Hej! Har en gammal fönsterkarm som är över 100 år gammal och jag undrar om den går att rädda. Jag skulle behöva den till ett projekt i vår/sommar. Hela nedre delen av karmen är rutten och dessutom lite nere på sidorna och mittpostens ändträ/trätapp. Vad tror ni? Är den räddningsbar?
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Visst går den att rädda, för att jag skulle tycka att det vore värt arbetet skulle det dock krävas att du använder minst lika bra virke som när den tillverkades och dessutom monterar ett överbleck så den utsätts för mindre fukt.
Det beror även på vilket väderstreck. Jag salade i nytt regelvirke och linoljade det åtskilliga gånger för trettio år sedan och det håller än. Men, det är i norr vilket här på västkusten betyder att det nästan aldrig blir blött.F fribygg skrev:
Produkter som diskuteras: "linoljade"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Använde du regelvirke i gran( odlad lokalt gissar jag) och likafullt får mer än trettio års livslängd?Intet skrev:
Ja. Skitvirke. En havcentimeter mellan ådringarna. Men jag mättade det med linolja och så är det i lä.F fribygg skrev:
Finns en firma i Göteborg som heter Calexico som säljer fett trä. Det skulle nog funkat bättre i ett mer krävande läge.
Om man nöjer sej med att renovera för det egna behovet verkar din modell fungera, likafullt skulle jag välja tätvuxen fura om jag skulle byta karmunderdel på en drygt hundra år gammal karm.Intet skrev:
Verner Abrahamsson Trävaruaffär i Varekil kan rekommenderas annars. Köpte fin-fint scantling där förr-förra året och fick förutom min lilla planka en liten rundvandring bland Ek, Mahogny, Teak, Iroko, Fura, Europeisk Lärk, Oregon Pine, Sitka Spruce, Azobe, Europeisk Ask, Björk, Merbau, Valnöt, Lönn, Körsbär, Alm, Wenge och Zebrano.
Kom inte ihåg hälften av alla träslag som fanns så listan ovan är snodd från deras hemsida, men den stämmer säkert men man blev ju sjukt sugen att köpa sig ett snickeri och börja fin-snickra
.
Även jag har ful-lagat ett fönster med fulgran från byggmax, märkligt nog så ser det lika bra ut såhär 10 år senare trots sydväst-läge här på västkusten. Men rätt ska ju vara rätt.
Kom inte ihåg hälften av alla träslag som fanns så listan ovan är snodd från deras hemsida, men den stämmer säkert men man blev ju sjukt sugen att köpa sig ett snickeri och börja fin-snickra
Även jag har ful-lagat ett fönster med fulgran från byggmax, märkligt nog så ser det lika bra ut såhär 10 år senare trots sydväst-läge här på västkusten. Men rätt ska ju vara rätt.
Vill/ kan TS inte köpa dyrbart specialvirke inbillar jag mig efter att ha kikat en gång till på bilden att karmen finns i en fd ladugård, i gamla lantbruks byggnader finns ofta nån furu planka värd att återanvända som reservdel till fönster.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden