Ska man ansöka om rättelse? Hur gör man? Vad kostar det?
Specialfall vid havstomt: kustlinjen har ändrat sig över åren så tomten har blivit större än LM karta och uppgifter. Ska man göra något?

Claes Sörmland
Om du vill ha en ny gräns som har uppstått genom uppgrundning på papper (och i fastighetsregistret) så är det nog tjänsten fastighetsbestämning som du letar efter:

https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/oklarheter-kring-granser/Fastighetsbestamning/

Hur många tiotusental kronor det kostar i slutändan beror helt på det individuella fallet. Men det är inget billigt nöje att beställa tjänster hos Lantmäteriet så man gör det väl mest om det är nödvändigt eller ett krav för en ekonomisk vinst.

• Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
Börja med att kolla i avstyckningshandlingarna om fastigheten sträcker sig till strandlinjen eller en exakt position.
Har man styckat av till strandlinjen så bör det gå att justera fastigheten om linjen har flyttats väsentligt.

Fast om det står i akten för avstyckningen att gränsen går fram till vattenlinjen, så gör den det, vad som än syns i lantmäteriets karttjänst… (karttjänsten är en illustration, som inte är juridiskt gällande, och på vissa gränser har oerhört dålig noggrannhet…)

Och vad händer om bo-area och bi-area inte stämmer? Är det också LM som svarar för det och hur rättar man till?

T Thomas_Blekinge skrev:
Och vad händer om bo-area och bi-area inte stämmer? Är det också LM som svarar för det och hur rättar man till?
Det ändrar du själv i fastighetstaxeringens uppgifter hos Skatteverket. Finns e-tjänst, till och med. Det går inte att göra jämt, Skatteverket uppdaterar taxeringsuppgifterna vart tredje år.
https://www.skatteverket.se/privat/...be412206334b8980001091.html?q=Taxering+småhus

T Thomas_Blekinge skrev:
Ska man göra något?
Det beror väl på vad behovet är. Gäller det allmänna funderingar, en gränskonflikt eller planer på försäljning?
T Thomas_Blekinge skrev:
vad händer om bo-area och bi-area inte stämmer?
Stämmer med vad? Någon form av taxeringsvärde (Skatteverkets sak), bygglov (kommunal fråga) eller överlåtelsehandling/prospekt (fråga för avtalsparterna)?

Claes Sörmland
Ja, var inte blyg att justera bo- och biarean i fastighetstaxeringen om du har en ny mätning och de gamla uppgifterna är felaktiga. Du förväntas rätta om de gamla uppgifterna är felaktiga. Du lämnar ju uppgifterna på heder och samvete som det stod förr.

Jag ändrade boarean vid senaste fastighetstaxeringen efter att jag hade mätt huset och insett att det var fel i fastighetsregistret. De nya korrekta areauppgifterna dök efter några månader upp i fastighetsregistret.

(Det var väl dessutom lite folksport förr att rapportera för små ytor på ens hus för att hålla fastighetskatten låg?)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det var väl dessutom lite folksport förr att rapportera för små ytor på ens hus för att hålla fastighetskatten låg?
Så var det absolut! Men inte bara area, utan även standarduppgifter som skick på kök, badrum osv.

Fick själv ett stygn av den känslan (även om jag inte ägde fastigheter på den tid det var en sport), då jag strök element från uppvärmningssätten då mitt fritidshus sen många år bara värms med LLVP och eldstäder. Då slogs jag av hur jag mindes att min far och andra underdrev standarden i sina hus. Och mycket sånt står nog kvar än.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.