Madeleine, det krävs ingenting annat än några elektriska element!

Vi, min släkt, har en "sommarstuga" på hallandskusten som är byggd ca 1957.
Väggarna är isolerade med 7 cm mineralull, fönstren är kopplade tvåglas.

Vi bor där av och till jul, nyår, påsk, sommar och höst.
När ingen är där står värmen på 10°C.
När man är där är det naturligtvis ca 20°C.
Det tar ett par timmar att få upp värmen, en öppen spis hjälper till.
1,5 m3 björkved kostar ca 650 kr och räcker ett år.

Nu har vi satt in en luft-luft-värmepump, men det är mest lite lyx.
Och för att kunna höja temperaturen genom ett enkelt SMS.

Vi har haft elförbrukning på drygt 5.000 kWh per år.
Det är inga astronomiska kostnader, motiverar inga särskilda energibesparingsåtgärder.
Stugan är på 60 kvm.

Så vad du bör göra är att
a)
Se över isoleringen på vinden. Är den dålig kan någon komma och blåsa in lite lösull.
b)
Fundera på en luftvärmepump. Den här har jag goda erfarenheter av:
http://www.varmepumparhalmstad.se/msz-ge.html

PS
Stugan ser mycket trevlig ut!
Där skulle jag gärna bo :thumbup:

miksil skrev:
Finns ju en budgetvariant av detta som säljs tex på Clasohlson.
[länk]
[länk]
Den här kopian hittar jag inte på deras sajt.

M
Jugend skrev:
Den här kopian hittar jag inte på deras sajt.
Kopia? Vilken sajt menar du?

miksil skrev:
Kopia? Vilken sajt menar du?
Jag hittar inte den produkten hos Clas Ohlsson. Vilken är det du menar egentligen? Menar du listen eller filmen? Eller så är jag bara torsdagströg! :)

Rätt intressant där här med plastens vara eller icke vara i hus.

Min familj köpte en gammal stuga i början av 90-talet, som sedan byggdes ut från knappa 15kvm till dryga 90kvm samt en gäststuga på ~20kvm. Farsan byggde själv då han var snickare till yrket och han satte inte plast någonstans i huset. Varken i tak eller väggar, orsakar mer problem än vad det gör nytta menade han på. Viktigare var det med god ventilation. Vi bodde permanent där i dryga 12år och aldrig någonsin behövde vi ens misstänka fuktproblem någonstans i huset.

Dom nuvarande ägarna har inte heller några problem.

Jag har själv köpt en sommarstuga/fritidshus nu som jag ska flytta ut till och bo permanent i, finns ingen plast i väggarna eller taket och jag tänker inte sätta dit någon heller.

Avsaknad av ångspärr ger väl inte automatiskt fuktproblem, däremot på vintern kan det ju bli så att fukten fryser i isoleringen och man alltså får sämre isolering. Man har samma problem om man sover utomhus i sovsäck när det är minusgrader, fukten som kroppen ger ifrån sig kondenserar och fryser halvvägs ut genom sovsäcken. Löses genom att ligga i en plastsäck inuti sovsäcken (på morgonen låter man fukten i plastsäcken frysa och skakar ut den).

O
Jag tror inte på plast i väggar. av den enkla anledning att det man ska inte ändra nått som fungerar. har man en sommarstuga som man bara tänker bo ibland på vintrarna så ska man absolut inte sätta plast. Det är att be om problem. Fukten är inge farlig, om den kan röra sig och försvinna som den själv vill.

jag kan bara se hur det ser ut på vårt landställe när vi är där på vintern... att då ha plast i väggarna det är att be om problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.