Har fått ett pris på 12 500 efter rut, för flyttstäd.
Det gäller en villa på totalt 306 kvm inkl. Källare med dubbelgarage.
Huset har1 badrum, 1 toalett, kök 6 rum med 26 stora fönster uppe, 7 rum och garage och 6 små fönster i källare.
Är det ok pris?

• Gilla
miol60
  • Laddar…
Tror iofs att priset kan vara realtivt rätt. Men kolla noga med firman vad som ingår, och framförallt vad som inte ingår.

Senaste exemplet jag har är från min son's sambo som just flyttade från möblerad 2a hands tvåa till sonen. Hon fick betala ngt i stil med 4 000. Men eftersom det var en möblerad lägenhet ville flyttfirman inte göra flyttstädning utan "storstädning". Visade sig att då ingick inte fönsterputs eller ugnsrengöring.

Sedan är det nog bra om man räknar lite baklänges. Hur många timmar blir det med normal "städtimpeng". Är det rimligt, eller blir de tvugna att slarva/fuska, eller krävs det slavarbetskraft för att göra det?

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
B ByRita skrev:
Huset har1 badrum, 1 toalett, kök 6 rum med 26 stora fönster uppe, 7 rum och garage och 6 små fönster i källare.
Är det ok pris?
Jag tycker det låter okej.

2022 betalade jag 6825 kr innan RUT till Hemfrid för flyttstädning av en 75,5 kvm stor lägenhet. Men kontrollera det om fönsterputsning ingår eller ej. Även golvbrunnar brukar vara olika om de ingår eller ej.

Sen tycker jag det är bra att göra städningen några dagar innan överlåtelse för då har du möjlighet att titta över och besiktiga så den är rätt gjord.

• Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Instämmer med övriga. Det är ett rimligt pris men du kan ju alltid kolla med 1-2 andra bolag. Ta bolag med mer än 3 år på nacken så att det är större chans att det är seriöst.

Också klokt att kolla vilka saker som inte ingår så kan du göra det själv. Det är så tråkigt att få tjafs om något vattenlås som inte är rensat eller ett fönster som inte är putsat.
Har varit med om det förr, på båda sidor om flytten.
Om man hittar ett ställe som är grisigt så börjar många gå runt och leta fler fel.

• Gilla
Salix Salix och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Om dom faktiskt städar som dom ska låter det väl helt rimligt?

• Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. De betyder en hel del.

Tar jobbet typ 30-35 timmar? I så fall är det en rimlig peng.

B ByRita skrev:
Är det ok pris?
Rimligt. Men förstädar du kan du pruta rejält.

Tycker det låter rimligt för ett så stort hus. Men som många säger kolla vad som ingår (tvättmaskin, torktumlare och bakom kyl/frys är ofta inte inkluderat). Se även till att det ingår garanti på städningen i ca en vecka efter flytten så att du kan skicka dit städfirman att fixa om inte nya ägaren är nöjd med städningen.

M
B ByRita skrev:
Är det ok pris?
Jag tycker du ska jämföra med flera företag. Jag betalde 3750 efter rut för mitt 2-plans radhus på 100kvm som jag sålde i julas. Flyttfirman som höll i flyttstädningen lämnade sitt visitkort och en chokladask efter städningen och stod för all kontakt med min köpare angående städningen.

Dett
M Marie Ros1 skrev:
Jag tycker du ska jämföra med flera företag. Jag betalde 3750 efter rut för mitt 2-plans radhus på 100kvm som jag sålde i julas. Flyttfirman som höll i flyttstädningen lämnade sitt visitkort och en chokladask efter städningen och stod för all kontakt med min köpare angående städningen.
Vårt pris är ganska när ditt ändå. Så vi är faktiskt nöjda och enligt offerten ingår i allt.

• Gilla
Marie Ros1 och 1 till
  • Laddar…
Ja det är ett bra pris. De flesta flyttstädfirmor tar från 80 kr/kvm och uppåt före RUT, er offert landar på cirka 81 kr/kvm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.