1 418 571 läst ·
17 728 svar
1419k läst
17,7k svar
Vad blir det för mat?
Nu har jag provat att göra panerad fisk i AF oxå (som jag lovat att göra ”på annat håll” 😊).. perfekt krispig yta blev det 👌 - och inget tillfört matfett (olja el så)
Serverade lite citron o dillsås (typ.. var lite kaviar, bostongurka o habanerosalt i oxå) till.. och hemgjort potatismos + sallad 👌😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Serverade lite citron o dillsås (typ.. var lite kaviar, bostongurka o habanerosalt i oxå) till.. och hemgjort potatismos + sallad 👌😊
Helt korrekt ang fett.. 👍P pmd skrev:
Vill ha tunnpannkakor stekta i smör..
..sedan är blandning/olja fett bra till fina köttbitar .. 😊
Fisken idag.. var utmärkt dock tyckte jag ( alltid svårt att få en krispig yta i vanliga stekpannan.. utan o låta den simma i matfett.
Pommesen häromdagen blev oxå krispiga o bra.. (visst vanliga fritösen funkar bäst.. men AF slog vanliga ugnen.. )
Säkert gott men det finns ju nyttigare fetter att fritera i. Typ, kokosfett eller ister. Hag friterade i ister häromdagen, vilket blev sanslöst gottSnigla skrev:
Nu har jag provat att göra panerad fisk i AF oxå (som jag lovat att göra ”på annat håll” 😊).. perfekt krispig yta blev det 👌 - och inget tillfört matfett (olja el så)
[bild]
[bild]
Funkar bra det med (men riktigt kokosfett är ju inte billigt, om man nu vill anv det till att fritera i så att säga.. till matlagning osv går det ju inte åt lika mycket)Solhemsgatan skrev:
.. har anv ankfett till ugnspotatis några gånger - that wonderful! 😍
Tyvärr är ju mycket av det som är nyttigare dyrareSnigla skrev:
Både ister och kokosolja innehåller tyvärr ganska mycket mättat fett. Fleromättat fett är troligen nyttigare. Åtminstone visar en hel del studier det.Solhemsgatan skrev:
Men gott brukar det bli, förstås.
Jag använder oftast rapsolja för stekning. Rapsolja innehåller ganska mycket omega-3-fettsyror, som är essentiella fettsyror som kroppen inte kan bilda själv. Man bör inte värma upp rapsolja till över 180 grader så undvik att fritera i det för att inte det fleromättade fettet ska brytas och smaka sämre. Jag har aldrig friterat i rapsolja, så jag kan varken bekräfta eller dementera.
Annars är nog linolja den bästa källan till essentiella fettsyror. Av den här tabellen ser man hur överlägset linfrö är som källa till omega-3.
https://matkalkyl.se/naringsamnen-omega3.php
Rapsolja och alla andra fröoljor är onyttiga och bidrar till inflammatorisk kost.P pmd skrev:Både ister och kokosolja innehåller tyvärr ganska mycket mättat fett. Fleromättat fett är troligen nyttigare. Åtminstone visar en hel del studier det.
Men gott brukar det bli, förstås.
Jag använder oftast rapsolja för stekning. Rapsolja innehåller ganska mycket omega-3-fettsyror, som är essentiella fettsyror som kroppen inte kan bilda själv. Man bör inte värma upp rapsolja till över 180 grader så undvik att fritera i det för att inte det fleromättade fettet ska brytas och smaka sämre. Jag har aldrig friterat i rapsolja, så jag kan varken bekräfta eller dementera.
Annars är nog linolja den bästa källan till essentiella fettsyror. Av den här tabellen ser man hur överlägset linfrö är som källa till omega-3.
[länk]
Undviker dessa helt. Dina forskningsrön är inte något jag litar på. Att Omega 3 är nyttigt JA. Men det innebär inte att fröoljorna är bra som livsmedel för det. Kokosfett och olivolja är mycket nyttigare. Dessa fröoljor är ett ganska modernt påfund. Och bidrar inte till en hälsosam livsstil.