1 422 872 läst ·
17 803 svar
1423k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Välgjorda tacos är godare än varmkorv, men det finns många andra goda korvsorter för den som vill prova.Magnus Filip skrev:
Taco Bell finns inte i Sverige så vi har inte utsatts för så mycket tacoelände och svenskarna ser inte tacos som snabbmat på samma sätt som korv med bröd på bensinmacken.
Vi har en mycket kortare snabbmatstradition i Sverige än vad ni har i USA.
Redigerat:
Fattar! Många barn som kommer till oss och hälsar på pratar om pasta med köttfärssås, verkar som att det är det enda de äter. De flesta barn som kommer äter inte vår mat alls. Inte ens köttbullar, för vi gör dem själva och kör inte Mamma Scans. Stekt makrill var som något från Mars. Tycker det är rätt förfärligt när det finns så mycket annat ocksåDennisCA skrev:
Alla barn kan gilla nästan all slags mat, det är bara en fråga vad man har vant dem vid från början.
Här orkar nog många föräldrar inte vänja ungarna utan tar den lättaste utvägen med något fungerande. Trist men ändå kanske lite begripligt. Det brukar ju oftast "gå till sig" när barnen växer upp och själva blir nyfikna.Magnus Filip skrev:
Spaghetti och köttfärssås är en favort även här. Köttbullar också men jag gör egna.Magnus Filip skrev:Fattar! Många barn som kommer till oss och hälsar på pratar om pasta med köttfärssås, verkar som att det är det enda de äter. De flesta barn som kommer äter inte vår mat alls. Inte ens köttbullar, för vi gör dem själva och kör inte Mamma Scans. Stekt makrill var som något från Mars. Tycker det är rätt förfärligt när det finns så mycket annat också
Alla barn kan gilla nästan all slags mat, det är bara en fråga vad man har vant dem vid från början.
Vet inte. Men stora delar av USA tror jag. Har knappt hört någon som säger hamburger, sandwich gäller.För det är precis vad en hamburgare är, en varm sandwich, typ en varm macka. Ingen festmat alltså. Det är en varm jäkla macka och i Sverige tror många att dessa kedjor med smash burger är något lyxigt och fint. Det är inget annat än en jäkla varm macka.Alfredo skrev:
Jämför inte USA med New York och Manhattan som inte riktigt är representativt för USA faktiskt. Så som det är där och pratas där skiljer en hel del från övriga landet.
Redigerat av moderator:
Märkligt. Det är ju bara att ge dem olika typer av rätter från början. De vet ju inget annatAlfredo skrev:
Det gör jag inte. Själv har jag egentligen bara erfarenhet från västkusten. I New York har jag bara bytt plan, tyvärr.Magnus Filip skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 236 inlägg
Jag skulle aldrig bjuda på hamburgare eller pizza om jag hade gäster över. Men det är ju god mat ändå.
Tacos är ju svinnice, dock inte den tacos svennebanan kallar tacos
Tacos är ju svinnice, dock inte den tacos svennebanan kallar tacos
Finns det inget alternativ äter de till slut. Vår erfarenhet.Alfredo skrev:
Ett annat otroligt konstigt fenomen i Sverige som jag har sett ibland. Först lagar föräldrarna tex. köttbullar med Felix makaroner till barnen som middag.
Eller bara pannkakor. Till middag!!!!!???
Sedan lagar föräldrarna tex. lax och tillbehör till sig själva som de äter efter barnen ätit.
Ett annat nedvärderande fenomen som vi lärt oss nu. Vi säger nu till innan att barnen äter samma som de vuxna så det inte blir missförstånd.
Har varit på bjudningar. De har beställt jättefina fat med olika saker på från ICA Maxi, olika laxsorter, kallskuret, ostar m.m.
Sedan innan vi skall äta ställer sig föräldrarna och steker hamburgare till barnen först. Våra barn blev alldeles tokiga och krävde att inte få hamburgare. De ville givetvis äta samma som de vuxna, alla godsaker från faten.
Pennsylvania.Alfredo skrev:
Västkusten är rätt likt New York i stilen faktiskt. Mer en Europeisk prägel där. Det är vana vid turister och anpassar säkert språket en del.
Sök fram en karta på vad folk röstar på i USA. De som röstar blått är mer Europeiskt i stilen och de som röstar rött är det definitivt inte.
OBS! Färgerna rött och blått i USA är tvärtom vad rött och blått betyder i Sverige.
Jag håller med dig. Tro f-n att ungarna blir "kräsna" om de lär sig att äta "barnmat". Tror det beror på två saker. Föräldrarna "vet" att ungarna måste äta tidigare för annars blir de såååå hungriga att det är direkt "farligt"... och själva tycker de att det är praktiskt att slippa ungarna vid "riktiga" middagen.Magnus Filip skrev:
Jag vet ju inte vad folk säger i USA in person, men i skrift på forums och sånt (jag hänger till stor del på amerikanska forums, de finns kvar trots forumdöden) talar folk om "burger, "a burger" eller ibland "a burg" och det är då jänkare. Sandwich har jag sett sällan som referens till burgare. Även pie som referens till pizza, jag har noterat det, men majorieten verkar använda ordet pizza.
VAlfredo skrev:
Som den sjuka gamla myten som jag har hört i Sverige, hahaha. "om man badar efter man ätit får man kramp och så dör man" En del vuxna tror på det faktiskt.Alfredo skrev:
Jag håller med dig. Tro f-n att ungarna blir "kräsna" om de lär sig att äta "barnmat". Tror det beror på två saker. Föräldrarna "vet" att ungarna måste äta tidigare för annars blir de såååå hungriga att det är direkt "farligt"... och själva tycker de att det är praktiskt att slippa ungarna vid "riktiga" middagen.
Men det är ju bara för att föräldrarna skall få lite ro efter maten.