KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det inte jobbigt med så många olika storlekar på äggen?
Hur får man lagom löskokt osv...
Hårdkokt är svaret
 
  • Gilla
  • Ledsen
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Gillar lös men inte rinnig gula och fast vita. Godast så tycker jag :ok:
 
P
Tokslut Tokslut skrev:
Hårdkokt är svaret
Eller stekt. Eller omelett. Eller sockerkaka.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Gulan ska vara helt rinning och äggvitan precis så den slutat vara rinnig. Allra helst pocherat
 
Var ett tag sedan nu, deg satt till kvällen!
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gulan ska vara helt rinning och äggvitan precis så den slutat vara rinnig. Allra helst pocherat
Så tyckte jag när jag var barn, men nu vill jag att gulan ska vara på gränsen till att stelna så att den blir riktigt krämig istället för att vara helt rinnig. Fortfarande flytande, inte smulig, men krämig. Mums!

När jag pocherar ägg låter jag dock ofta gulan vara rinnigare, beroende på vad ägget skall serveras till.
 
T TowaTei skrev:
Så tyckte jag när jag var barn, men nu vill jag att gulan ska vara på gränsen till att stelna så att den blir riktigt krämig istället för att vara helt rinnig. Fortfarande flytande, inte smulig, men krämig. Mums!

När jag pocherar ägg låter jag dock ofta gulan vara rinnigare, beroende på vad ägget skall serveras till.
Krämig fungerar. Men snäppet bättre helt rinnig.
 
P pmd skrev:
Eller stekt. Eller omelett. Eller sockerkaka.
Precis, kokar nästan aldrigägg, bakar oftare. Men ingen av det händer fler än 1gång/kvartal. Men har man en bricka ägg hemma så vart det ju mer. Har iofs. 2 äggpaket i kylen nu som gick ut i början av förra året :oops: Så med flera ord: här lagas det "aldrig" mat :seenoevil:
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Tycker det är svårt med pasta i matlådan, grädden vill gärna skära sig när man värmer i matlådan
 
nino nino skrev:
Tycker det är svårt med pasta i matlådan, grädden vill gärna skära sig när man värmer i matlådan
Dumpa matlådan och gå ut och ät!
 
  • Arg
Slobban
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dumpa matlådan och gå ut och ät!
Bra tips, ibland tänker man inte hela vägen! Tack! Det här forumet är verkligen oumbärligt!
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dumpa matlådan och gå ut och ät!
Har 20min rast och 1mil till närmaste restaurang
 
  • Ledsen
AndersMalmgren
  • Laddar…
Mikael_L
D dilemma skrev:
[bild]
[bild]
Provade d här ikväll [länk]
Rekommenderas varmt!
Mmm, ska försöka komma ihåg detta recept framåt sommaren, känns som rätt perfekt bjudrätt tillsammans med sommarens mandelpotatis. :p
 
Kom in från verkstan och frugan hade gjort denna färgsprakande rätt. och detta är bland det godaste som mänskligheten har att bjuda på trots avsaknad av både dryck och färg. Inte ofta som det blir succé i gommen när det är så sparsmakat med ingredienser.
Vad är det som får det att vattnas i munnen så att man nästan får ta på sig flytväst?
En tallrik med stekt fläsk och gröt, serveras utan dryck, på ett trämönstrat bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och fjorton sekunder senare, efter påbackning;):p
En tom, genomskinlig tallrik i form av ett blad med rester av en måltid och bestick på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Noramasen Noramasen skrev:
Kom in från verkstan och frugan hade gjort denna färgsprakande rätt. och detta är bland det godaste som mänskligheten har att bjuda på trots avsaknad av både dryck och färg. Inte ofta som det blir succé i gommen när det är så sparsmakat med ingredienser.
Vad är det som får det att vattnas i munnen så att man nästan får ta på sig flytväst?
[bild]
Och fjorton sekunder senare, efter påbackning;):p
[bild]
Ere tomtegröt me grisröv?
 
  • Wow
  • Gilla
Don_Simon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.