Foliehatten3
J Jansson69 skrev:
Sluta tjafsa i matråden och dessutom är det jul om några timmar🎅🏻🤶
Rätt👍🎅🧑‍🎄🤶

• Gilla
  • Haha
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jultraditionen.
Kyckling i julmustsås, vi brukar för det mesta göra den under någon av mellandagarna, men i år blev det idag som den gjordes.
Tallrik med kyckling i mörk sås, ugnsrostade potatisar, morotsskivor och ett glas julmust bredvid på en grön bordstablett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Extremt enkelt att göra, jag följer detta recept hyggligt slaviskt:
https://www.recepten.se/recept/kyckling_i_julmustsaas.html

Sedan 1'a eller 2'a gången så har jag dock kört med dubbla mängden julmust, idag 4 dl. som jag börjar med att koka och reducera ner till ca 1,5 dl mängd, sedan följer jag recpetet med denna lite smakrikare såsbas.
I år körde jag för skojs skull med färsk finriven ingefära.
Jag brukar mortla torkad rosmarin lite lätt, för att minska risken att det är en massa halvhårda stora rosmarinbitar som märks i såsen.

Julmust är gott till, det är det som är i glaset där.
Men annars tror jag på en mörk öl som helst ska vara en anings söt.
Kanske en Zlatopramen half'n'half eller Bernard Amber Lager
Det finns garanterat många julöl som passar bra också.

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Foliehatten3
K Kane skrev:
Det är ju du som påstår saker. Bevis tack.
Är så tröttsamt. Köp mina ord eller håll tyst. Blir så tråkiga trådar med alla som hela tiden ska ha bevis, diagram, studier mm. Är man nyfiken så kollar man själv upp fakta. Annars välj ett annat inlägg att kommentera i.
God Jul🎅

• Haha
  • Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jultraditionen.
Kyckling i julmustsås, vi brukar för det mesta göra den under någon av mellandagarna, men i år blev det idag som den gjordes.
[bild]
Extremt enkelt att göra, jag följer detta recept hyggligt slaviskt:
[länk]

Sedan 1'a eller 2'a gången så har jag dock kört med dubbla mängden julmust, idag 4 dl. som jag börjar med att koka och reducera ner till ca 1,5 dl mängd, sedan följer jag recpetet med denna lite smakrikare såsbas.
I år körde jag för skojs skull med färsk finriven ingefära.
Jag brukar mortla torkad rosmarin lite lätt, för att minska risken att det är en massa halvhårda stora rosmarinbitar som märks i såsen.
Låter gott

Fredagskyckling vill jag minnas frun sa detta hette.
Tallrik med kycklingrätt, sås, vitt ris, nachochips och ett glas vatten. Sojaflaska i bakgrunden på bordet.
Skapa konto

Gott, och med lite extra soja på riset.

• Gilla
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Köp mina ord eller håll tyst.
Och folk som påstår att skåningar är dryga. Tänk så fel de har.

Köttbullar steks i en stekpanna på spishäll.
Skapa konto
Ett galler med nybakade gyllene lussekatter dekorerade med russin.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Blir så tråkiga trådar med alla som hela tiden ska ha bevis
Ja det är möjligt att det blir roligare om de som kallar hittepåsaker för fakta får stå oemotsagda men det blir inte sant för den skull.

Kommentaren ovan har inget att göra med dina åsikter om antiinflammatorisk kost utan om din åsikt att killgisningar som presenteras som fakta inte bör styrkas.

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
Ingen bild, men det blev Asiatisk julbuffe' på Berns i stället för klassisk julmat.
Funkade, men inte mer.....i morgon blir det riktig julmat 🙂

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Lite kylrensning: äggpenslad smördeg med fetaost och rosmarin på, 15 minuter på 200°, och sen lite balsamico på.

• Älska
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Rester till lunch idag.
Tallrik med rester: köttbullar, prinskorvar, gratäng, skinka med senap, ägghalva med räkor och sallad.
Skapa konto

• Gilla
Oskick och 5 till
  • Laddar…
JULBORDET 2025

😍 I år beställde vi en "jullåda" från en fiskebutik.. lite spännande att prova! Man fick med både julost, prinskorvar, köttbullar och julskinka - förutom fiskgrejerna...

Brantevikssill, kräftsill, senapssill, rökt sik, varmrökt lax, najad lax, kallrökt lax.. hovmästarsås.. romsås och Jansons.. 👍 mycket gött..

Själv kompletterade jag med gubbröra, laxröra, serranoskinka, senap, leverkorv, rödbetssallad, ägghalvor, potatis, lökkorv, bröd.. och kokt potatis!

Juldukning med röd och vit tallrik, servett med julmotiv, rödbetssallad i skål, julmustburk, röda glas och ägghalvor med topping på röd duk.
Skapa konto

Julbord med olika rätter, inklusive sill och röror, på ett dukat bord med röd duk och blommor som dekoration.
Skapa konto

Julbord med tallrikar av pålägg, ägghalvor, rödbetssallad, och dukning med röda servetter. Stämningsfull belysning och blommor på bordet.
Skapa konto

Julbord med lax, gräddfil med dill, hackad lök och två skålar med sillröra på röd duk. Bakgrund med juldekorationer och en katt.
Skapa konto

Två skålar med maträtter på ett rött dukat julbord, dekorerade med dill och rödlök, med en tredje skål i bakgrunden.
Skapa konto

Jultallrik med ägghalvor, potatis, sill, gubbröra och hårt bröd på röd tallrik med julmotiv, dukad på julduk.
Skapa konto

Tallrik med skinka, rödbetssallad, potatis, senapssås med rödlök, korvar och köttbullar på julbord.
Skapa konto

Mums mums..

• Älska
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Vad blir det för mat 24/12. Julmat
Vad blir det flr mat 25/12. Julmat
Vad blir det för mat 26/12. Julmat

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Gårdagens (juldagens) middag.. blev icke julmat.. så att säga :)

Här körde vi på:
PAJ med fläskfile, broccoli, ost. tomater, lök och gorgonzola! Serverades med sallad och vitlöksbröd (värmde vitlökspenslade pinsan från uppesittarkvällen och kompletterade med lite annat bröd med).

Paj med fläskfilé, broccoli, ost, tomater, lök och gorgonzola serverad på en tallrik med sallad och vitlöksbröd.
Skapa konto

Mycket gott! 👍

Ikväll / idag blir det julmatsrester!

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.