P
Maskintok skrev:
Samma som vi har alltid gjort.
Dock får de välling de små till kvällen.
Men jag kokar oftast vällingen själv.
Jag odlar spannmål och byter åt mig hos lokala kvarnen mjöl istället.
Smart.
Fattar inte ens varför det finns barnmatsburkar? En extremt onödig produkt. En helkonserv som är fattig på näring, förutom på flygplatser, tåg och liknande kanske. Vilken vuxen vill äta middagsmat från en konservburk? Jo, kanske när man fjällvandrar?
Marknadsföring? Nestle och Semper vill ha pengar?
 
P
DennisCA DennisCA skrev:
Det är nog debatt i Frankrike om just detta och den har rådit i flera år, myndigheterna rekommenderar inte lait cru ostar och sånt till under 5 åringar eftersom riskerna är stora och en tredjedel av salmonella och listeria fall lär spåras till sådana ostar.
Säkert blir någon sjuk av 80 miljoner ibland. Frågan är hur många? Man kan ju får blixten i skallen också om man har otur.
 
P
Magnus Filip skrev:
Arla har starka lobbyister. Där är hela problemet!
100% färsk mjök från bonden finns att köpa i Frankrike tex. i många affärer. Lait Cru. De klarar sig bra tror jag i Frankrike. Annars hade det varit förbjudet antar jag.
arla..
De köper mjölken av bonden och tjänar stora pengar på att förvandla den till mjölkpulver..
Den mjölk vi dricker i Sverige kan vara 50 % utländsk eller 100% svensk..
Men de tjänar mindre på den... illa..
 
Blodsoppen
Nu börjar vi komma lite of topic.
Vad blir det för middag är ämnet.
Själv har jag inte en aning eftersom jag är bortbjuden ikväll. Men till brunch blev det toast med majo, stekt falukorv och stekt ägg.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
glömde svara på det om mjölken.

mjölken jag köper kommer från bondgården.
Den är mjölkad på morgonen.
Och jag silar av grädden själv.
Sedan så värmer jag upp den och kyler ner den.
Jag köper av bonden ca 50 l mjölk åt gången.
betalar 10 kr per l rakt ner i fickan.

Då har jag rejält med grädde.
av den gör jag smör.
Och jag har gjort egen ost emellanåt.
rasen på kossorna är fjällko.. Så det blir en lite extra fet mjölk.
 
  • Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
P
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Nu börjar vi komma lite of topic.
Vad blir det för middag är ämnet.
Själv har jag inte en aning eftersom jag är bortbjuden ikväll. Men till brunch blev det toast med majo, stekt falukorv och stekt ägg.
allt som rör mat än OT..
ON TOPIC:crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Arla har starka lobbyister. Där är hela problemet!
100% färsk mjök från bonden finns att köpa i Frankrike tex. i många affärer. Lait Cru. De klarar sig bra tror jag i Frankrike. Annars hade det varit förbjudet antar jag.
Man kan inte förbjuda en fransman att äta något! ;)
 
Maskintok skrev:
Va i helvete är det med folk?
De är dumma i hela huvudet.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Åsa Lund
Maskintok skrev:
fick skäll idag av BVC sköterskan..
tydligen så är hembakat bröd med nypon och lingon mm samt råg..
Och fullkornshavregrynsgröt med mjölk fel för en 9 månaders unge...

När jag frågade vad som var själva felet så var det tydligen att ungen får mer energi och födoämnen än vad de anser efter papper vara bra...
Inte heller komjölk skulle den få... Utan lätt eller mellanmjölk...

När jag sa att jag köper mjölk från bondgården direkt... Så suckade sköterskan..

Va i helvete är det med folk?
Har jag så fel?
De andra 4 barnen är ju uppväxta på samma sätt..
Jag tror att om man ger barnen det som BVC säger att barn ska äta, så kommer vi ha ett samhälle som bara äter hamburgare, makaroner och köttbullar.
Min son frågade efter sallad, rå lök och tomat till hamburgare när han var på sjuårskalas. Den förvånade pappan på kalaset sprang in i köket och hämtade. Inga andra barn hade nåt mer än ketchup i burgarna dock ;)

Vi har aldrig gett våra barn välling, de åt sig lagom mätta på mat. Fick höjda ögonbryn pga det. Å andra sidan blev det för oss en baggis att potträna och få barnen att hålla sig torra under natten, eftersom de inte tryckte i sig en massa vätska precis före läggdags. Funderar på om Pampers har lierat sig med Semper? :crysmile:
 
  • Älska
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag tror att om man ger barnen det som BVC säger att barn ska äta, så kommer vi ha ett samhälle som bara äter hamburgare, makaroner och köttbullar.
Min son frågade efter sallad, rå lök och tomat till hamburgare när han var på sjuårskalas. Den förvånade pappan på kalaset sprang in i köket och hämtade. Inga andra barn hade nåt mer än ketchup i burgarna dock ;)

Vi har aldrig gett våra barn välling, de åt sig lagom mätta på mat. Fick höjda ögonbryn pga det. Å andra sidan blev det för oss en baggis att potträna och få barnen att hålla sig torra under natten, eftersom de inte tryckte i sig en massa vätska precis före läggdags. Funderar på om Pampers har lierat sig med Semper? :crysmile:
Inga problem med att ungarna kissat i sängen eller är uppe och kissar på natten här heller.
Inga större problem med potträningen heller.
Ska vara den näst yngsta då..
som hellre använder toan som sin bror..
Men klarar av även detta.. (y)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Maskintok skrev:
Inga problem med att ungarna kissat i sängen eller är uppe och kissar på natten här heller.
Inga större problem med potträningen heller.
Ska vara den näst yngsta då..
som hellre använder toan som sin bror..
Men klarar av även detta.. (y)
Syrrans unge slök minst två hela flaskor välling varje kväll
För han behövde inte smaka maten som de vuxna åt heller
Åt sig mätt på välling och hade blöja på natten tills han var nästan fyra år :seenoevil:
 
  • Wow
1
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Syrrans unge slök minst två hela flaskor välling varje kväll
För han behövde inte smaka maten som de vuxna åt heller
Åt sig mätt på välling och hade blöja på natten tills han var nästan fyra år :seenoevil:
Nej men va f...
Nä här får de rejält med mat och de får vara med och lägga matsedeln på söndagen för kommande vecka.

Sedan får 2 barn av 5 ca 100-200ml välling.
Den som är 9 månader får 200 ml.
Och den lite äldre får 100 ml.. obs detta är färdig välling inte vattenmängden..
blir mest en sak för att lugna..
Sedan när de kommit upp till 3 år så får de en leksak och slutar då med vällingen.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Märkligt. Det är ju bara att ge dem olika typer av rätter från början. De vet ju inget annat
Många barn får många olika rätter. De som går i förskolan och skolan får varierad kost, även om det ser olika ut hemma. Det är inte många barn som blir undernärda i Sverige, så jag ser inga större problem här.
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Förskolan och skolan har varit helt underbara här för att få barnen att äta mera, dom är mera villiga att äta olika saker i skolan än hemma.

Ena pojken kommenterade skolan hade bättre köttsoppa än hemma... Nå bara dom äter.

Och barn har olika preferenser oavsett vad föräldrarna gör eller säger är min erfarenhet, vi har enäggstvillingar som växit upp på samma vis och ätit samma mat och matpreferenserna är som natt och dag.
 
  • Gilla
GladanS och 2 till
  • Laddar…
Kalv med ankeleverskum idag till lunch. De kan sin grej på sosta

Kalvfilé serverad med ankeleverskum, svamp och potatis på en vit tallrik med rödvinsglas i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.