1 418 535 läst ·
17 727 svar
1419k läst
17,7k svar
Vad blir det för mat?
Jultraditionen.
Kyckling i julmustsås, vi brukar för det mesta göra den under någon av mellandagarna, men i år blev det idag som den gjordes.
Extremt enkelt att göra, jag följer detta recept hyggligt slaviskt:
https://www.recepten.se/recept/kyckling_i_julmustsaas.html
Sedan 1'a eller 2'a gången så har jag dock kört med dubbla mängden julmust, idag 4 dl. som jag börjar med att koka och reducera ner till ca 1,5 dl mängd, sedan följer jag recpetet med denna lite smakrikare såsbas.
I år körde jag för skojs skull med färsk finriven ingefära.
Jag brukar mortla torkad rosmarin lite lätt, för att minska risken att det är en massa halvhårda stora rosmarinbitar som märks i såsen.
Julmust är gott till, det är det som är i glaset där.
Men annars tror jag på en mörk öl som helst ska vara en anings söt.
Kanske en Zlatopramen half'n'half eller Bernard Amber Lager
Det finns garanterat många julöl som passar bra också.
Kyckling i julmustsås, vi brukar för det mesta göra den under någon av mellandagarna, men i år blev det idag som den gjordes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.recepten.se/recept/kyckling_i_julmustsaas.html
Sedan 1'a eller 2'a gången så har jag dock kört med dubbla mängden julmust, idag 4 dl. som jag börjar med att koka och reducera ner till ca 1,5 dl mängd, sedan följer jag recpetet med denna lite smakrikare såsbas.
Jag brukar mortla torkad rosmarin lite lätt, för att minska risken att det är en massa halvhårda stora rosmarinbitar som märks i såsen.
Julmust är gott till, det är det som är i glaset där.
Men annars tror jag på en mörk öl som helst ska vara en anings söt.
Kanske en Zlatopramen half'n'half eller Bernard Amber Lager
Det finns garanterat många julöl som passar bra också.
Låter gottMikael_L skrev:
Jultraditionen.
[bild]
[länk]
Ja det är möjligt att det blir roligare om de som kallar hittepåsaker för fakta får stå oemotsagda men det blir inte sant för den skull.Solhemsgatan skrev:
Kommentaren ovan har inget att göra med dina åsikter om antiinflammatorisk kost utan om din åsikt att killgisningar som presenteras som fakta inte bör styrkas.
JULBORDET 2025
😍 I år beställde vi en "jullåda" från en fiskebutik.. lite spännande att prova! Man fick med både julost, prinskorvar, köttbullar och julskinka - förutom fiskgrejerna...
Brantevikssill, kräftsill, senapssill, rökt sik, varmrökt lax, najad lax, kallrökt lax.. hovmästarsås.. romsås och Jansons.. 👍 mycket gött..
Själv kompletterade jag med gubbröra, laxröra, serranoskinka, senap, leverkorv, rödbetssallad, ägghalvor, potatis, lökkorv, bröd.. och kokt potatis!
Mums mums..
😍 I år beställde vi en "jullåda" från en fiskebutik.. lite spännande att prova! Man fick med både julost, prinskorvar, köttbullar och julskinka - förutom fiskgrejerna...
Brantevikssill, kräftsill, senapssill, rökt sik, varmrökt lax, najad lax, kallrökt lax.. hovmästarsås.. romsås och Jansons.. 👍 mycket gött..
Själv kompletterade jag med gubbröra, laxröra, serranoskinka, senap, leverkorv, rödbetssallad, ägghalvor, potatis, lökkorv, bröd.. och kokt potatis!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mums mums..
Gårdagens (juldagens) middag.. blev icke julmat.. så att säga
Här körde vi på:
PAJ med fläskfile, broccoli, ost. tomater, lök och gorgonzola! Serverades med sallad och vitlöksbröd (värmde vitlökspenslade pinsan från uppesittarkvällen och kompletterade med lite annat bröd med).
Mycket gott! 👍
Ikväll / idag blir det julmatsrester!
Här körde vi på:
PAJ med fläskfile, broccoli, ost. tomater, lök och gorgonzola! Serverades med sallad och vitlöksbröd (värmde vitlökspenslade pinsan från uppesittarkvällen och kompletterade med lite annat bröd med).
Logga in
Skapa konto
Mycket gott! 👍
Ikväll / idag blir det julmatsrester!