1 421 687 läst ·
17 790 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Det låter som en kanongod maträtt. Jag gillar lever, men lagar det dessvärre aldrig. Lingon är gptt till. Kanske finns det att äta på lunchrestauranger som serverar husmanskost. Jag får kolla runt lite.Blodsoppen skrev:
Jovisst finns det på en del restauranger. Har ätit det både på lunch och al'a carte.Naturliv skrev:
Hmm, jag och polaren har en ide om att öppna restaurang. In11an tänkte vi kalla denNaturliv skrev:
Pölsa, lever, korvkaka, leverpalt mm på menyn .Bara godsaker. Borde bli succe
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Förstår. Stekt lever är väl sisådär. Man får inte fram så mycket smaker men en lever på kalv som bara få sjuda försiktigt i några timmar och avslutas med grädde (lite enkelt beskrivet)AndersMalmgren skrev:
Rätta mig gärna men visst blir det ganska hög procent vatten i den degen också, tom högre än i den jag använde mig av!?AXS skrev:
2,5dl ~ 250g
5+1dl mjöl ~ 360g
250/360 = 69%
Mera jäst och olja än i den jag bakade på igår, men även mer vatten i förhållande till mängden mjöl.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Kalvlever är ok, men föredrar lammlever, stekt eller i gryta. Svinlever går bort i den typen av rätter. Sen är ju kalkonlever en delikatess 
De gånger jag testat har den inte orkat lyfta kanterna i vanlig ugn. Men jag kanske har gjort fel. Oljan hjälper till när pizzan måste vara inne längre i ugnen.P Pappa1986 skrev:
Haha, sant. Nu tog jag typ första bästa recept på Google, men då är det kanske oljan som gör det.FredrikR skrev:
Och att det är lite mer kraft i jäsningen kanske?
Några timmar!P Pappa1986 skrev:
Det måste ju bli segt som gammalt tuggummi. Nu började jag längta efter rosagrillad kalvlever!
Jag gjorde kycklingleverpastej till jul med bacon, kycklingbenkött, schalottenlök, smör, konjak och vispgrädde. Täckt med klarifierat smör i formen. Gôtt!!
/Höghus
Testa på förvärmd upp och ner vänd plåt högt upp, baka ut på bakplåtspapper och skjut in.AXS skrev:
De gånger jag testat har den inte orkat lyfta kanterna i vanlig ugn. Men jag kanske har gjort fel. Oljan hjälper till när pizzan måste vara inne längre i ugnen.
Haha, sant. Nu tog jag typ första bästa recept på Google, men då är det kanske oljan som gör det.
Och att det är lite mer kraft i jäsningen kanske?
Fick kanterna att lyfta i våras när jag provade.