1 423 422 läst ·
17 811 svar
1423k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Ja men i förhållande till paltbröd...Mikael_L skrev:
vilket var det jag ville förmedla.
Om
Översatt från engelska-Pitepalt är en svensk maträtt relaterad till kroppkakor eller köttfyllda klimpar. Det är särskilt förknippat med staden Piteå i Norrbottens län, tänkt att vara dess ursprung. Wikipedia (engelska).
Jag har ätit mycket sådant i mina dagar.. Och gjort.. skirat smör och lingonsylt
Ingen aning, jag äter hellre utan ris eller potatis.Mikael_L skrev:
Men sambon hade kokt riset, så då får man väl äta det tänkte jag.
Fördelningen på matlagningen var att sambon skalade 1,2 kg steklök och kokte riset.
På tal om pizza.
När jag kom till Sverige igen som vuxen och stannade här var det en sak som förvånade mig.
Kan inte ta in detta att hur det kommer sig att många svenskar äter pizza, tacos, hamburgare som någon slags lyxigare helgmat och till middag!??? Till middag på fredag!??? Har blivit bjuden på middag till folk och de har serverat tacos! Hallå!!
Varför lagar man inte till en god fisk eller kötträtt istället? Så mycket godare, finare och lyxigare än snabbmat.
Tacos och hamburgare är definitivt enklare lunchmat eller mat på språng på eftermiddagen eller sent på kvällen. Inget man "lyxar" med till middag.
Pizza är ungefär detsamma. Möjligtvis att man beställer pizza till middagstid om man har bråttom iväg någonstans sedan.
Alla ovan är ju inget annat än olika varianter på varma mackor, toast alltså.
I USA säger man inte ens hamburgare i talspråket. Det är mest något som står på menyn. Man säger sandwich.
Inte heller säger man pizza i talspråket. Man säger bara pie oftast. Eller möjligtvis pizza-pie.
När jag kom till Sverige igen som vuxen och stannade här var det en sak som förvånade mig.
Kan inte ta in detta att hur det kommer sig att många svenskar äter pizza, tacos, hamburgare som någon slags lyxigare helgmat och till middag!??? Till middag på fredag!??? Har blivit bjuden på middag till folk och de har serverat tacos! Hallå!!
Varför lagar man inte till en god fisk eller kötträtt istället? Så mycket godare, finare och lyxigare än snabbmat.
Tacos och hamburgare är definitivt enklare lunchmat eller mat på språng på eftermiddagen eller sent på kvällen. Inget man "lyxar" med till middag.
Pizza är ungefär detsamma. Möjligtvis att man beställer pizza till middagstid om man har bråttom iväg någonstans sedan.
Alla ovan är ju inget annat än olika varianter på varma mackor, toast alltså.
I USA säger man inte ens hamburgare i talspråket. Det är mest något som står på menyn. Man säger sandwich.
Inte heller säger man pizza i talspråket. Man säger bara pie oftast. Eller möjligtvis pizza-pie.
Haha, festa på fredagen med Tacos. Får bara inte ihop kopplingen Tacos - festmat?? Kunde ju lika gärna vara varmkorv med bröd?DennisCA skrev:
Sorry alla er som kör Tacos som festmat på fredagar. Ni gör som ni vill så klart. Men det går bara utanför mitt förstånd.
Ikväll skall vi ha som festmat hel fisk torsk, sej eller kolja. Helhalstrad i ugn. Någon typ av potatisrätt till. Skirat smör med pepparrot eller vit sås med pepparrot. Smörstekta grönsaker till och en sallad. Dryck DAB -öl eller ett tyskt vitt vin. Barnen får äppeljuice med mineralvatten i.
Hittar vi bra pris på räkor blir det baguette med räkor, dill och mayo till förrätt. Dryck - Sol (öl)
På lördag skall vi ha lammkotletter och något gott till.
Redigerat av moderator:

