1 423 331 läst ·
17 811 svar
1423k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
En hamburgare är ett specialfall av sandwich. Det finns många typer av sandwichar, dvs två bröd med någon slags fyllning mellan.DennisCA skrev:
Jag vet ju inte vad folk säger i USA in person, men i skrift på forums och sånt talar folk om "burger, "a burger" eller ibland "a burg" och det är då jänkare. Sandwich har jag sett sällan som referens till burgare. Även pie som referens till pizza, jag har noterat det, men majorieten verkar använda ordet pizza.
fick skäll idag av BVC sköterskan..
tydligen så är hembakat bröd med nypon och lingon mm samt råg..
Och fullkornshavregrynsgröt med mjölk fel för en 9 månaders unge...
När jag frågade vad som var själva felet så var det tydligen att ungen får mer energi och födoämnen än vad de anser efter papper vara bra...
Inte heller komjölk skulle den få... Utan lätt eller mellanmjölk...
När jag sa att jag köper mjölk från bondgården direkt... Så suckade sköterskan..
Va i helvete är det med folk?
Har jag så fel?
De andra 4 barnen är ju uppväxta på samma sätt..
tydligen så är hembakat bröd med nypon och lingon mm samt råg..
Och fullkornshavregrynsgröt med mjölk fel för en 9 månaders unge...
När jag frågade vad som var själva felet så var det tydligen att ungen får mer energi och födoämnen än vad de anser efter papper vara bra...
Inte heller komjölk skulle den få... Utan lätt eller mellanmjölk...
När jag sa att jag köper mjölk från bondgården direkt... Så suckade sköterskan..
Va i helvete är det med folk?
Har jag så fel?
De andra 4 barnen är ju uppväxta på samma sätt..
Vet ej säkert. Har inte varit överallt.DennisCA skrev:
Jag vet ju inte vad folk säger i USA in person, men i skrift på forums och sånt talar folk om "burger, "a burger" eller ibland "a burg" och det är då jänkare. Sandwich har jag sett sällan som referens till burgare. Även pie som referens till pizza, jag har noterat det, men majorieten verkar använda ordet pizza.
Stor skillnad i USA hur man skriver och talspråk. När man skriver framgår det inte riktigt ur sammanhanget alltid vad man menar, därför är man tydligare när man skriver.
De flesta svenskar skulle inte ens fatta lokalt talspråk i USA, lovar! Men amerikanarna anpassar sig direkt om du är där och pratar lite annorlunda. Försök att förstå vad gubbarna på den lokala matstället säger! Om du sitter vid bordet intill. Omöjligt att förstå det bra. Ett och annat ord kanske och du förstår sammanhanget hyfsat.
Det är skillnad på hur man skriver och hur man talar i Sverige också.
Det är väl som då svenskarna stannade vid till "tomaten" (servicestation) i närpes och lyssnade på lokalfolket, en av dom sade "Vet du jag tror jag fattar lite av finskan".Magnus Filip skrev:Vet ej säkert. Har inte varit överallt.
Stor skillnad i USA hur man skriver och talspråk. När man skriver framgår det inte riktigt ur sammanhanget alltid vad man menar, därför är man tydligare när man skriver.
De flesta svenskar skulle inte ens fatta lokalt talspråk i USA, lovar! Men amerikanarna anpassar sig direkt om du är där och pratar lite annorlunda. Försök att förstå vad gubbarna på den lokala matstället säger! Om du sitter vid bordet intill. Omöjligt att förstå det bra. Ett och annat ord kanske och du förstår sammanhanget hyfsat.
Det är skillnad på hur man skriver och hur man talar i Sverige också.
Hysterisk BVC sköterska som går på det hon har lärt sig ur boken. Livet är svart eller vitt. Du ger ju jättefin mat till barnet!Maskintok skrev:fick skäll idag av BVC sköterskan..
tydligen så är hembakat bröd med nypon och lingon mm samt råg..
Och fullkornshavregrynsgröt med mjölk fel för en 9 månaders unge...
När jag frågade vad som var själva felet så var det tydligen att ungen får mer energi och födoämnen än vad de anser efter papper vara bra...
Inte heller komjölk skulle den få... Utan lätt eller mellanmjölk...
När jag sa att jag köper mjölk från bondgården direkt... Så suckade sköterskan..
Va i helvete är det med folk?
Har jag så fel?
De andra 4 barnen är ju uppväxta på samma sätt..
Folk i Sverige älskar att bestämma över andras barn och ge sina råd. För gör man inte exakt som de gör så gör man totalfel. Så är det i detta land! Bara att ge fasen i det!
tackMagnus Filip skrev:Hysterisk BVC sköterska som går på det hon har lärt sig ur boken. Livet är svart eller vitt. Du ger ju jättefin mat till barnet!
Folk i Sverige älskar att bestämma över andras barn och ge sina råd. För gör man inte exakt som de gör så gör man totalfel. Så är det i detta land! Bara att ge fasen i det!
av de 5 jag har så har alla legat högt på skalan hos BVC.. Och inga allergier eller sjukdomar från födsel.
Och de äter i stort sätt allt..
Har varit där i jobbet faktiskt. Korsnäs var det, ligger i närheten.DennisCA skrev:
På vägkrogen hörde jag de prata äkta gammaldags svenska. När de pratade med mig ändrade de sig till en klarare svenska. Jag bad dem att prata med mig på samma sätt som de pratade med sina kollegor. De försökte, men det gick inte de bara stakade sig. De hade "höna" på menyn minns jag. Kyckling alltså
Kanske ni gör en höna av en fjäder? Svårt att veta för man var inte där. Blev du verkligen utskälld för det eller får du det att låta värre än det var?
Jag har själv tagit barn till BVC och även om det matats annorlunda än rekommendationerna har nu ingen skällt ut mig och då dricker vi helmjölk osv här och äter allt.
Sen vad menas med mjölk från gården, är den pastöriserad eller, är den inte så kan jag väl förstå om sköterskan suckar. Folk har ju dött i modern tid av icke pastöriserad mjölk. Förvisso jag dricker det själv ibland då vi hälsar på släktingar som är mjölkbönder, men kan inte se att det är något att allmänt rekommendera eller uppmuntra då man står i sköterskans position. Det är att utsätta sig för en ökad risk, även om en liten, speciellt för de små.
Kanske man borde ha lite mera förståelse för den andra synvinkeln också.
Jag har själv tagit barn till BVC och även om det matats annorlunda än rekommendationerna har nu ingen skällt ut mig och då dricker vi helmjölk osv här och äter allt.
Sen vad menas med mjölk från gården, är den pastöriserad eller, är den inte så kan jag väl förstå om sköterskan suckar. Folk har ju dött i modern tid av icke pastöriserad mjölk. Förvisso jag dricker det själv ibland då vi hälsar på släktingar som är mjölkbönder, men kan inte se att det är något att allmänt rekommendera eller uppmuntra då man står i sköterskans position. Det är att utsätta sig för en ökad risk, även om en liten, speciellt för de små.
Kanske man borde ha lite mera förståelse för den andra synvinkeln också.
Min fru (som är inom vården) säger att barn blir inte allergiska om modern äter mycket varierad mat under graviditeten och ammningen. Sedan också att man från början när de börjar äta vid 6 månaders ålder ger barnen mkt varierad mat, även mat med jordnöt i. Inga barnmatsburkar alls eller sempersvälling. Istället stavmixer i samma middagsmat som familjen äter, innan man saltar och ev. innan man kryddar för mycket.Maskintok skrev:
mjölken är pastöriserad hemma.DennisCA skrev:
Kanske ni gör en höna av en fjäder? Svårt att veta för man var inte där. Blev du verkligen utskälld för det eller får du det att låta värre än det var?
Jag har själv tagit barn till BVC och även om det matats annorlunda än rekommendationerna har nu ingen skällt ut mig och då dricker vi helmjölk osv här och äter allt.
Sen vad menas med mjölk från gården, är den pastöriserad eller, är den inte så kan jag väl förstå om sköterskan suckar. Folk har ju dött i modern tid av icke pastöriserad mjölk. Förvisso jag dricker det själv ibland då vi hälsar på släktingar som är mjölkbönder, men kan inte se att det är något att allmänt rekommendera eller uppmuntra då man står i sköterskans position. Det är att utsätta sig för en ökad risk, även om en liten, speciellt för de små.
Kanske man borde ha lite mera förståelse för den andra synvinkeln också.
Jag har grejer kvar efter mjölkdjuren.
Nä då hon blev riktigt arg..
Det skulle tydligen vara sempers morgongröt mm.. Och säkert helst såna där små glasburkar som kostar flera tusen i månaden att köpa..
Samma som vi har alltid gjort.Magnus Filip skrev:Min fru (som är inom vården) säger att barn blir inte allergiska om modern äter mycket varierad mat under graviditeten och ammningen. Sedan också att man från början när de börjar äta vid 6 månaders ålder ger barnen mkt varierad mat, även mat med jordnöt i. Inga barnmatsburkar alls eller sempersvälling. Istället stavmixer i samma middagsmat som familjen äter, innan man saltar och ev. innan man kryddar för mycket.
Dock får de välling de små till kvällen.
Men jag kokar oftast vällingen själv.
Jag odlar spannmål och byter åt mig hos lokala kvarnen mjöl istället.
Arla har starka lobbyister. Där är hela problemet!DennisCA skrev:
Kanske ni gör en höna av en fjäder? Svårt att veta för man var inte där. Blev du verkligen utskälld för det eller får du det att låta värre än det var?
Jag har själv tagit barn till BVC och även om det matats annorlunda än rekommendationerna har nu ingen skällt ut mig och då dricker vi helmjölk osv här och äter allt.
Sen vad menas med mjölk från gården, är den pastöriserad eller, är den inte så kan jag väl förstå om sköterskan suckar. Folk har ju dött i modern tid av icke pastöriserad mjölk. Förvisso jag dricker det själv ibland då vi hälsar på släktingar som är mjölkbönder, men kan inte se att det är något att allmänt rekommendera eller uppmuntra då man står i sköterskans position. Det är att utsätta sig för en ökad risk, även om en liten, speciellt för de små.
Kanske man borde ha lite mera förståelse för den andra synvinkeln också.
100% färsk mjök från bonden finns att köpa i Frankrike tex. i många affärer. Lait Cru. De klarar sig bra tror jag i Frankrike. Annars hade det varit förbjudet antar jag.
Det är nog debatt i Frankrike om just detta och den har rådit i flera år, myndigheterna rekommenderar inte lait cru ostar och sånt till under 5 åringar eftersom riskerna är stora och en tredjedel av salmonella och listeria fall lär spåras till sådana ostar.
