rött vin och vitlök samt de örter som finns mest av i trädgården, brukar bli oregano, persilja och timjan.
Låt småputtra i ett par timmar, var noga så att det inte bränns fast. Tomater är luriga. Brukar köra en 10l gryta åt gången så att man även kan frysa in till bas till höstens soppor.

Bryn färsen, i med tomatröran från ovan. Brukar endast tillsätta salt, svartpeppar och fond. På gott humör och mycket tid så egen fond om inte så tycker jag personligen att touch of tastes kalvfond funkar fint för oss. Låt köttfärssåsen småputtra ett par timmar, innan man äter.

Inte gott om tid:
Bryn färsen och bort med den, svetta löken, tomatpurén och morötter i olja. I med färsen och vitlök, på med salt, köpt fond, svartpeppar, passerade tomater, grädde och någon fryst ört som får tina i färsen ”så att säga”. Koka samman minst 15 minuter. Mozzarella strax innan den är klar och sedan äter vi, tar 30-45 minuter från start till mål.

Dock så tycker jag både är goda men på olika sätt :)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
I Skåne har vi en gnutta socker i det mesta för att jämna ut smakerna. Jag är en av dom tosingarna som har strösocker på mina stuvade makaroner. Och på potatismoset gärna sirap.
Stuvad spenat går inte att göra utan ett par tsk i.
Där ser man, alla gör mat olika. Själv föredrar jag salt i de stuvade makaronerna, som dessutom kryddas med Kikkoman när jag äter dem.

Jag är en av dem som tycker att socker och sötsaker hör efterrätter till. Tycker till exempel att ananas är gott till dessert men att den bör bannlysas på pizza :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.