Hur går man tillväga om man vill mäta elförbrukning i en fristående byggnad separat (vid uthyrning)? Utan att installera el separat för 50 000 kr givetvis. Finns det något prisvärt alternativ?

Finns många alternativ, mer eller mindre "smarta" med fjärravläsning etc, men en enkel med manuell avläsning behöver inte bli så dyr. Typ denna från Eastron.
Genomgående är dock att de skall installeras av fackman så den kostnaden kommer till.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Shelly 3EM mindre än 1% skillnad mot Vattenfalls elmätare på ett år.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Finns många alternativ, mer eller mindre "smarta" med fjärravläsning etc, men en enkel med manuell avläsning behöver inte bli så dyr. Typ denna från Eastron.
Genomgående är dock att de skall installeras av fackman så den kostnaden kommer till.
Homewizard har mätare med fjärravläsning till överkomligt pris.
https://www.homewizard.com/sv/kwh-m...wcB&gbraid=0AAAAADjYLf-Xr_RVM24VETlMqAxC_-shY

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Shelly 3em går både att avläsa via appen i telefonen eller via inlogg på hemsidan. Behövs lite wifi bara med uppkoppling och såklart en elkunnig som kopplar in.
Rekommenderas
Och enkelt att bygga vidare på vid ev behov av effekt vakt och andra smarta hem funktioner

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om man hyr ut kan det vara viktigt för hyresgästen att kunna kontrollera att avläsningen är korrekt. Därför bör både hyresgäst och hyresvärd kunna läsa av mätaren. Dessutom att mätaren inte kan nollställas, utan bara mäter och mäter.

Man kan välja en trefasmätare från Kjell & co. Artikelnummer "67050".
Den har inga finesser såsom fjärravläsning eller app. Men den gör jobbet.
Kostar 1.199:- (plus elektrikern som ska göra jobbet).

Den tar 7 moduler i bredd.

Själv har jag löst motsvarande problem med 3 st enfasmätare. Detta på grund av platsbrist. Kjell & co artikel nummer "67048". Tar en modul per mätare.

För mig har dessa mätare gjort jobbet perfekt. Jag brukar fotografera dem då och då för att ha koll på förbrukningen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Kontakta din elektriker, godkända mätare som inte kan nollas mm finns i olika prisklasser och smarta funktioner från renomerade tillverkare som han/hon kan ta fram förslag på efter dina behov. Gör det innan du köper något själv så kan ni prata ihop er om vad du vill ha, behöver o om det du vill köpa är godkänt, fungerar efter dina behov, ligger inom budget mm.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tror TS måste definiera vad som krävs. Behöver det vara så exakt och säkert som nätbolagens mätare eller vad har ni för behov?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
och om det är rimligt att åka dit och läsa av vid rätt tidpunkt , eller om det är betydligt mer praktiskt att logga in i en app eller en sida å nätet och se exakt hur många kwh som förbrukats mellan fredag och söndagen veckan därpå . som vid behov kan kollas mot nätägarens mätare och i förslaget med shelly så brukar skillnaden vara under 1 % dessutom kan man se tex att en huvusäkring har gått då den fasen visar noll volt utan att ens åka dit.

Ang skllnad mot mätare så har även dom mätare elbolagen använder en viss felvisning mellan exemplat.. upp till procenten felvisning brukar anses som fullgod mätning och tillräckligt exakt

jag har Shell3em som mätare för att kunna styra grejer och har sen efter den installerats fått tillgång till mätdata per kvart från elnätsägarens app, det brukar inte gå att hitta skillnader dom ggr jag kollat

Hela dygn eller kalendervecka är jäkligt snabbt att kolla i appen och då funkar gratis appen utmärkt och enkelt att kolla exakt förbrukning för varje dygn och man kan se toppar osv när man förbrukat mer eller mindre. lätt att se att nån hade en stor enfas eller 2 eller 3 fas last som drog mycket och ungefär vilka timmar, vill du se minuter får du betala för premium i appen

har du 3 dagar så klicka dom i kalendern och se förbrukning per dygn och lägg ihop dom för dom dygn du ska ta betalt för..
klargör att man tar betalt för hela dagar med strömmen ingen vill krångla med timmar och skulle nån krativ gäst ladda elbilen så det syns på förbrukningen så får man rätta till det då det syns på grafen om nån kört 16A 3 fas laddare på eluttaget som sitter under elcentralen med 20meter skarvsladd till parkeringen

Det här en Shelly 3 EM installerad på inkommande i elcentralen hemma men vi hade lika medans vi hyrde ut fjällstugan där man betalade elen separat för dom dygn man hyrde och vi körde hela dygn på förbrukningen även om folk kommer upp en viss tid så vill dom gärna ha varmt och varmvatten redo när dom kommer om nån opponerar sig..

