Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Idag blev det något jag inte ätit på länge.
Stekt lever med kapris,bacon och gräddsås.
Saknade dock lingon som inte fanns hemma.
Är ni fler därute som älskar denna rätt?[bild]
Det låter som en kanongod maträtt. Jag gillar lever, men lagar det dessvärre aldrig. Lingon är gptt till. Kanske finns det att äta på lunchrestauranger som serverar husmanskost. Jag får kolla runt lite.
 
Blodsoppen
Naturliv Naturliv skrev:
Det låter som en kanongod maträtt. Jag gillar lever, men lagar det dessvärre aldrig. Lingon är gptt till. Kanske finns det att äta på lunchrestauranger som serverar husmanskost. Jag får kolla runt lite.
Jovisst finns det på en del restauranger. Har ätit det både på lunch och al'a carte.
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Det låter som en kanongod maträtt. Jag gillar lever, men lagar det dessvärre aldrig. Lingon är gptt till. Kanske finns det att äta på lunchrestauranger som serverar husmanskost. Jag får kolla runt lite.
Hmm, jag och polaren har en ide om att öppna restaurang. In11an tänkte vi kalla den
Pölsa, lever, korvkaka, leverpalt mm på menyn .Bara godsaker. Borde bli succe
 
  • Gilla
  • Haha
john.h och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lever på nöt är en av få saker jag inte kan äta :)
Lever är utan tvekan det bästa jag vet, men som gryta :D
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Lever är utan tvekan det bästa jag vet, men som gryta :D
Jag gillar ank och gåslever. Helt annan grej.
När det gäller inälvor från nöt så är det kalvbräss som gäller. Sjukt gott.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
AXS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag gillar ank och gåslever. Helt annan grej.
När det gäller inälvor från nöt så är det kalvbräss som gäller. Sjukt gott.
Förstår. Stekt lever är väl sisådär. Man får inte fram så mycket smaker men en lever på kalv som bara få sjuda försiktigt i några timmar och avslutas med grädde (lite enkelt beskrivet):crysmile:. Då blir det succe ;)(y)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
[länk]

Rätt nivå om du inte har en pizzaugn.
Den pizzadegen är den jag brukar göra och den är absolut ok. Har provat en hel del men är ju ute efter den där pizzan med frasiga kanter som @FredrikR levererade men då kanske en pizzaugn är ett måste?
 
AXS AXS skrev:
[länk]

Rätt nivå om du inte har en pizzaugn.
Rätta mig gärna men visst blir det ganska hög procent vatten i den degen också, tom högre än i den jag använde mig av!?
2,5dl ~ 250g
5+1dl mjöl ~ 360g

250/360 = 69%
Mera jäst och olja än i den jag bakade på igår, men även mer vatten i förhållande till mängden mjöl. ;)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Blodsoppen
P Pappa1986 skrev:
Lever är utan tvekan det bästa jag vet, men som gryta :D
Ja gryta är också gott. Det får det bli nästa gång.
Och det är billig mat med
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Förstår. Stekt lever är väl sisådär. Man får inte fram så mycket smaker men en lever på kalv som bara få sjuda försiktigt i några timmar och avslutas med grädde (lite enkelt beskrivet):crysmile:. Då blir det succe ;)(y)
Jag är skeptisk :)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Kalvlever är ok, men föredrar lammlever, stekt eller i gryta. Svinlever går bort i den typen av rätter. Sen är ju kalkonlever en delikatess ;)
 
AXS
P Pappa1986 skrev:
Den pizzadegen är den jag brukar göra och den är absolut ok. Har provat en hel del men är ju ute efter den där pizzan med frasiga kanter som @FredrikR levererade men då kanske en pizzaugn är ett måste?
De gånger jag testat har den inte orkat lyfta kanterna i vanlig ugn. Men jag kanske har gjort fel. Oljan hjälper till när pizzan måste vara inne längre i ugnen.

FredrikR FredrikR skrev:
Rätta mig gärna men visst blir det ganska hög procent vatten i den degen också, tom högre än i den jag använde mig av!?
2,5dl ~ 250g
5+1dl mjöl ~ 360g

250/360 = 69%
Mera jäst och olja än i den jag bakade på igår, men även mer vatten i förhållande till mängden mjöl. ;)
Haha, sant. Nu tog jag typ första bästa recept på Google, men då är det kanske oljan som gör det.
Och att det är lite mer kraft i jäsningen kanske?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Förstår. Stekt lever är väl sisådär. Man får inte fram så mycket smaker men en lever på kalv som bara få sjuda försiktigt i några timmar och avslutas med grädde (lite enkelt beskrivet):crysmile:. Då blir det succe ;)(y)
Några timmar!
Det måste ju bli segt som gammalt tuggummi. Nu började jag längta efter rosagrillad kalvlever!
Jag gjorde kycklingleverpastej till jul med bacon, kycklingbenkött, schalottenlök, smör, konjak och vispgrädde. Täckt med klarifierat smör i formen. Gôtt!!

/Höghus
 
AXS AXS skrev:
De gånger jag testat har den inte orkat lyfta kanterna i vanlig ugn. Men jag kanske har gjort fel. Oljan hjälper till när pizzan måste vara inne längre i ugnen.


Haha, sant. Nu tog jag typ första bästa recept på Google, men då är det kanske oljan som gör det.
Och att det är lite mer kraft i jäsningen kanske?
Testa på förvärmd upp och ner vänd plåt högt upp, baka ut på bakplåtspapper och skjut in.
Fick kanterna att lyfta i våras när jag provade. :ok:
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.