1 422 261 läst ·
17 798 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Iberico Secreto är ofta välidigt gott, och kan nog till och med få ett ok från forumets kanske största bess…, sorry - förståsigpåare… 
Själv blev det fisk ikväll, röding och mandelpotatis, den senare i en sås med creme fraiche, grädde och lite kryddor, första försöket men kan nog hitta in på en återkommande lista
/U
Själv blev det fisk ikväll, röding och mandelpotatis, den senare i en sås med creme fraiche, grädde och lite kryddor, första försöket men kan nog hitta in på en återkommande lista
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/U
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Är det bara jag som tycker äggkokare är bra?U Uffe A skrev:
Superlätt att kalibrera hur hårt/löst det skall kokas och ingen risk för spräckta ägg som det lätt blir om man lägger ägg i kokande vatten. Och om man som vi har en som gillar grönkokta ägg och en som vill ha halvhårt är det lätt att seriekoka två ägg och få dom klara samtidigt.
/Höghus
Ang att koka ägg så kör jag med en sådan här äggtimer och tycker den funkar jättebra, man ser på det röda området hur genomkokta äggen är.
https://www.teknikproffset.se/hem-h...is-aggkokare/smart-aggtimer-med-fargskiftning
Finns att köpa lite här och var, billigast jag sett var på dollarstore, typ 10-20 spänn. Clasohlson har också, m.fl.
Den första jag hade sprack upp efter en tids användning, jag har antagit att det var för att jag lät den vara kvar bland äggen då jag spolade allt med kallt vatten och att det var temperaturchock som dödade den, så den jag har nu tar jag alltid upp ur vattnet och låter svalna i luft, innan jag spolar i kallt vatten i kastrullen.

https://www.teknikproffset.se/hem-h...is-aggkokare/smart-aggtimer-med-fargskiftning
Finns att köpa lite här och var, billigast jag sett var på dollarstore, typ 10-20 spänn. Clasohlson har också, m.fl.
Den första jag hade sprack upp efter en tids användning, jag har antagit att det var för att jag lät den vara kvar bland äggen då jag spolade allt med kallt vatten och att det var temperaturchock som dödade den, så den jag har nu tar jag alltid upp ur vattnet och låter svalna i luft, innan jag spolar i kallt vatten i kastrullen.

Gulan ska vara smulig, men jag gillar stekt ägg bättre än kokt.T TowaTei skrev:Så tyckte jag när jag var barn, men nu vill jag att gulan ska vara på gränsen till att stelna så att den blir riktigt krämig istället för att vara helt rinnig. Fortfarande flytande, inte smulig, men krämig. Mums!
När jag pocherar ägg låter jag dock ofta gulan vara rinnigare, beroende på vad ägget skall serveras till.
Nej, det är inte bara du. Med ett bra mått att dosera vattenmängden med kan man få ett reproducerbart resultat med liten ansträngning.Höghus skrev:
Är det bara jag som tycker äggkokare är bra?
Superlätt att kalibrera hur hårt/löst det skall kokas och ingen risk för spräckta ägg som det lätt blir om man lägger ägg i kokande vatten. Och om man som vi har en som gillar grönkokta ägg och en som vill ha halvhårt är det lätt att seriekoka två ägg och få dom klara samtidigt.
Larmar den eller måste man hålla koll på den hela tiden medan äggen kokar?Mikael_L skrev:
Ang att koka ägg så kör jag med en sådan här äggtimer och tycker den funkar jättebra, man ser på det röda området hur genomkokta äggen är.
[länk]
Finns att köpa lite här och var, billigast jag sett var på dollarstore, typ 10-20 spänn. Clasohlson har också, m.fl.
Den första jag hade sprack upp efter en tids användning, jag har antagit att det var för att jag lät den vara kvar bland äggen då jag spolade allt med kallt vatten och att det var temperaturchock som dödade den, så den jag har nu tar jag alltid upp ur vattnet och låter svalna i luft, innan jag spolar i kallt vatten i kastrullen.
[bild]
Från gårdagskvällen.
Startade ugnen , duschade och plockade fram lite tillbehör.
Värmer hela uterummet med den värmer den genererar.
Yngsta sonen var med och provade rotera pizzan.
Och det som blev kvar och dokumterat är detta, provade baka ett kebabbröd, men skulle tryckt ut det mer än vad jag gjorde nu, blev för kompakt och degigt i mitten.