Även enkelt om man hade haft ett attefallare eller en husvagn som hyres ut separat att lägga en egen mätning på allt i den för separat mätninga av den..

jag kan även gå in och kolla datan rätt långt tillbaka i tiden

Bara ett tips men finns många produkter som har olika fördelar och nackdelar och priser och möjligheter

• Skärmdump av elmätningsapp som visar energiförbrukning per fas och spänning, med diagram över förbrukning och olika energivärden för flera dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tack för alla tips. Det gäller uthyrning av ett större garage med möjlighet till att ha diverse snickerimaskiner etc så förbrukningen kan lätt dra iväg. Det är på min egen tomt där jag är bosatt så inga problem att läsa av på plats om jag väljer en sådan enklare lösning.

Demmpa Demmpa skrev:
En debiteringsbar elmätare måste vara MID-godkänd för att vara giltig samt att den kalibreras minst vart tionde år.
Vad innebär detta i praktiken för exempelvis alla bostadsrättsföreningar som aldrig kalibrerar sina mätare utan bara "kör på" med de mätare de råkar ha? Inte sällan gamla "skrotade" "elleverantörsmätare" från tiden då bostadsrättshavarna hade sina egna elabonnemang.

Alfredo Alfredo skrev:
Vad innebär detta i praktiken för exempelvis alla bostadsrättsföreningar som aldrig kalibrerar sina mätare utan bara "kör på" med de mätare de råkar ha? Inte sällan gamla "skrotade" "elleverantörsmätare" från tiden då bostadsrättshavarna hade sina egna elabonnemang.
Det innebär väl i teorin att en lägenhetsinnehavare kan obstruera och hävda att siffrorna är fel.

useless useless skrev:
Det innebär väl i teorin att en lägenhetsinnehavare kan obstruera och hävda att siffrorna är fel.
Ja risken finns kanske/säkert. Min fråga är väl kanske "i vilken grad" detta påverkar exempelvis bostadsrättsföreningar eller för den delen privatpersoner som hyr ut ett rum, en lägenhet eller ett hus. Kan man avtala om att exempelvis mätning med en Shelly duger eller blir ett sådant avtal ogiltigt? Kan "debiteraren" till och med drabbas av någon form av "straff" för att elen mäts på "fel" sätt?

Kalla mig lat men den tidigare länkade handboken är på 64 sidor och även om jag läste den flera varv är jag inte säker på att jag skulle förstå säkert vad som egentligen gäller...

Alfredo Alfredo skrev:
Ja risken finns kanske/säkert. Min fråga är väl kanske "i vilken grad" detta påverkar exempelvis bostadsrättsföreningar eller för den delen privatpersoner som hyr ut ett rum, en lägenhet eller ett hus. Kan man avtala om att exempelvis mätning med en Shelly duger eller blir ett sådant avtal ogiltigt? Kan "debiteraren" till och med drabbas av någon form av "straff" för att elen mäts på "fel" sätt?

Kalla mig lat men den tidigare länkade handboken är på 64 sidor och även om jag läste den flera varv är jag inte säker på att jag skulle förstå säkert vad som egentligen gäller...
Jag gissar att de eventuella regler kring MID-klassning och kalibrering gäller elnätsbolag. Jag hittar inget om det i de allmänna villkoren som brukar användas, men det finns säkert i någon reglering från EI via EU. Det står säkert i nämnda handbok vart kravet på typgodkännande finns...

Exakt hur och med vad en bostadsrättsförening mäter för att fakturera sina medlemmar är det fritt fram att avtala om. Dock kan jag tänka mig att det måste framgå i avtalet vad man har för mätutrustning och huruvida den uppfyller kraven i Measuring Instruments Directive för att det ska vara vattentätt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.