548 läst ·
23 svar
548 läst
23 svar
Måla en träkonstruktion - hur viktig är ventilationen?
Hej!
Nybörjare här.
Jag har byggt en liten träplattform 50x50x4,5 cm och tänker måla den med snickerigrund och sedan svart matt lackfärg. (Två lager snickerigrund och ett lager lackfärg?) Jag målar inomhus i vardagsrummet i min lägenhet. Hur viktigt är det med ventilation? Bör jag öppna fönster och ha korsdrag? Hur länge? Färgen torkar på 12 timmar, bör jag ha fönstret öppet så länge? Eller hur skall jag gå tillväga? Kan jag måla nu och låta konstruktionen stå i köket över natten med dörren stängd? Eller måste jag måla på lördag eller söndag då jag kan börja på förmiddagen och låta fönster och dörrar vara öppna i 12 timmar? Känns som att det nästan är omöjligt att måla då jag måste planera så mycket.
En annan ide är att gå ner i källaren och måla i mitt lägenhetsförråd. Men då förstör jag kanske hela källaren med stark doft och VOC? Den är ju inte lika bra ventilerad vad jag förstår.
Vad rekommenderar ni?
/Jens
Nybörjare här.
Jag har byggt en liten träplattform 50x50x4,5 cm och tänker måla den med snickerigrund och sedan svart matt lackfärg. (Två lager snickerigrund och ett lager lackfärg?) Jag målar inomhus i vardagsrummet i min lägenhet. Hur viktigt är det med ventilation? Bör jag öppna fönster och ha korsdrag? Hur länge? Färgen torkar på 12 timmar, bör jag ha fönstret öppet så länge? Eller hur skall jag gå tillväga? Kan jag måla nu och låta konstruktionen stå i köket över natten med dörren stängd? Eller måste jag måla på lördag eller söndag då jag kan börja på förmiddagen och låta fönster och dörrar vara öppna i 12 timmar? Känns som att det nästan är omöjligt att måla då jag måste planera så mycket.
En annan ide är att gå ner i källaren och måla i mitt lägenhetsförråd. Men då förstör jag kanske hela källaren med stark doft och VOC? Den är ju inte lika bra ventilerad vad jag förstår.
Vad rekommenderar ni?
/Jens
Hej!
Jag målade nu, i badrummet. Efteråt rengjorde jag penseln i handfaten. Jäklar vad färg. Händerna blev tjockt kladdiga av färg och handfatet också. Tog en evighet att tvätta rent. Jag vet att jag gjorde tusen fel säkert. Hur gör man efteråt. Skall man lägga penseln i lacknafta? Har för mig att man skall göra så?
Jag målade nu, i badrummet. Efteråt rengjorde jag penseln i handfaten. Jäklar vad färg. Händerna blev tjockt kladdiga av färg och handfatet också. Tog en evighet att tvätta rent. Jag vet att jag gjorde tusen fel säkert. Hur gör man efteråt. Skall man lägga penseln i lacknafta? Har för mig att man skall göra så?
Ja det var det jag gjorde.F fribygg skrev:
Jag tänkte mer efteråt, när penseln är full med färg. Jag strök penseln hårt mot färgburken och fick ut mycket färg på det sättet, men det fanns mycket färg kvar i penseln. Det upptäckte jag när jag med händerna masserade penseln under rinnande vatten, händerna blev rejält kladdiga. Och handfatet också. Tog hur länge som helst att rengöra. Gick åt massor av tvål. Hur rengör jag penseln efter jag har målat?
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Beror på typ av färg, olja eller vattenbaserad? Står vanligtvis på burken hur det kan rengöras.J JensHaglof skrev:Ja det var det jag gjorde.
Jag tänkte mer efteråt, när penseln är full med färg. Jag strök penseln hårt mot färgburken och fick ut mycket färg på det sättet, men det fanns mycket färg kvar i penseln. Det upptäckte jag när jag med händerna masserade penseln under rinnande vatten, händerna blev rejält kladdiga. Och handfatet också. Tog hur länge som helst att rengöra. Gick åt massor av tvål. Hur rengör jag penseln efter jag har målat?
