MalZon MalZon skrev:
Fick ner vårt 228kr/månad innan idag. Från 617 till 389kr/m.
De la även in en "notis" om att jag eventuellt ringer igen omnatt lägga in Arlokameror utomhus helt gratis, så gick med på det.
389 verkar vara någon form av botten. Jag skulle ta över en (avbetald) installation där Verisure kontaktade mig.

Första erbjudandet var på över 600/månad, efter tre rundor med sin chef (jo, tjena…) kom säljaren fram till att larm nog inte var något för mig. Hans sista erbjudande var då just 389/månad.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Själv motar jag dessa säljare i grind men intresserad att höra från er frälsta varför ni betalar dem? Själv räknar jag antalet inbrott jag haft i mitt liv, slår ut självriskkostnaden på hemförsäkringen över medelsnittsperioden på denna och det är summan vad inbrotten kostat mig. Jämför detta mot kostnaden för dessa larmbolag och ser att dessa vida skulle råna mig på mycket större belopp än tjuvar har gjort o kan antas komma att göra.

• Gilla
Haladria och 3 till
  • Laddar…
Har haft mitt larm sen 201801 betalade då 429/månad efter en par höjningar ringde jag och fick ner det till 399 efter ett par höjningar till var jag uppe i 446
Ringde för ett par veckor sedan och ville diskutera kostnaden och fick ett erbjudande på 339/månad
En kollega rinde häromdagen och gjorde samma sak han betalade tidigare 572 även han fick ner det till 339

• Gilla
Sessanjessica
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Själv motar jag dessa säljare i grind men intresserad att höra från er frälsta varför ni betalar dem? Själv räknar jag antalet inbrott jag haft i mitt liv, slår ut självriskkostnaden på hemförsäkringen över medelsnittsperioden på denna och det är summan vad inbrotten kostat mig. Jämför detta mot kostnaden för dessa larmbolag och ser att dessa vida skulle råna mig på mycket större belopp än tjuvar har gjort o kan antas komma att göra.
Att ha lite indirekt översyn på fastigheten när man inte är hemma känns rätt skönt kan jag tycka. Komma hem till ett nerbrunnet hus, inslagna dörrar eller liknande känns inte så spännande. Kan inte hindra från inbrott, men lättare efterarbete i vilket fall och ens få någon som helst kännetecken på gärningsman och bevis för försäkringsbolaget. Likaså om något börjar brinna i garaget så kan de kalla in räddningstjänsten innan en annan ens får nys om det. Lätt värn några hundra i månaden ändå. Men det är ju vad jag tycker.

D
MalZon MalZon skrev:
Att ha lite indirekt översyn på fastigheten när man inte är hemma känns rätt skönt kan jag tycka. Komma hem till ett nerbrunnet hus, inslagna dörrar eller liknande känns inte så spännande. Kan inte hindra från inbrott, men lättare efterarbete i vilket fall och ens få någon som helst kännetecken på gärningsman och bevis för försäkringsbolaget. Likaså om något börjar brinna i garaget så kan de kalla in räddningstjänsten innan en annan ens får nys om det. Lätt värn några hundra i månaden ändå. Men det är ju vad jag tycker.
Det här har diskuterats innan i tråden, finns lite olika sätt att lösa detta på och Verisure är ett ganska dyrt sådant. Sen bör man ha kolla på det finstilta, tex vid brand ligger ribban rätt jögt för att de ska agera, likadant exempelvis vid kontaktlarm. Iom att de kör med fria ryck så verkar de vara väldigt konservativa med insatser, personligen hade jag föredragit att kunna välja fler ryck mot betalning.

