E
Kendobendo Kendobendo skrev:
Lite glad är man ändå att man fick tummen ur för flera år sedan. Jag har haft mitt larm nu sedan 2018. Betalade runt 21.000kr för mitt larm. Då fick jag:
1st Larmcentralen (hub)
4st brandvarnare (plus modellen som även känner av annat också)
3st vattenlarm
1st larmpanel
1st fjärrkontroll
2st homesiren
1st utomhus siren
1st 230v relä (köpte detta för integrera med mitt hemsmartsystem)
6st IR sensorer (blandade modeller och vissa med Mic för glaskross)
9st Magnetkontakter
1st Larmskylt
6st larmdekaler

Om vi då jämför med Verisure. Min månadskostnad va 420kr per månad. Jag prutade ner den i marken varje år där jag faktiskt gick vidare med uppsägning tre gånger men ringde och pushade och fick ner den. Men om vi säger att jag är en svensson som sitter i soffan och knyter näven i fickan. Dvs tar inte ansvar för min egen ekonomi. Då hade situationen sett ut så här:
420kr x 12 - 2018 - 5040kr
480kr x 12 - 2019 - 5760kr
520kr x 12 - 2020 - 6240kr
550kr x 6 - 2021 - 3300kr
Totalt idag: 20.,340kr. + batteribyten

Så mitt Ajax är redan betalt. Jag har ett supermodernt larm där alla i familjen kan ha appen och bli notifierade om något händer hemma. Vattenlarm, brandlarm etc.. Ordentligt och komplett skalskydd och inte bara "nödvändiga zoner". Alltså jag snålade inte på nåt. Jag gick all in och köpte alla delarna som jag behövde för det skulle kännas ordentligt.

Ajax har ju kostat några kronor över åren också. Ungefär 200kr i batterier. Inga enheter har gått sönder eller strulat.

Så här i backspegeln så saknar jag inte något faktiskt. Jag är inte sugen på att uppgradera min hub till något av de nya hubbarna heller. Jag tycker inte det är speciellt intressant med larm och den typen av teknik egentligen. Men något som jag ÄR intresserad av är att inte bli blåst eller utnyttjad. Verisure lever på folks rädsla. Det stör mig något grymt. Det känns skönt i alla fall att vi har inte gödat den industrin på flera år nu.
Jag ser fram emot många år till där jag betalar 0kr i månaden och alla andra som ännu inte tagit klivet betalar höga månadskostnader och dessutom får leva med den ständiga irritationen och medvetenheten att de blir utnyttjade och dessutom godkänner det.
Var inhandlade du detta "Ajax"?

E El-Löken66 skrev:
Var inhandlade du detta "Ajax"?
Jag köpte mina prylar av Säkerhetsbyggarna i Sverige AB. De bolaget har dock blivit en del av Säkerhetsvision i Sthlm AB nu. Jag vet inte så mycket mer än så. Men mitt råd är att köpa där man får bäst pris och service. Ska man köpa mycket som mig så ska man INTE lägga en beställning över webbshopparna. Då skickar man ett mail och ber om paketpris. Det finns mycket att göra på priset. Det skadar inte att låta flera aktörer spela ut varandra. Då vet man att man betalar vad marknaden vill bära.

Är det någon som bytt från Sector Alarm till Verisure och kommit undan installationskostnaden? De skulle ha ca 10000kr (först 15000kr) vilket inte känns aktuellt för mig när vi redan betalt ett system en gång.

• Gilla
Aaroe76
  • Laddar…
Bra tråd, Har fått en offert från verisure på larm till fritidshus ”extra larm” med:
1 röstenhet
1 larmpanel
1 huvudenhet
4 vibrationsdetektorer
2 kameradetektorer
2 rökdetektorer

installations avgift: 990kr
Larmtjänst: 429kr/mån

Tycker fortfarande att mån kostnaden är för hög
5.148kr/år och 25.840kr 5 år.

Tycker ni att det är ett bra pris? har jag missat något?
Dock en billig investeringskostnad men tydligen äger man inte larmet efter 5-7 år utan har möjlighet att pausa larmtjänsten och bruka larmet utan koppling till larmcentral.

Är inte insatt hur gsm/4G funktionen funkar då man pausar abonnemanget och om gsm modul demonteras etc. Iom att vi inte har bredband i vårt fritidshus, så är frågan hur får man i så fall indikation på larm osv?

Har tittat på arlo go 4G gsm alt. lösning.

Redigerat:
Om det är ett bra pris?
Det är väl vad ett uppkopplat larm kostar, men det är inte ett pris jag skulle betala.
Du lär dessutom få kraftiga prishöjningar varje år, så 25 840 på 5 år räcker inte.
Kanske 35 000 på 5 år, i bästa fall. Kanske 80 000 kr på 10 år.

Det kan finnas olika skäl till att man har larm, men vanligast är väl att minska risken för inbrott.

Om du låter bli att installera larm, och har sådan otur att du får inbrott en gång var 10:e år (och det vore verkligen extremt oturligt), och du har en hemförsäkring med självrisk 1000 kr, då har du efter 10 år haft en kostnad för inbrott på 1000 kr.

Om du i stället installerar ett larm, och det larmet förhindrar alla inbrott, då kostar det dig nog minst 80 000 kr på 10 år. Då har du efter 10 år förhindrat ett inbrott men det har också kostat dig 79 000 kr mer. Är 79 000 kr "ett bra pris" för att slippa det besvär och obehag som ett inbrott för med sig? Avgör själv.

Det finns förstås fler skäl att ha larm än att man vill förhindra (eller minska risken för) inbrott. Det kan vara skönt att bara veta att huset kommer att vara orört när man kommer dit, att inga obehagliga överraskningar väntar. Men det behöver du inget avancerat larm för. Det räcker med en enkel uppkopplad kamera i fritidshuset, som skickar notis till din mobil vid rörelse. Engångskostnad från ca 300 kr per kamera.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Om det är ett bra pris?
Det är väl vad ett uppkopplat larm kostar, men det är inte ett pris jag skulle betala.
Du lär dessutom få kraftiga prishöjningar varje år, så 25 840 på 5 år räcker inte.
Kanske 35 000 på 5 år, i bästa fall. Kanske 80 000 kr på 10 år.

Det kan finnas olika skäl till att man har larm, men vanligast är väl att minska risken för inbrott.

Om du låter bli att installera larm, och har sådan otur att du får inbrott en gång var 10:e år (och det vore verkligen extremt oturligt), och du har en hemförsäkring med självrisk 1000 kr, då har du efter 10 år haft en kostnad för inbrott på 1000 kr.

Om du i stället installerar ett larm, och det larmet förhindrar alla inbrott, då kostar det dig nog minst 80 000 kr på 10 år. Då har du efter 10 år förhindrat ett inbrott men det har också kostat dig 79 000 kr mer. Är 79 000 kr "ett bra pris" för att slippa det besvär och obehag som ett inbrott för med sig? Avgör själv.

Det finns förstås fler skäl att ha larm än att man vill förhindra (eller minska risken för) inbrott. Det kan vara skönt att bara veta att huset kommer att vara orört när man kommer dit, att inga obehagliga överraskningar väntar. Men det behöver du inget avancerat larm för. Det räcker med en enkel uppkopplad kamera i fritidshuset, som skickar notis till din mobil vid rörelse. Engångskostnad från ca 300 kr per kamera.
Det finns alternativ som inte kostar så mycket, men som ändå innehåller det du behöver utan att bli lurad på priset. Uppkopplat larm med kostnadsfria väktarutryckningar och så vidare för runt 300 kr/månad och så en relativt liten slant för köpet av prylarna som du sen äger.

Men som en liten åsikt kring detta så ska du även räkna med att ett hemlarm larmar för brand, vilket ingår i de flesta system. Du får ta med i kalkylen att huset brinner ned, förvisso mer sällan än man drabbas av inbrott, men dock. Vad är det värt att få en tidig indikering på brand? Brandvarnare är ju bra när man ligger och sover, men om ingen är hemma, vad gör brandvarnarna för skillnad då?

Ett hemlarm är för många en trygghet trots en eventuell kostnad, och den tryggheten är svår att värdera. Lite som hel/halvförsäkring på bilen. Du kanske efter 5 år inser att en helförsäkring varit onödiga pengar, men trots det så känns det skönt att ha det för att "man vet inte...".

Maveric77 Maveric77 skrev:
Det finns alternativ som inte kostar så mycket, men som ändå innehåller det du behöver utan att bli lurad på priset. Uppkopplat larm med kostnadsfria väktarutryckningar och så vidare för runt 300 kr/månad och så en relativt liten slant för köpet av prylarna som du sen äger.

Men som en liten åsikt kring detta så ska du även räkna med att ett hemlarm larmar för brand, vilket ingår i de flesta system. Du får ta med i kalkylen att huset brinner ned, förvisso mer sällan än man drabbas av inbrott, men dock. Vad är det värt att få en tidig indikering på brand? Brandvarnare är ju bra när man ligger och sover, men om ingen är hemma, vad gör brandvarnarna för skillnad då?

Ett hemlarm är för många en trygghet trots en eventuell kostnad, och den tryggheten är svår att värdera. Lite som hel/halvförsäkring på bilen. Du kanske efter 5 år inser att en helförsäkring varit onödiga pengar, men trots det så känns det skönt att ha det för att "man vet inte...".
En viktigt skillnad är ju att ingen tror att en bilförsäkring gör att man slipper råka ut för olyckor. Det är väldigt svårt att bedöma hur många inbrott som faktiskt avvärjs av ett larm, det är ju inte så att huset är inbrottssäkert bara för att man installerat ett larm. Boendesamverkan eller vakthund sägs göra betydligt större skillnad.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Maveric77 Maveric77 skrev:
Okej, då hade jag satsat på två kameror med wifi och två brandvarnare med wifi. Total kostnad från 3500 kr och inga månadsavgifter. Du får notiser i mobilen om någon av dem larmar. Det du inte får är väktarutryckningar, men detta gällde ett fritidshus och då kan det vara väldigt långt för väktare att åka. En granne som du själv ringer kanske kan vara där mycket snabbare.

Vill någon betala 80 000 kr på 10 år, när det hade räckt med 3 500 kr för nästan samma trygghet, så får de gärna göra det för mig. Jag säger bara att jag hade valt det billigare alternativet.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Ett riktigt bra alternativ till ett dyrt hemlarmsabonnemang är att köpa och drifta ett larmsystem för inbrott och brand själv. Kan du tänka dig trådade detektorer så är Vanderbilt SPC ett fantastiskt bra larm. Om man vill ha enbart trådlösa enheter så väljer många Ajax. Betydligt billigare än ett hemlarmsabonnemang på lite sikt, men kostar lite mer än att bygga egen övervakning med hemautomationsprylar. Men du får då ett väldigt driftsäkert system som tål strömavbrott, har redundanta larmvägar och som kontinuerligt övervakar hårdvarufel och sabotage (förutom inbrott och larm)

Redigerat:
  • Gilla
Kingen99Kingen och 1 till
  • Laddar…
Vafan...
Man slipper inte ens Verisure på LinkedIn...
Detta är alltså ett Reklam-PM på LinkedIn...
Skärmbild av ett sponsrat inlägg från Verisure på LinkedIn om fördelar med deras hemlarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Haha
Maveric77 och 2 till
  • Laddar…
D
Testar om ni vet, har köpt några enheter på Blocket och kopplat in men de visar svag signal. Har ju en Huvudenhet och en Minienhet, dessa sitter sidan om varandra idag, skulle man kunna förbättra täckningen genom att flytta iväg Minienheten?

D djac skrev:
Testar om ni vet, har köpt några enheter på Blocket och kopplat in men de visar svag signal. Har ju en Huvudenhet och en Minienhet, dessa sitter sidan om varandra idag, skulle man kunna förbättra täckningen genom att flytta iväg Minienheten?
Har minienheten där bredbandet kommer in och huvudenheten ca 7-8m därifrån. Funkar.

D
MalZon MalZon skrev:
Har minienheten där bredbandet kommer in och huvudenheten ca 7-8m därifrån. Funkar.
Min fundering var om bägge enheterna pratar med sensorerna?

D djac skrev:
Min fundering var om bägge enheterna pratar med sensorerna?
Ja det gör dem.

anledningen med mini enheten är väl att förlänga WIFI täckningen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.