Hej! Har en gammal fönsterkarm som är över 100 år gammal och jag undrar om den går att rädda. Jag skulle behöva den till ett projekt i vår/sommar. Hela nedre delen av karmen är rutten och dessutom lite nere på sidorna och mittpostens ändträ/trätapp. Vad tror ni? Är den räddningsbar?
Tacksam för svar!

• Gammal fönsterkarm med synliga ruttna delar och skador, placerad på ett arbetsbord i en byggnadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal fönsterkarm med rutten nedre del och skadade hörn, träskador synliga. Potentiellt över 100 år gammal, använd i renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Gammal fönsterkarm i trä med rutten nedre del och slitna kanter ligger på ett bord i ett verkstadsutrymme.
    Skapa konto
Klart den går att rädda.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Självklart. Har gjort något liknande utan tidigare erfarenhet av fönsterrenoveringar.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Visst går den att rädda, för att jag skulle tycka att det vore värt arbetet skulle det dock krävas att du använder minst lika bra virke som när den tillverkades och dessutom monterar ett överbleck så den utsätts för mindre fukt.

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst går den att rädda, för att jag skulle tycka att det vore värt arbetet skulle det dock krävas att du använder minst lika bra virke som när den tillverkades och dessutom monterar ett överbleck så den utsätts för mindre fukt.
Det beror även på vilket väderstreck. Jag salade i nytt regelvirke och linoljade det åtskilliga gånger för trettio år sedan och det håller än. Men, det är i norr vilket här på västkusten betyder att det nästan aldrig blir blött.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det beror även på vilket väderstreck. Jag salade i nytt regelvirke och linoljade det åtskilliga gånger för trettio år sedan och det håller än. Men, det är i norr vilket här på västkusten betyder att det nästan aldrig blir blött.
Använde du regelvirke i gran( odlad lokalt gissar jag) och likafullt får mer än trettio års livslängd?

F fribygg skrev:
Använde du regelvirke i gran( odlad lokalt gissar jag) och likafullt får mer än trettio års livslängd?
Ja. Skitvirke. En havcentimeter mellan ådringarna. Men jag mättade det med linolja och så är det i lä.

Finns en firma i Göteborg som heter Calexico som säljer fett trä. Det skulle nog funkat bättre i ett mer krävande läge.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ja. Skitvirke. En havcentimeter mellan ådringarna. Men jag mättade det med linolja och så är det i lä.

Finns en firma i Göteborg som heter Calexico som säljer fett trä. Det skulle nog funkat bättre i ett mer krävande läge.
Om man nöjer sej med att renovera för det egna behovet verkar din modell fungera, likafullt skulle jag välja tätvuxen fura om jag skulle byta karmunderdel på en drygt hundra år gammal karm.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Verner Abrahamsson Trävaruaffär i Varekil kan rekommenderas annars. Köpte fin-fint scantling där förr-förra året och fick förutom min lilla planka en liten rundvandring bland Ek, Mahogny, Teak, Iroko, Fura, Europeisk Lärk, Oregon Pine, Sitka Spruce, Azobe, Europeisk Ask, Björk, Merbau, Valnöt, Lönn, Körsbär, Alm, Wenge och Zebrano.

Kom inte ihåg hälften av alla träslag som fanns så listan ovan är snodd från deras hemsida, men den stämmer säkert men man blev ju sjukt sugen att köpa sig ett snickeri och börja fin-snickra :D.

Även jag har ful-lagat ett fönster med fulgran från byggmax, märkligt nog så ser det lika bra ut såhär 10 år senare trots sydväst-läge här på västkusten. Men rätt ska ju vara rätt.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man nöjer sej med att renovera för det egna behovet verkar din modell fungera, likafullt skulle jag välja tätvuxen fura om jag skulle byta karmunderdel på en drygt hundra år gammal karm.
Jag med. Men det var det jag hade tillgänglig just då.

Vill/ kan TS inte köpa dyrbart specialvirke inbillar jag mig efter att ha kikat en gång till på bilden att karmen finns i en fd ladugård, i gamla lantbruks byggnader finns ofta nån furu planka värd att återanvända som reservdel till fönster.

• Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.