Tallrik med spagetti och skivad korv toppad med riven parmesan, serverad på ett mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sonen klagade på att vi alltid äter kött. Så lagade spagetti med korv.
 
  • Gilla
  • Haha
Beretic och 7 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan väl annars lägga din energi på att skriva inlägg om vad det blir till middag hemma hos dig, typ det tråden är till för. Dvs inte att mästra andra.
Nä tråden är till för alla.
med ämne mat och dryck..
Allt som rör mat och dryck..
Om det så är vitaminer eller mineraler..
Men inget fara med pekpinnar...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Åsa Lund
Tacofredag i Lund (y)
Middagsbord dukat med tacoingredienser som malet kött, tortillas och grönsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sinuslinus och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tacos här också. Tradition som inte så lätt blir ändrad.
Vi kör för det mesta med kyckling skuren i mycket små tärningar
Sen mjuka bröd, så det blir väl ett mellanting mellan taco och enchiladas/tortillas.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Lite tapas, 2 sorters spansk chorizo, pata negra, manchego, oliver med mandel och manchego.
Även rostade baguette skivor ingnidna med tomat.
Ostgratinerade nachos
Till detta en Ribaud ekologisk cider.
Smakade riktigt gott

Tapastallrik med chorizo, pata negra, manchegoost, oliver med mandel, rostade baguette skivor och nachos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Nybakade frallor och en limpa med ost på en ugnsplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakade lite. Frallorna och 1 limpa gick till kvällsmaten.
 
  • Gilla
Lill72 och 5 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan väl annars lägga din energi på att skriva inlägg om vad det blir till middag hemma hos dig, typ det tråden är till för. Dvs inte att mästra andra.
Skriver ju vad vi äter! Mat är också kultur och tradition. Nästan lika viktigt för mig. Sverige har en fantastiskt fin husmanskost där råvarornas smaker dominerar utan sönderkryddning. Slår ett slag för det här! Plöjer igenom alla recept jag kan hitta och allt är hittills jättegott. Barnen älskar det. På söndag skall jag laga norsk husmanskost, medisterboller med brunostsås. Säkert gott. I veckan gjorde jag kålpudding med rårörda lingon, vansinnigt gott.
Även leverbiff med rårörda lingon som är en slags meat loaf också gott!
Min fru "äter inte lever" Så jag gjorde kalvlever anglais och en annan gång leverbiff. Jag sa att det var kalvkött. Hon åt upp och gillade det.
Efter sa jag vad det var. Haha. Det var ju gott sa hon. Fobi?
Hon äter inte lamm heller för det "smakar kofta" så jag säger att det är fläskkarré. Alltid jättegott tycker hon.
Hon har nu tänkt om.

Men många tycks glömt bort den nordiska husmanskosten.

Sedan gör folk vad de vill som taco på fredag, dock tycker jag det fantasilöst.
Men andra tycker det är bra.


Hör och häpna igår kväll åt jag och barnen middag på Pizza Hut. Vi hade varit ute och fredagshandlat men totalt missat att det var lönehelg. Ja det var typ kaos på alla matställen och parkeringar.
Der enda stället med bra plats i var Pizza hut.
Vi delade på en stor Supreme och salladsbar till. Mjukglass efter.
Första gången på 20 år jag ätit där och aldrig i Sverige. Helt nytt för barnen.
Var delikat och krispigt, alla gillade. Bra kulturinsats. Nu vet barnen vad Pizza Hut är. Pizza Hut var bättre än jag minns.
Har fortfarande en klump i magen av bröd och känner mig sådär fräsh nu. Skall börja jobba med installation snart och kommer att känna mig mätt rätt länge till.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Smashburgare med min hemmagjorda press. Saknade dock många saker i kylen som ost och tomater, så jag satte ett stekt ägg istället. Blev frukost + en panna kaffe.

yYecP04l.jpg

8uOwLHrl.jpg

aX5wvfEl.jpg

Hyj vad det blir skitigt då man steker burgare...
 
  • Gilla
fribygg och 8 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Smashburgare med min hemmagjorda press. Saknade dock många saker i kylen som ost och tomater, så jag satte ett stekt ägg istället. Blev frukost + en panna kaffe.

[bild]

[bild]

[bild]

Hyj vad det blir skitigt då man steker burgare...
Ser gott ut, och instämmer, nästan för sulligt för grillen. ;)(y)
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Fläskkotlett, med köpebea, köpevitlökssmör och köpepommes. Ibland är inte orken där till att göra själv. Men jag blev mätt och nöjd ändå Fläskkotlett med vitlökssmör, waffled pommes frites och tomat på en tallrik, med vattenglas och vin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
P
P Pappa1986 skrev:
Morotsbiffar, fyllda med parmesanost, vitlök mm, potatisgratäng och sweetchilimajonnäs

[bild]
Det där såg gott ut, men fyllda biffar är lite bortom min kompetensnivå så ikväll gjorde jag morots- och halloumibiffar (ofyllda) istället. Riven morot, riven halloumi, ägg och kryddor. Stekes i ugn.

Hur gör man fyllda biffar utan att antingen skalet eller fyllningen blir felkokt?
 
P
DennisCA DennisCA skrev:
Smashburgare med min hemmagjorda press. Saknade dock många saker i kylen som ost och tomater, så jag satte ett stekt ägg istället. Blev frukost + en panna kaffe.

[bild]

[bild]

[bild]

Hyj vad det blir skitigt då man steker burgare...
Vad är vitsen med smash? Eller är det bara någon ny marknadsföring för att sälja mer?
Man kan ju forma biffarna innan på vanligt sätt. Enklare och jämnare.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tacofredag i Lund (y)
[bild]
Storslaget!
Ett tips från mig som är västerifrån.
Tortillasbröd i plastförp är inte färdigbakade!
Så in några minuter i varm ugn. Eller värm snabbt i hög temp i torr stekpanna. Era ser bleka och degiga ut.
Alla i Sverige verkar missa det. Även restauranger. Jag klarar knappt av det när jag vet hur det ska vara.
Såg faktiskt en korvkiosk som grillade tortillasen innan de gjorde mos-wrap


Missa inte tillbehöret varma refried beans. Enligt mig och de flesta västerut är det viktigaste taco tillbehöret. Har sett andra missa det också, hur är det möjligt?
Enklast är att bara köpa på burk och värma.

Guacamole och limeklyftor att pressa över taco är rätt bra också.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Avokado är ofta stenhårda så det är svårt att få till nån vettig guacamole.
Den vita såsen du ser får vara substitut, creme fraiche med vitlök, salt och peppar.

Tack för tips om bönor och att steka på bröden, ska testas nästa gång!
 
Magnus Filip skrev:
Vad är vitsen med smash? Eller är det bara någon ny marknadsföring för att sälja mer?
Man kan ju forma biffarna innan på vanligt sätt. Enklare och jämnare.
Vad mer, tillbehör menar du, finns en uppsjö att handla men det funkar med stekpanna och smasha med tex. en kastrull.

Med smash innebär att man från löst sammansatta färsbollar pressar ner med ett ordentligt tryck på en het stekyta. Lägger man en färdigformad puck på het yta, kommer det finnas luftbubblor och ytor på köttet som inte får direktkontakt med den heta pannan och därav inte får samma stekning över hela ytan.

Ofta har man överarbetat färsen också. I och med smashmetoden trycker man ut färsen direkt på het yta, och således får hela ytan på burgaren direktkontakt med stekbordet och man får en maximerad maillardreaktion över hela pucken, magi för smak och textur.

https://bbqlovers.se/smashburgare-sa-har-gor-du/

Du känner inte till smash menar du, men vet att de tortillas som säljs våra affärer inte är färdigbakade?! :thinking:
 
  • Gilla
Rickie och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.