MalZon MalZon skrev:
Jag är en av de som haft larmbolag länge och jag håller med om fördelarna.
Tror många resonerar som mig att man är uppkopplad dygnet runt och bor rätt nära sin bostad. Med uppkopplad kamera och brand/inbrottslarm ser man vad som händer.
Ett larmbolag ser samma saker och kan agera lika fort. Är det inbrott kan/får de inte haffa tjuvarna på plats utan det är polisen. Samma sak gör jag.
Enda gången ett bolag är bra är när man är på semester och inte har någon nära som kan hjälpa till att täcka trasiga fönster vid ett inbrott.
Är man någorlunda händig så klarar man att installera ett bra larm själv för samma belopp som ett bolag tar under 3 år.

MalZon MalZon skrev:
Själv är jag inte något fan av kameror inne, lite för nojig bara. Har själv kameror som tittar ut från huset samt sedan vi fick motordriven garageport har jag kamera i garaget, mest för att fjärkonstruktionen är så jävla korkad att den bara använder en knapp. Råkar jag trycka på knappen så åker dörren i den riktning den inte är i men jag kan ju inte vara säker på vilken det är om jag inte ser dörren eller är 100% säker på nuvarande läge. Dvs med två knappar hade jag alltid kunnat trycker "ner" och vara säker på att den stänger sig om jag råkat komma åt knappen i fickan, nu behövde jag gå ner till garaget och ställa mig framför (porten är mot vägen så bort från huset) så med kamera så kan jag bara kolla på telefonen för att se om porten är stängd eller inte. Första veckorna efter vi fick porten hände det flera gånger att jag kommer ner för att öppna och åka iväg och möts av att garaget står vidöppet. Grannarna på andra sidan gatan måste väl undrat om man blivit dement. Då alla jobbar hemmifrån här runt, jag och min fru inkluderade har det inte riktigt blivit nödvändigt att skaffa en digital brandvarnare än men har några olika jag kollat på där jag skulle kunna få notifieringar till telefonen. Ingen av dessa lösningar kommer ju med någon live-övervakning (om jag inte gör det själv) men heller inte någon månadskostnad. Tycker risken för att råka ut för något täcks bra av min hemförsäkring kameror på utsidan är mer för att kolla va fan det är som låter på utsidan när man ligger i sängen o allt är tyst. Än så länge har det enbart varit rådjuren som klampar omkring eller områdets katter som hoppar ner från taket med ett brak.

Tänker bara att enligt inläggen här verkar ju folk betalat över 650 o fått ner till runt 400kr i månade men säg att medelkostnaden skulle vara 500kr slaget över 20 år vilket kanske kan vara något påhittat snitt för hur ofta gemeneman råkar ut för villabrand eller inbrott. Då är kostanden utan pålägg för inflation 120 000kr. Väl investerade på Börsen istället hade dessa kanske blivit över 1 million i stället. Kanske investerade i något säkerhetsbolag ;)

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Nu har det gått 36 månader sedan inlägg #283 i denna tråd.
15 jan 2019 13:26, det var då jag sa upp mitt Veryexpensive.
Mina sista fakturor var på 483kr,
Så om jag räknar ihop 483x36=17388kr
Nu går jag plus hela vägen.....
Men jag hade nog gått plus för längesedan, för de höjer ju hela tiden på Veryexpensive.

Nä, detta ångrar jag inte en sekund.

Jag betalde ca: 34.000 kr under den tid jag var kund hos dyrhetsbolaget, det är det inte värt kan jag säga.
Gör något klokt, skaffa AJAX och prata med era grannar.

• Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Hur funkar larmet om man säger upp det? Jag har också fått ner priset till 339kr men jag tycker fortfarande det är för dyrt i förhållande till vad man får… 10år gamla produkter! Vad får jag som är värt 339) från verisure?

Dom knackade på dörren häromdagen och sa att jag kunde få två gratismånader om jag kunde ge dom kontaktuppgifter till 2pers som kanske kunde tänka dig att skaffa verisure.
Jag skrattade bara, finns det verkligen någon som vill ha Verisure längre? :crysmile:

C crazytok skrev:
Hur funkar larmet om man säger upp det? Jag har också fått ner priset till 339kr men jag tycker fortfarande det är för dyrt i förhållande till vad man får… 10år gamla produkter! Vad får jag som är värt 339) från verisure?

Dom knackade på dörren häromdagen och sa att jag kunde få två gratismånader om jag kunde ge dom kontaktuppgifter till 2pers som kanske kunde tänka dig att skaffa verisure.
Jag skrattade bara, finns det verkligen någon som vill ha Verisure längre? :crysmile:
Vad du får som är värt 339 kr får du nog svara på själv.
Personligen värdesätter jag funktionen att larmcentralen får in brandlarm från husets samtliga rum och i samband med detta har möjligheten att i realtid meddela SOS Alarm/kommunicera genom röstenheten.
Enligt mig ytterst prisvärt för att förbättra möjligheterna till att mina barn kommer ut levande från ett brinnande hus.
Men vad du anser att funktioner likt detta kan vara värt oavsett vilket larmföretag det gäller, ja det får du själv ta ställning till...

D
C -CFG- skrev:
Personligen värdesätter jag funktionen att larmcentralen får in brandlarm från husets samtliga rum och i samband med detta har möjligheten att i realtid meddela SOS Alarm/kommunicera genom röstenheten.
Enligt mig ytterst prisvärt för att förbättra möjligheterna till att mina barn kommer ut levande från ett brinnande hus.
Men vad du anser att funktioner likt detta kan vara värt oavsett vilket larmföretag det gäller, ja det får du själv ta ställning till...
Innan man sätter för stort värde på detta bör man läsa sitt serviceavtal för varje tjänst, tex brand, för att förstå vad som kan leda till åtgärd. En stor svaghet med Verisures tjänst är att det är fria ryck, det leder till att alla insatser är väldigt begränsade.

För brand måste tex ett larm kvalificeras med kamera eller att även nästa brandvarnare löser, det är rätt sent i processen och jag har inte kamerövervakat varje vrå av hemmet.

T
FreQa FreQa skrev:
Är man någorlunda händig så klarar man att installera ett bra larm själv för samma belopp som ett bolag tar under 3 år.
Man behöver inte ens var någorlunda händig, man skickar in en skiss över huset och får hem ett färdigkonfigurerat paket och anvisningar om var man ska skruva upp prylarna. Superenkelt. Jag betalade runt 7k för ett sånt paket 2007 och har bara betalat 125 spänn per månad för larmcentral och ett antal batterier sedan dess.

Med det sagt funderar jag på att uppgradera nu och tänkte ta in en offert även från Verisure för att jämföra.

S
C -CFG- skrev:
När man försöker såhär hårt att rättfärdiga sitt resonemang brukar man inte vara speciellt övertygad att man gjort rätt själv.

Funktionen du beskriver är inte värd speciellt mycket mer än brandvarnare. Däremot antar jag att du har kameror och kanske t.o.m väktare med nyckel till dig? Isåfall har du mångfaldigat dina risker och dessutom betalat för det.

S SueCia skrev:
När man försöker såhär hårt att rättfärdiga sitt resonemang brukar man inte vara speciellt övertygad att man gjort rätt själv.

Funktionen du beskriver är inte värd speciellt mycket mer än brandvarnare. Däremot antar jag att du har kameror och kanske t.o.m väktare med nyckel till dig? Isåfall har du mångfaldigat dina risker och dessutom betalat för det.
Jag tänker likadant, ifall man ligger och sover och inte hör brandvarnaren lär man inte vakna av telefonen heller, och jag skulle vilja se den brand som växer så pass sakta att den fortfarande är hanterbar när Verisure fått dit räddningstjänsten.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
och jag skulle vilja se den brand som växer så pass sakta att den fortfarande är hanterbar när Verisure fått dit räddningstjänsten.
Håller med.
Vi bor ca 2km från brandstationen, visserligen bara deltidsstation, men det tar ändå minst tio minuter innan styrkan passerar oss när det går ett larm längre bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.