Hej, jag köpte denna väldigt tjusiga gamla klocka på auktion, men nu är jag inte helt säker på hur den drivs. Har aldrig sett batterikontaker som dessa förut.
De skulle ju passa på ett klassiskt 4,5V platt "ficklampsbatteri"?
Hur ser batterihållaren ut?
Har för mig batteriet heter 3LR12.
Snajdig klocka fö!
Hur ser batterihållaren ut?
Har för mig batteriet heter 3LR12.
Snajdig klocka fö!
Produkter som diskuteras: "batterihållaren"
Batterihållare 4-pack Griplis
Ordning på batterierna
237 kr inkl moms
Läs mer
Mysko. Hur ser det ut i gropen med urverket?
Ingen text?
Ingen text?
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Det fanns ju klockor i större byggnader som drevs av en centralklocka. Tror det var en växelspänning som höll dem synkroniserade.
Lyckades lista ut att man kan öppna hela bakstycket! Det där ser ju ut som man kan klämma fast ett sånt ficklampsbatteri som du sa! Får skaffa ett och testa.Fotografen skrev:
Det ser så ut. Håll reda på plus och minus, röd och svart.
Det ser ut att vara typen av urverk med ett mekaniskt verk som går på fjäder och sedan dras fjädern av elektromagnet med intervall.
Det ser ut att vara typen av urverk med ett mekaniskt verk som går på fjäder och sedan dras fjädern av elektromagnet med intervall.
Om man pratar om långa och korta kontaktblecket i den lilla textlappen så avses (underförstått...) 4,5V platt ficklampsbatteri (3R12?) - är kanske inte helt självklart längre för de senare generationerna som knappt sett dessa i några ficklampor eller apparater.
dock finns dom batterierna fortfarande att köpa.
Det var längesedan man såg en produkt som vill ha ett 4,5V batteri. Ett sådant här
Tror jag har någon gammal ficklampa liggandes i någon låda (om den inte har gått till tippen). En lampa med vitt ljus åt ena hållet och rött åt det andra om jag inte minns fel…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror jag har någon gammal ficklampa liggandes i någon låda (om den inte har gått till tippen). En lampa med vitt ljus åt ena hållet och rött åt det andra om jag inte minns fel…
Mycket bra förtydligande. Jag har personligen aldrig använt ett sånt här batteri. Jag misstänker att klockan är minst dubbelt så gammal som mig.X xxargs skrev:Om man pratar om långa och korta kontaktblecket i den lilla textlappen så avses (underförstått...) 4,5V platt ficklampsbatteri (3R12?) - är kanske inte helt självklart längre för de senare generationerna som knappt sett dessa i några ficklampor eller apparater.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden