P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Avokado är ofta stenhårda så det är svårt att få till nån vettig guacamole.
Den vita såsen du ser får vara substitut, creme fraiche med vitlök, salt och peppar.

Tack för tips om bönor och att steka på bröden, ska testas nästa gång!
djupfryst från Willys!

Köper nästan aldrig färsk avokado, hård, dåligt, dyr.
 
P
FredrikR FredrikR skrev:
Vad mer, tillbehör menar du, finns en uppsjö att handla men det funkar med stekpanna och smasha med tex. en kastrull.

Med smash innebär att man från löst sammansatta färsbollar pressar ner med ett ordentligt tryck på en het stekyta. Lägger man en färdigformad puck på het yta, kommer det finnas luftbubblor och ytor på köttet som inte får direktkontakt med den heta pannan och därav inte får samma stekning över hela ytan.

Ofta har man överarbetat färsen också. I och med smashmetoden trycker man ut färsen direkt på het yta, och således får hela ytan på burgaren direktkontakt med stekbordet och man får en maximerad maillardreaktion över hela pucken, magi för smak och textur.

[länk]

Du känner inte till smash menar du, men vet att de tortillas som säljs våra affärer inte är färdigbakade?! :thinking:
Smash är rätt nytt begrepp för mig. Kollade upp det och Smashburger "uppfanns" bara för 15 år sedan. Det förklarar.

Gillar inte hamburgare något vidare och lagar det sällan. Har sett för mkt av det. Tröttnat på hamburgare.

Hur får man det att inte fastna i stekpannan om man trycker fast? Alltså gjutjärnapanna.

Tror inte jag har smakat smashed burger.
Vilken? det finns 2 i närheten Goods & Co eller Brödernas?
 
Redigerat av moderator:
Magnus Filip skrev:
Smash är rätt nytt begrepp för mig. Kollade upp det och Smashburger "uppfanns" bara för 15 år sedan. Det förklarar.

Gillar inte hamburgare något vidare och lagar det sällan. Har sett för mkt av det. Tröttnat på hamburgare.

Hur får man det att inte fastna i stekpannan om man trycker fast? Alltså gjutjärnapanna.

Tror inte jag har smakat smashed burger.
Vilken? det finns 2 i närheten Goods & Co eller Brödernas?
Vi har Brödernas här.
Ätit där precis när dom öppnade och retade mig så på den usla servicen trots nästan tom restaurang att jag nästan förträngt hur det smakade, men burgarna var bra. (y)
Flippin eller Barrels brukar få bra omdömen, Jureskogs helt ok men lite åt löpande band lagat.
 
P
FredrikR FredrikR skrev:
Vi har Brödernas här.
Ätit där precis när dom öppnade och retade mig så på den usla servicen trots nästan tom restaurang att jag nästan förträngt hur det smakade, men burgarna var bra. (y)
Flippin eller Barrels brukar få bra omdömen, Jureskogs helt ok men lite åt löpande band lagat.
Runt Gbg?
Flippin, Barrels finns nog inte här.

Kedjan Goods & co har jag hört mkt bra om!!! Vet någon expert här?

Jureskog vägrar jag äta hos. Ja typ löpande band. Vände i dörren.
Var där i Mjölby. Gillar inte att beställa från någon innan jag kommer in i rest. och ser hur det ser ut m.m. i och med att de är så dyra borde de ha bordsbeställning
 
P pmd skrev:
Det där såg gott ut, men fyllda biffar är lite bortom min kompetensnivå så ikväll gjorde jag morots- och halloumibiffar (ofyllda) istället. Riven morot, riven halloumi, ägg och kryddor. Stekes i ugn.

Hur gör man fyllda biffar utan att antingen skalet eller fyllningen blir felkokt?
Jag tar och blanda allt i en bunke, forma biffarna, petar i antingen Fetaost, parmesanost mm.
Vänder i ströbröd innan stekning.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Hur får man det att inte fastna i stekpannan om man trycker fast? Alltså gjutjärnapanna.
det är det man vill, så man får skrapa loss köttet = bättre stekyta/mer smak.

