N
S SueCia skrev:
Att den bara fungerar i två år till, kan det vara för att den är 2G/3G baserad? 2 år är väl ungefär tiden vi har kvar innan dessa nät dör.
Precis, hela mitt larmsystem är ca 8 år gammalt.

Nissens
S SueCia skrev:
Är det SPC du kör? :)

Kör SPC själv och det är så jävla bra, styr fasadbelysning, motorvärmaruttag, ventilation osv. Med inbrottslarmet.

gjorde precis en funktion som blivit galet uppskattad av min slarviga sambo som jämt glömmer att slå på larmet i garaget.

om garagedörren är låst och ingen rört sig i garaget på 15 minuter så tillkopplar den larmet själv
Aha, nej jag har ett stand-alone larm så jag har inte byggt ut det med hemautomation..

S
Nissens Nissens skrev:
Aha, nej jag har ett stand-alone larm så jag har inte byggt ut det med hemautomation..
Det är mitt också, men alla lediga utgångar i larmet är kopplade mot relän som i sin tur styr olika saker. Finns ingen hemauto inblandad där :)

Nissens
S SueCia skrev:
Det är mitt också, men alla lediga utgångar i larmet är kopplade mot relän som i sin tur styr olika saker. Finns ingen hemauto inblandad där :)
Aha, hmm. Jag vet faktiskt inte namnet på mitt larm, skall kolla det.

Nu är mitt uppsagt. 3 månaders uppsägning + 1495kr för att behålla larmet med app och mina sidor.

D
N neo11 skrev:
Ok, nyfiken då jag ska betala 1500kr i september.
Återkom jättegärna med information.
Undrar hur allt fungerar när verisure inte är inblandat.
Dom sa att huvudenheten styr allt och fungerar bara 2 år till, lite nyfiken på hur allt funkar.
Såg ut som man kunde köpa en nyare huvudenhet på tradera,
men kan jag själv koppla den till larmet utan en tekniker?
Lite tankar jag har, och hoppas någon kunnig kan svara på något framöver.
När du säger att det bara kommer funka i två år till, är det för att du har en gammal enhet eller ska de byta allt om två år, vet vi mer om detta?

D djac skrev:
När du säger att det bara kommer funka i två år till, är det för att du har en gammal enhet eller ska de byta allt om två år, vet vi mer om detta?
Troligen är det kopplingen till mobilnätet som kan fungera upp till 2½ år till, men det kan lika gärna sluta fungera om någon dag, när sista 2G siten släcks i aktuella området.

Betalar fortfarande för mycket men kom under 300kr för ganska stort larm.

Var dock uppsagt i en kvart från det att jag gav dem ett maxpris eller uppsägning som alternativ. Så det blev uppsagt.

Sen ringde en annan upp och sa att det kanske var okej ändå och det skulle fortsätta rulla på.

• Älska
djac
  • Laddar…
D
P Pligg85 skrev:
Betalar fortfarande för mycket men kom under 300kr för ganska stort larm.

Var dock uppsagt i en kvart från det att jag gav dem ett maxpris eller uppsägning som alternativ. Så det blev uppsagt.

Sen ringde en annan upp och sa att det kanske var okej ändå och det skulle fortsätta rulla på.
Det är väl ok, larmtjänsten är väl värd en dryg hundring och resten får du se som ett serviceavtal, med inkluderade batteribyten.

D djac skrev:
Det är väl ok, larmtjänsten är väl värd en dryg hundring och resten får du se som ett serviceavtal, med inkluderade batteribyten.
Inte garanterat att batteribytet ingår, hos oss skulle de ha en jäkla massa pengar för både arbete och batteri när det var dags, trots serviceavtal.

Under de åren vi hade larmet så bytte de en magnetbrytare och en rörelsedeckare (båda 15-20år gamla).
Så man betalar mycket för att de ska byta trasiga delar.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Troligen är det kopplingen till mobilnätet som kan fungera upp till 2½ år till, men det kan lika gärna sluta fungera om någon dag, när sista 2G siten släcks i aktuella området.
Ang detta, är det någon som har koll på vilken basenhet som använder vilket nät?

Vit kvadratisk enhet med rundad ikon, minimalistisk design, modern teknologi eller smart hem-komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1
Vit rektangulär enhet med rundade hörn och en logga i mitten mot en vit bakgrund.
Skapa konto
2
Vit elektronik-enhet med logotyp, portar på sidan, ligger på ett bord.
Skapa konto
3
Silverfärgad laptop med stängt lock, vitt laddare, träbakgrund.
Skapa konto
4
Kan finnas fler huvudenheter men dessa känner jag till.

D
13th Marine 13th Marine skrev:
Inte garanterat att batteribytet ingår, hos oss skulle de ha en jäkla massa pengar för både arbete och batteri när det var dags, trots serviceavtal.

Under de åren vi hade larmet så bytte de en magnetbrytare och en rörelsedeckare (båda 15-20år gamla).
Så man betalar mycket för att de ska byta trasiga delar.
Aha, jag har fått besked om att numera ingår batterier, trodde det var en generell förändring? När var detta för dig, detta kom väl för ca ett år sedan?

D djac skrev:
Aha, jag har fått besked om att numera ingår batterier, trodde det var en generell förändring? När var detta för dig, detta kom väl för ca ett år sedan?
Detta skedde för snart tre år sedan, antar att vårt larm var från före tiden när batteribyten ingick.
Gissar att man ville pressa oss till att uppdatera. Detta och att vårt larm krävde en tekniker till att byta batterier.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Det kom ett par dagar EFTER vi bytte i flera komponenter så det var nog ett år sedan :)

• Gilla
djac
  • Laddar…
N
Kashew Kashew skrev:
Ang detta, är det någon som har koll på vilken basenhet som använder vilket nät?

[bild]1
[bild]2
[bild]3
[bild]4
Kan finnas fler huvudenheter men dessa känner jag till.
Jag har huvudenhet nr 4.
Och precis, verisure säger att den slutar fungera om ca 2 år när 2 g nätet bryts hos mig.
Tror den på bild 3 var till salu på tradera nyligen, stog inget om vilken generation.
Någon som vet? Och kan jag byta huvudenhet till en med 3 eller 4 generation nät, då jag inte är tekniker?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.