Hej!

Nybörjare här. :)

Jag har byggt en liten träplattform 50x50x4,5 cm och tänker måla den med snickerigrund och sedan svart matt lackfärg. (Två lager snickerigrund och ett lager lackfärg?) Jag målar inomhus i vardagsrummet i min lägenhet. Hur viktigt är det med ventilation? Bör jag öppna fönster och ha korsdrag? Hur länge? Färgen torkar på 12 timmar, bör jag ha fönstret öppet så länge? Eller hur skall jag gå tillväga? Kan jag måla nu och låta konstruktionen stå i köket över natten med dörren stängd? Eller måste jag måla på lördag eller söndag då jag kan börja på förmiddagen och låta fönster och dörrar vara öppna i 12 timmar? Känns som att det nästan är omöjligt att måla då jag måste planera så mycket.

En annan ide är att gå ner i källaren och måla i mitt lägenhetsförråd. Men då förstör jag kanske hela källaren med stark doft och VOC? Den är ju inte lika bra ventilerad vad jag förstår.

Vad rekommenderar ni?
/Jens
 
Du kan absolut ha din lilla träkonstruktion på tork inomhus. Väljer du köket, klädkammaren eller i duschrummet har du rimligtvis fungerande frånluft så du slipper ev lukt i resten av bostaden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Måste du ha luktande alkydfärg finns ju färg som torkar fort o knappt luktar
 
Hej!
Jag målade nu, i badrummet. Efteråt rengjorde jag penseln i handfaten. Jäklar vad färg. Händerna blev tjockt kladdiga av färg och handfatet också. Tog en evighet att tvätta rent. Jag vet att jag gjorde tusen fel säkert. Hur gör man efteråt. Skall man lägga penseln i lacknafta? Har för mig att man skall göra så?
 
J JensHaglof skrev:
Händerna blev tjockt kladdiga av färg och handfatet också.
Öva upp tekniken, ta färgen ur burken med penseln och påför den på det du ska måla.
 
F fribygg skrev:
Öva upp tekniken, ta färgen ur burken med penseln och påför den på det du ska måla.
Ja det var det jag gjorde. :)
Jag tänkte mer efteråt, när penseln är full med färg. Jag strök penseln hårt mot färgburken och fick ut mycket färg på det sättet, men det fanns mycket färg kvar i penseln. Det upptäckte jag när jag med händerna masserade penseln under rinnande vatten, händerna blev rejält kladdiga. Och handfatet också. Tog hur länge som helst att rengöra. Gick åt massor av tvål. Hur rengör jag penseln efter jag har målat?
 
J JensHaglof skrev:
Hur rengör jag penseln efter jag har målat?
Det beror ju på vad du har för färg, är den vattenbaserad är ju vatten lämpligt att rengöra med.
Väljer du istället linoljefärg kan du rengöra med linoljesåpa.
 
J JensHaglof skrev:
Ja det var det jag gjorde. :)
Jag tänkte mer efteråt, när penseln är full med färg. Jag strök penseln hårt mot färgburken och fick ut mycket färg på det sättet, men det fanns mycket färg kvar i penseln. Det upptäckte jag när jag med händerna masserade penseln under rinnande vatten, händerna blev rejält kladdiga. Och handfatet också. Tog hur länge som helst att rengöra. Gick åt massor av tvål. Hur rengör jag penseln efter jag har målat?
Beror på typ av färg, olja eller vattenbaserad? Står vanligtvis på burken hur det kan rengöras.
 
Denna färgen var det:
https://www.biltema.se/bygg/farg/in...nickerigrund/snickerigrund-1-liter-2000021922

Läste i säkerhetsdatabladet:
Skyddsangivelser
P101 Ha förpackningen eller etiketten till hands om du måste söka läkarvård.
P102 Förvaras oåtkomligt för barn.
P302 + P352 VID HUDKONTAKT: Tvätta med mycket vatten/tvål.
P273 Undvik utsläpp till miljön.
P261 Undvik att inandas dimma/ångor/spray.
P312 Vid obehag, kontakta GIFTINFORMATIONSCENTRALEN/läkare.

Sök läkarhjälp vid obehag. Visa detta säkerhetsdatablad för den närvarande läkaren.
Inandning
Sörj för frisk luft. Vid olycka eller illamående kontakta läkare omedelbart (visa bruksanvisning eller
säkerhetsdatablad om möjligt).
Hudkontakt
Ta av förorenade kläder och skor omedelbart. Tvätta med varmt vatten och tvål. Vid obehag, kontakta
läkare. Har avfettande effekt på huden. Upprepad kontakt kan ge torr hud eller hudsprickor.

Kanske borde läst detta först hehe. Har inga symptom dock. Mina händer var verkligen insmorda i ett tjockt lager av färgen.

Det står i alla fall:
Spädning/rengöring Alifatnafta/lacknafta

Jag får åka och köpa lite lacknafta då!
 
J JensHaglof skrev:
Mina händer var verkligen insmorda i ett tjockt lager av färgen.
Om du inte målat med nått annat än fingerfärg förut kan du ju öva dej med vattenfärg eller äggoljetempera nästa gång.
 
F fribygg skrev:
Om du inte målat med nått annat än fingerfärg förut kan du ju öva dej med vattenfärg eller äggoljetempera nästa gång.
Hehe fingerfärg, det var längesen man målade med det. Alltså när jag målade så var händerna rena och fina. :) Det var efteråt, när jag skulle rengöra penseln som händerna blev täckta med färg. Men jag rengjorde med vatten, det vet jag nu att det är lacknafta som gäller.
 
Fler nybörjarfrågor. Hur gör jag med lacknafta när jag använt den? Får absolut inte hällas ut i avloppet enligt kommunen. Sparar jag den i en burk och tar den till återvinningscentralen? Hur gör ni?
 
Jag skulle bränna upp lacknaftan.

Själv använder jag slamfärg eller linoljefärg och tvättar händer och penslar med såpa och vatten
 
  • Gilla
JensHaglof
  • Laddar…
Magnus E K
J JensHaglof skrev:
Fler nybörjarfrågor. Hur gör jag med lacknafta när jag använt den? Får absolut inte hällas ut i avloppet enligt kommunen. Sparar jag den i en burk och tar den till återvinningscentralen? Hur gör ni?
Ja, spara i t ex en plastdunk, märk med "penseltvätt", "färgspill" eller liknande och lämna på ÅVC.

Jag rengör sällan penslar på riktigt om jag vet att jag ska använda dem igen samma säsong, har dem stående i en plastburk med vatten.
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det beror ju på vad du har för färg, är den vattenbaserad är ju vatten lämpligt att rengöra med.
Väljer du istället linoljefärg kan du rengöra med linoljesåpa.
Är det bara penseltvätt så tycker jag att grönsåpa funkar lika bra när man målar med linoljefärg. Så kan man spara den dyra linoljesåpan till altanen eller skurgolvet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.