433 618 läst ·
1 235 svar
434k läst
1,2k svar
Vad betalar ni för Verisure / månad?
När det gäller brandlarm så krävs det ett A-larm dvs. två sektioner som larmar för att SOS Alarm skall dra på stora trumman. Det har således inte med Verisure eller något annat larmbolags regler att göra.D djac skrev:Innan man sätter för stort värde på detta bör man läsa sitt serviceavtal för varje tjänst, tex brand, för att förstå vad som kan leda till åtgärd. En stor svaghet med Verisures tjänst är att det är fria ryck, det leder till att alla insatser är väldigt begränsade.
För brand måste tex ett larm kvalificeras med kamera eller att även nästa brandvarnare löser, det är rätt sent i processen och jag har inte kamerövervakat varje vrå av hemmet.
Rök/värme har en förmåga att förflytta sig fort längst taket, så att få ytterligare en detektor i angränsande rum att lösa ut i ett tidigt skede behöver absolut inte ta lång tid.
Det får man själv tycka vad man vill om men man ska vara medveten om detta så att man alltid har enheter nära varandra. Finns massor av knepiga beroenden i de servicebeskrivningarna som devalverar det värde som som många tror sig få.C -CFG- skrev:När det gäller brandlarm så krävs det ett A-larm dvs. två sektioner som larmar för att SOS Alarm skall dra på stora trumman. Det har således inte med Verisure eller något annat larmbolags regler att göra.
Rök/värme har en förmåga att förflytta sig fort längst taket, så att få ytterligare en detektor i angränsande rum att lösa ut i ett tidigt skede behöver absolut inte ta lång tid.
Se där, härligt med människor som inleder med härskarteknik. Är du lika tuff i verkliga livet? Troligtvis inte...S SueCia skrev:När man försöker såhär hårt att rättfärdiga sitt resonemang brukar man inte vara speciellt övertygad att man gjort rätt själv.
Funktionen du beskriver är inte värd speciellt mycket mer än brandvarnare. Däremot antar jag att du har kameror och kanske t.o.m väktare med nyckel till dig? Isåfall har du mångfaldigat dina risker och dessutom betalat för det.
Du menar alltså att det inte finns något mervärde i att ha en brandvarnare som är uppkopplad mot en larmcentral?
En "stand alone-lösning" innebär att du måste vara hemma och vaken för att den skall vara effektiv.
En brandvarnare uppkopplad mot larmcentral innebär att jag omgående blir meddelad om larmet även om jag inte är hemma men barnen är det.
Larmoperatören kan i realtid kommunicera med barnen och instruera dem hur de skall gå tillväga.
Det innebär även att SOS Alarm kan skapa ett ärende på en gång och markant öka möjligheten till att rädda liv och egendom.
Självklart har jag nycklarna hos bevakningsföretaget vilket möjliggör för en väktare att både säkra samt skyddstäcka vårt hus vid eventuellt inbrott.
Jag har även för många år sedan haft en vattenläcka när vi var i alperna vilket resulterade i att väktaren åkte ut och stängde av huvudkranen.
Det känns inte som om du på något sätt ser objektivt på detta utan snarare att du har en agenda med dina inlägg. Trist.
"Jag skulle vilja se den brand som växer så pass sakta att den fortfarande är hanterbar när Verisure fått dit räddningstjänsten.M MartinP666 skrev:
Du är medveten om att majoriteten av alla bränder i fastigheter i Sverige släcks innan fastigheten är förlorad eller människor skadade?
Det beror just på snabba larm till SOS Alarm, antingen av de boende i huset/grannar eller av en larmcentral dit larmet är kopplat.
Visst är det så. Oavsett vilken produkt man köper eller tjänst man tecknar så är det viktigt att man grundligt förstår innebörden av produkten/tjänsten.D djac skrev:
Vad håller du med om?Demmpa skrev:
Menar du att räddningstjänsten aldrig räddar ett hus innan det är förlorat? Att de aldrig räddar liv vid bränder?
Varje sekund kan vara livsviktig och ju snabbare SOS Alarm får larmet, ja desto större chans är det att liv räddas.
Det finns ingen som tvingar något att ha ett uppkopplat brandlarm, men att påstå att det inte är effektivare när det kommer till snabb åtgärd än gentemot en vanlig brandvarnare visar bara på ett kunskapstapp.
Fast det är ju bara i det sista fallet du har någon nytta av larmet. Och då ska det som sagt ha bekräftats först.C -CFG- skrev:"Jag skulle vilja se den brand som växer så pass sakta att den fortfarande är hanterbar när Verisure fått dit räddningstjänsten.
Du är medveten om att majoriteten av alla bränder i fastigheter i Sverige släcks innan fastigheten är förlorad eller människor skadade?
Det beror just på snabba larm till SOS Alarm, antingen av de boende i huset/grannar eller av en larmcentral dit larmet är kopplat.
Får man fråga vilken tillverkare?T tanaris skrev:Man behöver inte ens var någorlunda händig, man skickar in en skiss över huset och får hem ett färdigkonfigurerat paket och anvisningar om var man ska skruva upp prylarna. Superenkelt. Jag betalade runt 7k för ett sånt paket 2007 och har bara betalat 125 spänn per månad för larmcentral och ett antal batterier sedan dess.
Med det sagt funderar jag på att uppgradera nu och tänkte ta in en offert även från Verisure för att jämföra.
Mitt "favoritvillkor" i Verisures villkor är:C -CFG- skrev:
- Du ansvarar för att du och samtliga användare av larmtjänsten inte uppträder aggressivt eller otrevligt i bemötande gentemot vår egna och/eller anlitade personal.
Så se till att ni är trevliga mot Verisure om ni vill vara säkra på att de verkligen ska rycka ut vid larm.
Jo, det tar sin lilla tid, främst om dörren är stängd mellan de två rum som har rökdetektorer.C -CFG- skrev:
Även om dörren är öppen så måste det till en rökkudde som är ca 4 dm tjock (2,4m i takhöjd & 2m hög dörrkarm) innan röken kommer till angränsande rum.
När det sedan är ca 0,5-1m tjock rökkudde över hela bostaden så blir det en total övertändning så fort ytterdörr/fönster öppnas och det kommer in en massa syre.
Det sorgliga är ju att de varit tvungna att skriva in det, idioter finns det fan överallt numeragol skrev:
Mitt "favoritvillkor" i Verisures villkor är:
- Du ansvarar för att du och samtliga användare av larmtjänsten inte uppträder aggressivt eller otrevligt i bemötande gentemot vår egna och/eller anlitade personal.
Så se till att ni är trevliga mot Verisure om ni vill vara säkra på att de verkligen ska rycka ut vid larm.![]()
Ja, har vi några solskenshistorier från verkligheten till skillnad mot tramset de kör i sin TV-reklam?M MartinP666 skrev:
Själv har jag bara hört mindre imponerande historier typ "vi ringde dig men det var ingen som svarade" eller "vi såg inget på kameran" så vi släckte larmet.
Nja, "idioter" får man, om man är ett seriöst tjänsteföretag, lära sig hantera på annat sätt.Tokslut skrev:
För mig är det anmärkningsvärt att man i ett juridiskt dokument kan formulera sig på detta subjektiva sätt.