Secreto de Iberico, en mycket god styckningsdetalj från en spansk Ibericogris. Grillad, serveras med pommes, ali-oli och mojo rojo, kanarisk sås. Ett trevligt Tempranillo-vin därtill.

/Höghus

Grillad Secreto de Iberico serverad med pommes frites, aioli och mojo rojo på en tallrik, med en dryck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Kjell_G och 9 till
  • Laddar…
Nu har jag provat att göra panerad fisk i AF oxå (som jag lovat att göra ”på annat håll” 😊).. perfekt krispig yta blev det 👌 - och inget tillfört matfett (olja el så)

Panerad fisk med krispig yta, serverad med hemgjort potatismos, sallad och dillsås på en tallrik, omgiven av tända röda ljus.
Skapa konto

Panerad fisk med krispig yta, citron- och dillsås, hemgjort potatismos, och sallad serverade på en vit tallrik.
Skapa konto

Serverade lite citron o dillsås (typ.. var lite kaviar, bostongurka o habanerosalt i oxå) till.. och hemgjort potatismos + sallad 👌😊

• Gilla
Kjell_G och 5 till
  • Laddar…
Pasta med sås på lövbiff.
Parmesan och lite extra svartpeppar på toppen. 🤌

• Gilla
Kjell_G och 5 till
  • Laddar…
P
Snigla Snigla skrev:
[…] och inget tillfört matfett (olja el så)
Fett tar fram smaker så jag tycker inte att det alltid är en fördel att minimera mängden fett.
(Det ser dock väldigt gott ut!)

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Fett tar fram smaker så jag tycker inte att det alltid är en fördel att minimera mängden fett.
(Det ser dock väldigt gott ut!)
Helt korrekt ang fett.. 👍
Vill ha tunnpannkakor stekta i smör..

..sedan är blandning/olja fett bra till fina köttbitar .. 😊

Fisken idag.. var utmärkt dock tyckte jag ( alltid svårt att få en krispig yta i vanliga stekpannan.. utan o låta den simma i matfett.

Pommesen häromdagen blev oxå krispiga o bra.. (visst vanliga fritösen funkar bäst.. men AF slog vanliga ugnen.. )

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Ja, jo, oftast blir det inte gott med fettsoppa. 🙃

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Foliehatten3
Snigla Snigla skrev:
Nu har jag provat att göra panerad fisk i AF oxå (som jag lovat att göra ”på annat håll” 😊).. perfekt krispig yta blev det 👌 - och inget tillfört matfett (olja el så)

[bild]

[bild]

Serverade lite citron o dillsås (typ.. var lite kaviar, bostongurka o habanerosalt i oxå) till.. och hemgjort potatismos + sallad 👌😊
Säkert gott men det finns ju nyttigare fetter att fritera i. Typ, kokosfett eller ister. Hag friterade i ister häromdagen, vilket blev sanslöst gott

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Säkert gott men det finns ju nyttigare fetter att fritera i. Typ, kokosfett eller ister. Hag friterade i ister häromdagen, vilket blev sanslöst gott
Funkar bra det med (men riktigt kokosfett är ju inte billigt, om man nu vill anv det till att fritera i så att säga.. till matlagning osv går det ju inte åt lika mycket)

.. har anv ankfett till ugnspotatis några gånger - that wonderful! 😍

• Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Snigla Snigla skrev:
Funkar bra det med (men riktigt kokosfett är ju inte billigt, om man nu vill anv det till att fritera i så att säga.. till matlagning osv går det ju inte åt lika mycket)

.. har anv ankfett till ugnspotatis några gånger - that wonderful! 😍
Tyvärr är ju mycket av det som är nyttigare dyrare

P
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Både ister och kokosolja innehåller tyvärr ganska mycket mättat fett. Fleromättat fett är troligen nyttigare. Åtminstone visar en hel del studier det.
Men gott brukar det bli, förstås.

Jag använder oftast rapsolja för stekning. Rapsolja innehåller ganska mycket omega-3-fettsyror, som är essentiella fettsyror som kroppen inte kan bilda själv. Man bör inte värma upp rapsolja till över 180 grader så undvik att fritera i det för att inte det fleromättade fettet ska brytas och smaka sämre. Jag har aldrig friterat i rapsolja, så jag kan varken bekräfta eller dementera.

Annars är nog linolja den bästa källan till essentiella fettsyror. Av den här tabellen ser man hur överlägset linfrö är som källa till omega-3.
https://matkalkyl.se/naringsamnen-omega3.php

Pastasås med kyckling, lök, paprika, champinjoner, cf, svartpeppar och ädelost - toppat med lite baconcrunch 👍😊

Tallrik med spaghetti toppad med krämig kycklingpastasås och baconcrunch, serverad på julbordstablett med bestick.
Skapa konto

Idag (igår..) kom vår julgäst - och svärmor gillade middagen 😊

• Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
Burgare, dan före dan..
Och en dubbel sådan.
Dubbel hamburgare med ost och ketchup på en dekorerad tallrik.
Skapa konto

• Gilla
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
Foliehatten3
P pmd skrev:
Både ister och kokosolja innehåller tyvärr ganska mycket mättat fett. Fleromättat fett är troligen nyttigare. Åtminstone visar en hel del studier det.
Men gott brukar det bli, förstås.

Jag använder oftast rapsolja för stekning. Rapsolja innehåller ganska mycket omega-3-fettsyror, som är essentiella fettsyror som kroppen inte kan bilda själv. Man bör inte värma upp rapsolja till över 180 grader så undvik att fritera i det för att inte det fleromättade fettet ska brytas och smaka sämre. Jag har aldrig friterat i rapsolja, så jag kan varken bekräfta eller dementera.

Annars är nog linolja den bästa källan till essentiella fettsyror. Av den här tabellen ser man hur överlägset linfrö är som källa till omega-3.
[länk]
Rapsolja och alla andra fröoljor är onyttiga och bidrar till inflammatorisk kost.
Undviker dessa helt. Dina forskningsrön är inte något jag litar på. Att Omega 3 är nyttigt JA. Men det innebär inte att fröoljorna är bra som livsmedel för det. Kokosfett och olivolja är mycket nyttigare. Dessa fröoljor är ett ganska modernt påfund. Och bidrar inte till en hälsosam livsstil.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
J
Mmm va gott med årets första hemmagjorda skinka😋
Jacobdals rimmade helmuskelskinka i ugn på 80 grader i fem timmar tills den nådde 68grader igår kväll jädrans vad saftig den blev..

• Gilla
  • Älska
Oskick och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
P-plats P-plats skrev:
Blandfärs, lök ströbröd, ägg, tomatpuré, vitlök, salt och svartpeppar är allt som behövs för perfekta köttbullar.
Jag tror jag provar att kopiera det receptet (och lägger till lite spiskummin).
Men hur mycket ägg till hur mycket färs, på ett ungefär?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.