Startade ugnen , duschade och plockade fram lite tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmer hela uterummet med den värmer den genererar.
Yngsta sonen var med och provade rotera pizzan.
Och det som blev kvar och dokumterat är detta, provade baka ett kebabbröd, men skulle tryckt ut det mer än vad jag gjorde nu, blev för kompakt och degigt i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Även jag kör med sån ”timer” och tycker det funkar väldigt bra, trots enbart visuellt Har missat någon gång när jag satte mig och jobbade medan det kokade och blev så insugen att jag helt tappade tiden men rör man sig runt med måltidsförberedelser tycker jag inte det är ett problem och den tar imho bort parametrar som i vid kokande / kallt, tid för uppkok vid kallstart etc.Mikael_L skrev:
Det är bara lite kalibrering av storlek på ägg och då brukar jag relatera timerägget till de ägg jag ska koka och lägga till / ta bort lite så funkar det bra för mig. Från i morse:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag uppskattar också att jag lätt kan byta till en annan grad av kokning, den absoluta majoriteten av våra ägg kokar vi på samma sätt, så som vi vill ha dem. Även om tidigare inlägg här i tråden verkar göra gällande att det finns ett ”korrekt” sätt att koka ägg är i alla fall min uppfattning att folk vill ha det lite olika, och att då erbjuda vad som önskas tycker jag trumfar alla utläggningar om varför just hårdhet X är det rätta - och denna äggtimer gör det lätt för mig
Absolut. Och intressant att få dela med sig med en som troligtvis inte är smaklöksanalfabet och har fantasi nog att göra det "enklaste" till det godaste som ofta är det bästa. varför krångla till allt och fördärva smaklökarnas egna receptoriska egenskaper. Och detta med att få till en kombination av de grundläggande smakerna av främst salt och sött.S Slobban skrev:
Recept:
Ta helst sidfläsk från en bonde som ekologiskt avlat fram en jungfrulig ostressad gris och fått sin näst sista transport mot en bakluckeloppis. Sort ska jag inte gå in på annat än att denna transport bör av erfarenhet ske genom utrymmet på en herrgårdsvagn av modell Subaru Outback, årsmodell?
När väl fläsket är skivat genom en bredd av ca 5,5-6 mm. så läggs det med jämt utspridda delar på skärbrädan (av trä naturligtvis! Har du inget annat så är det lika bra att sluta läsa
Och självklart att det tidigare förberetts med tillagning av gröten som bara ska beredas enligt gällande recept som är på förpackningen, med den skillnaden att de små kornen ska ha i sin respekt en liten aning av tuggmotstånd kvar att det inte blir bara en grötig konsistens av det hela. Och även här är det självfallet inget annat än svenskt smör och mjölk som gäller. Denna gröt ska vara tillagad som att varje riskorn tillägnas en tanke av vördnad för den som odlat denna.
Tillbaka till fläsket som jag höll på att glömma.
Du har med självklarhet en gjutjärnspanna som hettats upp tillsammans med riktigt SMÖR tills det att smöret fått en nyans av övergående från djup bärnsten till den insida på barken som finns i en 150-200 årig tall. DÅ är det dags att med fingrarna lägga ner sidorna i pannan med lugna och behärskade rörelser så att det inte kommer att stänker upp på otrevligt vis. (Har du ett bra fläsk så är det inte fyllt med vatten och stänker inte av den anledningen) Har jag glömt att skriva att fläsket ska gnidas in? Ja det har jag tydligen.. Nåväl det ligger i sakens natur att detta sker så det är egentligen också onödigt att skriva. Fläsket steks så med att det får en nästan knaprig yta på relativt hög värme, och här är det läge för att då vända och steka på andra sidan och då så att yttersta ytan HAR en smått krispig karaktär. Då vänder du med fördel på sidan igen och de lilla se sekunderna som detta sker ger en dubbelsidig fulländning.
När sidorna är stekta så kan de med fördel ligga på eftervärme i en gjutjärnsgryta i ugnen för att inte tappa sina egenskaper. Pannan som du stekt fläsket är nu rikligt med kraftfullt brynt smör och stekproteiner. Ta då och häll på med lite vatten och vispa med en spiralförsedd visp i botten på pannan så att det brända i botten löses upp och får en slutlig blandning av ca 50-50. Denna skyn hälls då på efter att du lagt på gröten och fläsket på tallriken. Och häll för guds skull inte vid sidan om gröten utan som en religiös rit och respekt för den gris som kommer att sluta sin vistelse i gommen på dig, på gröten i liknelse av fadern, sonen och den helige andens namns, tre gånger.
Sådär! Svårare än så var det inte. Jag skulle kunnat skriva lite mera utförligt men det låter sig inte göras då jag måste fortsätta mitt renoverande av huset.
Smaklig spis
Tack för både humoristisk och tydlig beskrivning! Det där får testas!Noramasen skrev:
Absolut. Och intressant att få dela med sig med en som troligtvis inte är smaklöksanalfabet och har fantasi nog att göra det "enklaste" till det godaste som ofta är det bästa. varför krångla till allt och fördärva smaklökarnas egna receptoriska egenskaper. Och detta med att få till en kombination av de grundläggande smakerna av främst salt och sött.
Recept:
Ta helst sidfläsk från en bonde som ekologiskt avlat fram en jungfrulig ostressad gris och fått sin näst sista transport mot en bakluckeloppis. Sort ska jag inte gå in på annat än att denna transport bör av erfarenhet ske genom utrymmet på en herrgårdsvagn av modell Subaru Outback, årsmodell?
När väl fläsket är skivat genom en bredd av ca 5,5-6 mm. så läggs det med jämt utspridda delar på skärbrädan (av trä naturligtvis! Har du inget annat så är det lika bra att sluta läsa) för att sedan med saltet strö över med känsla av att du precis hade haft på för mycket. Då blir det acceptabelt. Vidare så tar du VITPEPPAR finmalen och denna upprepar du med samma övertygelse som med saltet, bara det att det räcker inte med det... Du tar på ett extra lager och tror att det blir bra med det. Men det slutar inte med det. Ytterligare en dos på fläsket och succén är till sin fullgodhet. När detta väl är utfört så är det bara att vända på fläsket och upprepa den religiösa behandlingen på den nakna sidan.
Och självklart att det tidigare förberetts med tillagning av gröten som bara ska beredas enligt gällande recept som är på förpackningen, med den skillnaden att de små kornen ska ha i sin respekt en liten aning av tuggmotstånd kvar att det inte blir bara en grötig konsistens av det hela. Och även här är det självfallet inget annat än svenskt smör och mjölk som gäller. Denna gröt ska vara tillagad som att varje riskorn tillägnas en tanke av vördnad för den som odlat denna.
Tillbaka till fläsket som jag höll på att glömma.
Du har med självklarhet en gjutjärnspanna som hettats upp tillsammans med riktigt SMÖR tills det att smöret fått en nyans av övergående från djup bärnsten till den insida på barken som finns i en 150-200 årig tall. DÅ är det dags att med fingrarna lägga ner sidorna i pannan med lugna och behärskade rörelser så att det inte kommer att stänker upp på otrevligt vis. (Har du ett bra fläsk så är det inte fyllt med vatten och stänker inte av den anledningen) Har jag glömt att skriva att fläsket ska gnidas in? Ja det har jag tydligen.. Nåväl det ligger i sakens natur att detta sker så det är egentligen också onödigt att skriva. Fläsket steks så med att det får en nästan knaprig yta på relativt hög värme, och här är det läge för att då vända och steka på andra sidan och då så att yttersta ytan HAR en smått krispig karaktär. Då vänder du med fördel på sidan igen och de lilla se sekunderna som detta sker ger en dubbelsidig fulländning.
När sidorna är stekta så kan de med fördel ligga på eftervärme i en gjutjärnsgryta i ugnen för att inte tappa sina egenskaper. Pannan som du stekt fläsket är nu rikligt med kraftfullt brynt smör och stekproteiner. Ta då och häll på med lite vatten och vispa med en spiralförsedd visp i botten på pannan så att det brända i botten löses upp och får en slutlig blandning av ca 50-50. Denna skyn hälls då på efter att du lagt på gröten och fläsket på tallriken. Och häll för guds skull inte vid sidan om gröten utan som en religiös rit och respekt för den gris som kommer att sluta sin vistelse i gommen på dig, på gröten i liknelse av fadern, sonen och den helige andens namns, tre gånger.
Sådär! Svårare än så var det inte. Jag skulle kunnat skriva lite mera utförligt men det låter sig inte göras då jag måste fortsätta mitt renoverande av huset.
Smaklig spis![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
min karibiska kassler i ugn..
med kokt ris.
lök
champinjoner
ananas
kassler
kokosmjölk och ananas spad.
sambal olek.
curry
salt
cayennepeppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

