P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej nej nej, stor skillnad, både i smak och textur.
Ja men i förhållande till paltbröd...
vilket var det jag ville förmedla.

Om
Översatt från engelska-Pitepalt är en svensk maträtt relaterad till kroppkakor eller köttfyllda klimpar. Det är särskilt förknippat med staden Piteå i Norrbottens län, tänkt att vara dess ursprung. Wikipedia (engelska).

Jag har ätit mycket sådant i mina dagar.. Och gjort.. skirat smör och lingonsylt :ok:
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kokar du med potatisen i grytan?
Vilken potatis?
är ju ris i botten...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kokar du med potatisen i grytan?
Kanske är löken som ser ut som potatis?
Där är ingen potatis i alla fall :D
 
Mikael_L
Ah, ja det är kanske löken jag tog för potatis.

Ris till BB är väl inte helt rätt enligt fransoserna ... ;)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
[bild]
egen version av fish and chips..
Blev riktigt gott.

såsen var underbar..
Snarlik variant här idag.
Panerad fisk i ugn (färdig) samt potatisklyftor.
Egengjord gurkmajjo och chipotlemayo till. :cool:
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
P
FredrikR FredrikR skrev:
Snarlik variant här idag.
Panerad fisk i ugn (färdig) samt potatisklyftor.
Egengjord gurkmajjo och chipotlemayo till. :cool:
Lät gott.
Jag körde Light variant
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ah, ja det är kanske löken jag tog för potatis.

Ris till BB är väl inte helt rätt enligt fransoserna ... ;)
ge dem en groda så är de lugna ett tag...
;):rofl::crysmile:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ah, ja det är kanske löken jag tog för potatis.

Ris till BB är väl inte helt rätt enligt fransoserna ... ;)
Ingen aning, jag äter hellre utan ris eller potatis.
Men sambon hade kokt riset, så då får man väl äta det tänkte jag.
Fördelningen på matlagningen var att sambon skalade 1,2 kg steklök och kokte riset.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Precis lagt färdigt golvet i I utbygget... "Pappa, glöm inte att vi ska ha pizza i helgen"
Just det ja, bara börja sätta degen. Fan så drygt men gott kommer det att bli
Deg som blandas i en köksmaskin på ett nylagt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund och 5 till
  • Laddar…
UtIv5IU.png

Gott, men skulle faktiskt passat med lite sallad till... tomater och gurkor typ. Slut i kylen dock!
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
P
På tal om pizza.

När jag kom till Sverige igen som vuxen och stannade här var det en sak som förvånade mig.

Kan inte ta in detta att hur det kommer sig att många svenskar äter pizza, tacos, hamburgare som någon slags lyxigare helgmat och till middag!??? Till middag på fredag!??? Har blivit bjuden på middag till folk och de har serverat tacos! Hallå!!
Varför lagar man inte till en god fisk eller kötträtt istället? Så mycket godare, finare och lyxigare än snabbmat.

Tacos och hamburgare är definitivt enklare lunchmat eller mat på språng på eftermiddagen eller sent på kvällen. Inget man "lyxar" med till middag.
Pizza är ungefär detsamma. Möjligtvis att man beställer pizza till middagstid om man har bråttom iväg någonstans sedan.

Alla ovan är ju inget annat än olika varianter på varma mackor, toast alltså.

I USA säger man inte ens hamburgare i talspråket. Det är mest något som står på menyn. Man säger sandwich.
Inte heller säger man pizza i talspråket. Man säger bara pie oftast. Eller möjligtvis pizza-pie.
 
Nej nu är det Taco Fredag!

 
P
DennisCA DennisCA skrev:
Nej nu är det Taco Fredag!

[media]
Haha, festa på fredagen med Tacos. Får bara inte ihop kopplingen Tacos - festmat?? Kunde ju lika gärna vara varmkorv med bröd?
Sorry alla er som kör Tacos som festmat på fredagar. Ni gör som ni vill så klart. Men det går bara utanför mitt förstånd.

Ikväll skall vi ha som festmat hel fisk torsk, sej eller kolja. Helhalstrad i ugn. Någon typ av potatisrätt till. Skirat smör med pepparrot eller vit sås med pepparrot. Smörstekta grönsaker till och en sallad. Dryck DAB -öl eller ett tyskt vitt vin. Barnen får äppeljuice med mineralvatten i.

Hittar vi bra pris på räkor blir det baguette med räkor, dill och mayo till förrätt. Dryck - Sol (öl)

På lördag skall vi ha lammkotletter och något gott till.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Ja varför inte, gott är det! Barnen gillar det
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Kunde ju lika gärna vara varmkorv med bröd?
Du är uppenbarligen ingen frekvent besökare av sasloungen på torsdagseftermiddagar för då skulle du veta vad varmkorv kan frambringa för "feststämning" hos vuxna människor. :crysmile::surprised::oops::rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.