AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
bara en barbar skulle kalla vin och champagne för sprit.
Nej inte ens jag gör det! ;)
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
P pmd skrev:
Av fett blir man mätt.
Ja?
 
P
framförallt så är naturligt fett som t ex ister jäkligt gott att steka i.
En köttbit stekt i ister blir saftig och go..
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
P
M Mortsken skrev:
Ja?
Ja! Om man blir mätt så slutar man äta och blir inte så rund om magen.
Jag håller alltså med om att (snabba) kolhydrater är olämpliga att äta om man inte vill gå upp i vikt.
 
  • Gilla
Mortsken
  • Laddar…
Åsa Lund
Blev thai på lokala grillen i Gällstad. Jättegott!
En skål med thailändsk soppa med grönsaker och svamp på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Middagstillagning med kronhjortsgryta, rotfrukter, stekt broccoli och potatisklyftor på tallrik, med ett glas rött vin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kronhjortsgryta med rotfrukter, stekt broccoli, ugnslagade potatisklyftor, svartvinbärsgele' och ett glas gott "rött" till det .
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Ankleversmör in the making

Blå skål med ankfettlever som blandas, synlig spatel och köksbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Ryggbiff med ankleversmör och ostronskivling

Ryggbiff medium rare med ankleversmör på toppen, omgiven av stekta ostronskivlingar och potatisklyftor, bredvid ett glas rödvin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Kanske inte den sexigaste söndagsmiddag. Men ack så gott. Stekande bacon i panna och bönor i tomatsås i kastrull på spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Nostalgi! Studentmat för mig
Som fattig student gjorde jag storkok av bruna bönor och frös in i lagom stora förpackningar. Bara köpa lite fläsk från gång till gång så var middagen klar i ett nafs. Mums! :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
I midsomras blev det Tacos som midsommarmiddag. Alla barnen ville väldigt gärna hellre ha det, och inte är sill och nubbe viktigt för mig, så det fick bli så. :)



Jag ser det inte som festmat, jag tror inte barnen heller ser det så.
Men däremot har det etablerats tradition här, pannkakor på torsdag, Taco varannan fredag Pizza varannan.
Kan ibland bli annat, men grundregeln är denna.
Det är en eftergift till barnen, skulle jag inte ha barn skulle jag aldrig göra pannkakor (numera är jag så less det så jag brukar värma några matrester eller likn till mig själv på torsdagarna)
Och jag skulle nästan aldrig göra Taco, däremot skulle det kunna bli pizza lite då och då, men inte knutet till någon speciell veckodag.

Lör och sön är de dagar som vi brukar försöka göra något lyxigt i matväg, eller experimentera eller göra sånt som tar tid. Vardagar är i allmänhet för stressiga.
Midsommarmat, vi håller verkligen på traditionerna för jag vill att barnen skall ha det med sig till framtiden. De vet inget annat på midsommar än den traditionella maten. Alla gillar sill utom en. Tvingar inte en av dom att äta sill men alla måste iaf smaka en smula av allt, även sill.
Även påsk med lamm, julbord och vi kör amerikansk haloween samt några till. Mårten gås middag har vi testat på restaurang en gång. Kul var det för servitören frågade barnen om de ville ha pepparkakssoppa till förrätt? (lurade alltså). Soppan är en blodsoppa som kallas för svartsoppa. Den smakar som pepparkakor och var supergod, fast kunde varit lite mindre socker i. Alla gillade det mkt. Barnen var som tokiga i soppan. haha

Vi gör Tacos hemma enstaka gång vanlig vardagskväll för det går snabbt och speciellt om det är någon kräsen kompis till barnen med till maten. De där hårda majsskalen är goda. Mjukt tacobröd skippar jag, men barnen gillar det.

Snabbmat som festmat, som tex. pizza, hamburgare, tacos, friterad kyckling går inte in i min hjärna hur många svenskar får till denna kopplingen. Även onyttigaste maten som festmat tex pizza, nachos med 1 liter smält ost över kan jag heller inte fatta grejen. En familj jag känner gillar att grilla flottig pizza på sten i en kolgrill som lyxig lördagsmiddag.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
P
DennisCA DennisCA skrev:
ADHD existerar och är på riktigt. Jag vet flera som först i vuxen ålder fått ADHD diagnos och medicin och först då blivit till normala människor, jag vet en som är bitter och arg det tog så länge för honom att komma igång med livet. Han avfärdades alltid som krånglig som yngre, det var ju roligt för honom och hans självförtroende.