Denna färgen var det:
https://www.biltema.se/bygg/farg/in...nickerigrund/snickerigrund-1-liter-2000021922
Läste i säkerhetsdatabladet:
Skyddsangivelser
P101 Ha förpackningen eller etiketten till hands om du måste söka läkarvård.
P102 Förvaras oåtkomligt för barn.
P302 + P352 VID HUDKONTAKT: Tvätta med mycket vatten/tvål.
P273 Undvik utsläpp till miljön.
P261 Undvik att inandas dimma/ångor/spray.
P312 Vid obehag, kontakta GIFTINFORMATIONSCENTRALEN/läkare.
Sök läkarhjälp vid obehag. Visa detta säkerhetsdatablad för den närvarande läkaren.
Inandning
Sörj för frisk luft. Vid olycka eller illamående kontakta läkare omedelbart (visa bruksanvisning eller
säkerhetsdatablad om möjligt).
Hudkontakt
Ta av förorenade kläder och skor omedelbart. Tvätta med varmt vatten och tvål. Vid obehag, kontakta
läkare. Har avfettande effekt på huden. Upprepad kontakt kan ge torr hud eller hudsprickor.
Kanske borde läst detta först hehe. Har inga symptom dock. Mina händer var verkligen insmorda i ett tjockt lager av färgen.
Det står i alla fall:
Spädning/rengöring Alifatnafta/lacknafta
Jag får åka och köpa lite lacknafta då!
https://www.biltema.se/bygg/farg/in...nickerigrund/snickerigrund-1-liter-2000021922
Läste i säkerhetsdatabladet:
Skyddsangivelser
P101 Ha förpackningen eller etiketten till hands om du måste söka läkarvård.
P102 Förvaras oåtkomligt för barn.
P302 + P352 VID HUDKONTAKT: Tvätta med mycket vatten/tvål.
P273 Undvik utsläpp till miljön.
P261 Undvik att inandas dimma/ångor/spray.
P312 Vid obehag, kontakta GIFTINFORMATIONSCENTRALEN/läkare.
Sök läkarhjälp vid obehag. Visa detta säkerhetsdatablad för den närvarande läkaren.
Inandning
Sörj för frisk luft. Vid olycka eller illamående kontakta läkare omedelbart (visa bruksanvisning eller
säkerhetsdatablad om möjligt).
Hudkontakt
Ta av förorenade kläder och skor omedelbart. Tvätta med varmt vatten och tvål. Vid obehag, kontakta
läkare. Har avfettande effekt på huden. Upprepad kontakt kan ge torr hud eller hudsprickor.
Kanske borde läst detta först hehe. Har inga symptom dock. Mina händer var verkligen insmorda i ett tjockt lager av färgen.
Det står i alla fall:
Spädning/rengöring Alifatnafta/lacknafta
Jag får åka och köpa lite lacknafta då!
Hehe fingerfärg, det var längesen man målade med det. Alltså när jag målade så var händerna rena och fina.F fribygg skrev:
Fler nybörjarfrågor. Hur gör jag med lacknafta när jag använt den? Får absolut inte hällas ut i avloppet enligt kommunen. Sparar jag den i en burk och tar den till återvinningscentralen? Hur gör ni?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 607 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 607 inlägg
Ja, spara i t ex en plastdunk, märk med "penseltvätt", "färgspill" eller liknande och lämna på ÅVC.J JensHaglof skrev:
Jag rengör sällan penslar på riktigt om jag vet att jag ska använda dem igen samma säsong, har dem stående i en plastburk med vatten.
Är det bara penseltvätt så tycker jag att grönsåpa funkar lika bra när man målar med linoljefärg. Så kan man spara den dyra linoljesåpan till altanen eller skurgolvetF fribygg skrev: