AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På marcos serveras den såhär

[bild]
Ja det var nog den där typen jag tänkt mig
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förundras alltid över detta. Skönt för mig, men de kastar ju i princip bort möjligheten att få dricks. Redan på "prasselpappertiden" förväntades kunden fylla i totalbelopp och därmed dricks. Kan det vara så att denna "sedvänja" till stor del försvunnit idag och strulfaktorn med "kundinmatad totalsumma" är för hög?
Jag äter inte ute jättemycket. Det har mest blivit ta-med-mat de senaste två åren. Jag tycker dock att det är ganska vanligt att jag själv får slå in totalbeloppet på kortläsaren vid betalning.
Häromdagen betalade jag med kort i en sådan läsare när jag hämtade mat, så en del restauranger försitter inte chansen att få dricks även för hämtmat.
 
P pmd skrev:
Jag tycker dock att det är ganska vanligt att jag själv får slå in totalbeloppet på kortläsaren vid betalning.
Javisst är det ganska vanligt. Min "förundran" var mest över att det överhuvudtaget existerar restauranger med vanlig bordsservering där det kan tänkas förekomma dricks som fyller i totalbeloppet själva. Sannolikheten att få dricks måste då minska från hygglig till helt osannolik. Vore jag servitör på ett sådant ställe vore jag ingen nöjd medarbetare.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Blodsoppen
]
En fläsklägg kokas med morötter och kryddor i en stor gryta på spisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläsklägg på gång. Snart tid att göra rotmos.
 
  • Gilla
  • Älska
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Morotsbiffar, fyllda med parmesanost, vitlök mm, potatisgratäng och sweetchilimajonnäs

Morotsbiffar med parmesan, potatisgratäng och sweetchilimajonnäs på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sinuslinus och 5 till
  • Laddar…
En enkel middag så här i coronatider. Något torftig, men den innehåller i alla fall vitaminer och fibrer, som kan behövas för att bekämpa virusen. Ovanstående sweetchilimajonnäs, som Pappa1986 hade till sina morotsbiffar skulle ha passat bra.

Skivade morötter på en vit tallrik mot en tygunderlag med lövmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
En tallrik med medium stekt biff, stekt ägg och pommes frites, med kniv och gaffel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
P
Helstekt karré med plommonsås, tomatpuré, champinjoner, kokt potatis och blandade grönsaker på tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

helstekt karré med plommon.
sås gjord på skyn och lite tomatpuré samt champinjoner.

kokt potatis och lite grönsaker till..
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Naturliv Naturliv skrev:
En enkel middag så här i coronatider. Något torftig, men den innehåller i alla fall vitaminer och fibrer, som kan behövas för att bekämpa virusen. Ovanstående sweetchilimajonnäs, som Pappa1986 hade till sina morotsbiffar skulle ha passat bra.

[bild]
Stackare
 
harry73
Magnus Filip skrev:
eller så försöker man ge folk den hjälp och verktyg de behöver efter var och ens behov, för även "ADHD" skiljer sig från individ till individ. Är du med? Alltså inte sätta stämpel på folk som i övrigt är friska och fungerar i samhället. precis alla har vi våra problem på något sätt. Människan är för komplicerad i sinnet för att kunna staka ut exakta diagnoser. Det går inte att träffa rätt.
Teoretiskt sett har isf alla en släng av ADHD, för det är väl något som stämmer in i ADHD diagnosen hos alla, om man hårddrar det. Är du med?
Men nu är det ju att personer med ADHD verkar ha problem med att hålla sig alert/vaken. Och för att då hålla sig fokuserat behöver man vara igång hela tiden. Lite som ett litet barn som är trött och bara springer rund och stökar och stojar tills de inte längre kan och somnar som en stock.
ADHD-medicin är då inte heller ett lugnande medicin, men ett medicin som piggar upp. Har man ADHD, då blir effekten att man lugnar ner sig, alltså lite tvärtom mot vad man förväntar sig. Just därför är det bra att man kan få en ADHD-diagnos.
Folk med (odiagnostiserat) ADHD som inte får rätt behandling, löper större risk att självmedicinera sig med droger eller alkohol, och löper större risk att hamna i kriminaliteten. Så det finns också en stor samhällsvinst i att ge folk med ADHD rätt förutsättningar att fungera. Och då spelar det kanske inte sån stor roll om man diagnostiserar och behandlar folk med ADHD, eller om man anpassar hela samhället så att folk med olika förutsättningar klarar sig bättre. Men just nu är det bra att diagnosen finns.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Idag orkade jag koka pasta och till det åt jag köttfärssås som jag fyndade i frysen.

Tallrik med pasta och köttfärssås, bestående av fusilli, köttfärs och tomat, med gaffel och kniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Naturliv Naturliv skrev:
Idag orkade jag koka pasta och till det åt jag köttfärssås som jag fyndade i frysen.

[bild]
Roligt att se att du får något tillbehör till morötterna.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Blir pizza imorgon igen, degen sattes igår.
Förjästa pizzadegsbollar med olivolja på ett ugnsfast glasfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Magnus Filip skrev:
Midsommarmat, vi håller verkligen på traditionerna för jag vill att barnen skall ha det med sig till framtiden. De vet inget annat på midsommar än den traditionella maten. Alla gillar sill utom en. Tvingar inte en av dom att äta sill men alla måste iaf smaka en smula av allt, även sill.
Även påsk med lamm, julbord och vi kör amerikansk haloween samt några till. Mårten gås middag har vi testat på restaurang en gång. Kul var det för servitören frågade barnen om de ville ha pepparkakssoppa till förrätt? (lurade alltså). Soppan är en blodsoppa som kallas för svartsoppa. Den smakar som pepparkakor och var supergod, fast kunde varit lite mindre socker i. Alla gillade det mkt. Barnen var som tokiga i soppan. haha

Vi gör Tacos hemma enstaka gång vanlig vardagskväll för det går snabbt och speciellt om det är någon kräsen kompis till barnen med till maten. De där hårda majsskalen är goda. Mjukt tacobröd skippar jag, men barnen gillar det.

Snabbmat som festmat, som tex. pizza, hamburgare, tacos, friterad kyckling går inte in i min hjärna hur många svenskar får till denna kopplingen. Även onyttigaste maten som festmat tex pizza, nachos med 1 liter smält ost över kan jag heller inte fatta grejen. En familj jag känner gillar att grilla flottig pizza på sten i en kolgrill som lyxig lördagsmiddag.
Du kan väl annars lägga din energi på att skriva inlägg om vad det blir till middag hemma hos dig, typ det tråden är till för. Dvs inte att mästra andra.
 
  • Gilla
possum77 och 8 till
  • Laddar…
Tortellinidags

Tallrik med tortellini och strössel av örter bredvid ett glas rödvin och vinflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.