Och mina egna barn har ADHD och behöver specialhjälp i skolan och medicinen fick dom i höstas och det har gjort sån skillnad i skolan. Skulle vi tyckt och tänkt som dig hade vi lika gärna kunna get upp nu för dom skulle aldrig fått ett ordentlgt liv eller klarat skolan ens med assistens.
eller så försöker man ge folk den hjälp och verktyg de behöver efter var och ens behov, för även "ADHD" skiljer sig från individ till individ. Är du med? Alltså inte sätta stämpel på folk som i övrigt är friska och fungerar i samhället. precis alla har vi våra problem på något sätt. Människan är för komplicerad i sinnet för att kunna staka ut exakta diagnoser. Det går inte att träffa rätt.
Teoretiskt sett har isf alla en släng av ADHD, för det är väl något som stämmer in i ADHD diagnosen hos alla, om man hårddrar det. Är du med?

Men någon som verkligen är sjuk tex. CP, stora rörelseproblem, spasmer, det är ju en helt annan sak,
 
P
Kålpudding med rårörda lingon.
Fick det för ett tag sedan på ett lunchställe. Otroligt gott.

Tänkte testa att göra det i veckan någon kväll och äta nästa dag till middag. Hittar inget bra recept. Får inte vara för mycket socker för jag gillar inte direkt för mycket sötad middagsmat. Inte heller får det vara för mycket grädde i. Gillar inte att middagsmat smakar socker. Det kan dock vara lite i för att runda av. Likadant är det med grädde. Oftast blir det bättre utan grädde eller bara lite i. Jag känner direkt om det det smakar mäktigt och mastigt, inte gott då.

Till mitt förtret med en del recept på svensk husmankost. Jämför man med en över 100 år gammal kokbok och en ny så har de numera i mer socker och grädde i maten. Vet inte exakt att det är så, men har den bilden när jag jämför.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
eller så försöker man ge folk den hjälp och verktyg de behöver efter var och ens behov, för även "ADHD" skiljer sig från individ till individ. Är du med? Alltså inte sätta stämpel på folk som i övrigt är friska och fungerar i samhället. precis alla har vi våra problem på något sätt. Människan är för komplicerad i sinnet för att kunna staka ut exakta diagnoser. Det går inte att träffa rätt.
Teoretiskt sett har isf alla en släng av ADHD, för det är väl något som stämmer in i ADHD diagnosen hos alla, om man hårddrar det. Är du med?

Men någon som verkligen är sjuk tex. CP, stora rörelseproblem, spasmer, det är ju en helt annan sak,
Jo jag är med på att du inte tycker vissa sjukdomar är på riktigt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Kålpudding med rårörda lingon.
Fick det för ett tag sedan på ett lunchställe. Otroligt gott.

Tänkte testa att göra det i veckan någon kväll och äta nästa dag till middag. Hittar inget bra recept. Får inte vara för mycket socker för jag gillar inte direkt för mycket sötad middagsmat. Inte heller får det vara för mycket grädde i. Gillar inte att middagsmat smakar socker. Det kan dock vara lite i för att runda av. Likadant är det med grädde. Oftast blir det bättre utan grädde eller bara lite i. Jag känner direkt om det det smakar mäktigt och mastigt, inte gott då.

Till mitt förtret med en del recept på svensk husmankost. Jämför man med en över 100 år gammal kokbok och en ny så har de numera i mer socker och grädde i maten. Vet inte exakt att det är så, men har den bilden när jag jämför.
hacka vitkål.
bryn denna i gryta, tillsätt lite sirap.
Låt koka ihop ca 10 - 15 min.

Sedan tar du fläskfärs, salt, kryddpeppar, vitpeppar.
Här kan man välja..
Jag har ibland kört färdig risgrynsgröt.
Annars så kokar jag grötris..
blandar ner det med köttfärsen.
Och klickar ut i smord ugnsform.
Sedan på med kålen.. Och varvar detta om vart annat.

avsluta med kål.
på med extra salt och kryddpeppar på varje lager och sedan bara en eller 2 skopor av kålfonden in i ugnen tills kålen fått fin färg.
175 grader i ca 45.min..

låt svalna lite innan servering.

lycka till (y)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.