Foliehatten3
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror jag provar att kopiera det receptet (och lägger till lite spiskummin).
Men hur mycket ägg till hur mycket färs, på ett ungefär?
Brukar ha två ägg per kilo färs.
Fanns innan en krydda som hette 4 kryddor som är god i smeten. Men svår att hitta idag

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Rapsolja och alla andra fröoljor är onyttiga och bidrar till inflammatorisk kost.
Finns det alltså ny forskning som visar att fleromättade fettsyror inte är nyttiga?
Dina forskningsrön är inte något jag litar på.
Det är inte mina forskningsrön.
Jag hänvisar till livsmedelsverkets sammanfattning om fleromättade fettsyror, bl.a. omega3 och omega-6.
https://www.livsmedelsverket.se/liv...mne/fett/fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6
Kokosfett och olivolja är mycket nyttigare.
Varför är de nyttigare?

Foliehatten3
P pmd skrev:
Finns det alltså ny forskning som visar att fleromättade fettsyror inte är nyttiga?

Det är inte mina forskningsrön.
Jag hänvisar till livsmedelsverkets sammanfattning om fleromättade fettsyror, bl.a. omega3 och omega-6.
[länk]

Varför är de nyttigare?
De är nyttigare för att dom bidrar till antiinflammatorisk kost.
Bara för att Livsmedelsverket skriver om något betyder inte att det är bra för kroppen och hälsan.
Ja det finns mycket forskning om att fleromättade fetter är nyttigare. Det blev en hets för 50-60 år sedan att kolesterol var farligt. Vilket inte stämmer. En stor del av din hjärna till exempel består av kolesterol.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Bara för att Livsmedelsverket skriver om något betyder inte att det är bra för kroppen och hälsan.
Ja det finns mycket forskning om att fleromättade fetter är nyttigare. Det blev en hets för 50-60 år sedan att kolesterol var farligt. Vilket inte stämmer. En stor del av din hjärna till exempel består av kolesterol.
Kan du inte utveckla för oss som sysslat med annat ett tag? Hur ger mättade fettsyror mindre inflammation i kroppen?

Eller länka till nån vettig studie så man kan läsa vidare

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Finns det några vetenskapliga studier på detta?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3
S surglad skrev:
Kan du inte utveckla för oss som sysslat med annat ett tag? Hur ger mättade fettsyror mindre inflammation i kroppen?

Eller länka till nån vettig studie så man kan läsa vidare
Det går bra att själv googla sig fram till att fröoljor är inflammatorisk kost. Och då är bästa alternativ att steka i kokosolja, olivolja eller ister.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
C
Det går bra att själv googla sig fram till att fröoljor är inflammatorisk kost.
Man får dock typ minst lika många träffar som säger att det är nonsens...

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Det går bra att själv googla sig fram till att fröoljor är inflammatorisk kost. Och då är bästa alternativ att steka i kokosolja, olivolja eller ister.
Inte lätt att hitta träff på trovärdig källa. Har du någon källa?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Foliehatten3
C cpalm skrev:
Man får dock typ minst lika många träffar som säger att det är nonsens...
Då väljer jag att tro på det senare. Beror ju på hur insatt man är i kost, hälsa och sund livsstil. Det finns ju alltid två olika läger i allt. Förutom alla ismer...

Foliehatten3
K Kane skrev:
Inte lätt att hitta träff på trovärdig källa. Har du någon källa?
Vad vill du ha för trovärdig källa? Aftonbladet?

Vad vill du ha för trovärdig källa? Aftonbladet?
Eller hur! Visa vad du har så får vi se om det känns seriöst.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Foliehatten3
K Kane skrev:
Eller hur! Visa vad du har så får vi se om det känns seriöst.
Är inte här för att leta forskningsrön. Om du är intresserad av antiinflammatorisk kost så läser du på själv. Annars låt saken vara.

Då väljer jag att tro på det senare. Beror ju på hur insatt man är i kost, hälsa och sund livsstil. Det finns ju alltid två olika läger i allt. Förutom alla ismer...
Det är det som är nyckelordet: tro. Du får jättegärna bli salig på din egen placebo, men när du själv lyfter något som är på tvärs mot den etablerade sanningen kan du väl bjussa på en länk?

Nu har du ju bara slösat massa människors tid med en cliffhanger

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Är inte här för att leta forskningsrön. Om du är intresserad av antiinflammatorisk kost så läser du på själv. Annars låt saken vara.
Det är ju du som påstår saker. Bevis tack.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
J
Sluta tjafsa i matråden och dessutom är det jul om några timmar🎅🏻🤶

• Gilla
Oskick och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.