~280°C sägs vara en bra temp att smasha på. Jag har provat i non stick panna, men blir inte alls lika fin stekyta.

Och om ni undrar vart det finns riktiga hantverksburgare i eran närhet så har Burgerdudes förhoppningsvis provsmakat den redan ;)

www.burgerdudes.se
 
  • Älska
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Kvällens middag blev försvenskad pulled pork, letade sig in några tortillabröd (som hade fått lite tid i ugnen, värt att nämna map tidigare inlägg) som inte syns här
Tallrik med pulled pork, rödkålssallad, majs och crème fraîche, utan synliga tortillabröd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/U
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Guacamole och limeklyftor att pressa över taco är rätt bra också.
Guacamole är obligatoriskt! Mycket enkelt att göra med en stavmixer.
 
P
Magnus Filip skrev:
djupfryst från Willys!

Köper nästan aldrig färsk avokado, hård, dåligt, dyr.
Både ICAs och COOPs avokados i nätpåse brukar vara rätt bra, men de måste ofta mogna några dagar innan man äter dem. De är ganska små men det spelar ju ingen roll när man gör guacamole av dem.

Färsk guacamole är lite godare än upptinad djupfryst …
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Både ICAs och COOPs avokados i nätpåse brukar vara rätt bra, men de måste ofta mogna några dagar innan man äter dem. De är ganska små men det spelar ju ingen roll när man gör guacamole av dem.

Färsk guacamole är lite godare än upptinad djupfryst …
Alltså det finns djupfryst avokado. Utmärkt gott.

Guacamolen gör man av den
 
Vi har alltid avokado hemma. Som får mogna. Visst ibland får man slänga.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Alltså det finns djupfryst avokado. Utmärkt gott.

Guacamolen gör man av den
Färsk är mycket godare, höj nivån lite, Magnus Filip.
 
ullberg
Jag har varit väldigt positivt överraskad av den frysta avokadon, tycker den håller hög kvalitet - trots att jag var väldigt skeptisk första gången vi provade (för många år sen nu)

Vi kör också med ett konstant / roterande lager av färska för att förhoppningsvis hitta någon bra men det har hänt många gånger att vi inte har någon som är lagom, och till inte minst röror eller om man ska ha i sallader har vi då kört frusen med bra resultat

/U
 
Min erfarenhet av djupfryst avokado är att konsistensen är lite sådär och att det finns en svag bismak av något, men i en guacamole kanske det inte märks?
 
P
T TowaTei skrev:
Min erfarenhet av djupfryst avokado är att konsistensen är lite sådär och att det finns en svag bismak av något, men i en guacamole kanske det inte märks?
ullberg ullberg skrev:
Jag har varit väldigt positivt överraskad av den frysta avokadon, tycker den håller hög kvalitet - trots att jag var väldigt skeptisk första gången vi provade (för många år sen nu)

Vi kör också med ett konstant / roterande lager av färska för att förhoppningsvis hitta någon bra men det har hänt många gånger att vi inte har någon som är lagom, och till inte minst röror eller om man ska ha i sallader har vi då kört frusen med bra resultat

/U
Färsk är lite godare om man skall äta i halvor med kaviar eller med räkor och rom.

Willys har en grön förpackning med djupfryst avokado. För sallader och till allt annat kan inte jag känna någon skillnad. Praktiskt att ha hemma. Är bara så himla trött på färsk avokado, Antingen mognar den aldrig eller så är den brun inuti, typ. Orkar inte hålla på att vänta och lägga på elementet.

Köper även på Willys djupfryst lök för 10 kr paketet. Mkt smidigt. Köper nästan aldrig färsk gullök numera. Köper även FIndus djupfrysta kryddor, 100x bättre smak än från burk. Numera kan man även köpa potatis i påse till samma pris som att pilla själv.

Fler grejer borde förpackas smartare!
Spara förpackningar, miljö?? Nej! För det man köper i lösvikt förpackas också. Bättre att det är förpackat från början. När skall Sverige uppfinna riktiga mjölförpackningar? Alltså inte i känsligt papper som läcker och dammar.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.