52 735 läst ·
206 svar
53k läst
206 svar
Vad är Er åsikt om denna granne?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag har inte diskuterat exakt tomtgräns med grannen, av den enkla anledningen att varje gång jag pratat med honom så har han i mina ögon betett sig väldigt märkligt åt och jag anser mig själv vara en ganska bra "människokännare".
Han har inte rakt av bett om ursäkt för att hans grabb ställde sig här, snarare antytt att marken likaväl tillhör honom eller kommit med märkliga ursäkter, om att "förr var det åkermark" eller "jag och tidigare granne gjorde si och så".
Han och tidigare ägare byggde dessutom en gemensam plats för soppkärl vid hans vedskjul, och han påpekade att det står på hans tomt, var vid jag har flyttat in mitt soppkärl, för att inte lämna saker på grannens mark.
Dessutom har han inte sagt "jag kan klippa din gräsmatta för att vara snäll, om du vill" utan han bara gör det, utan att vi ens hälsar på varann.
Någon gång framöver, vid lämpligt tillfälle ska jag nog be grannen visa de kartor han har och be honom förklara var han egentligen tycker att gränsen går. Men innan dess ska jag själv ta reda på det material som finns att tillgå.
Han har inte rakt av bett om ursäkt för att hans grabb ställde sig här, snarare antytt att marken likaväl tillhör honom eller kommit med märkliga ursäkter, om att "förr var det åkermark" eller "jag och tidigare granne gjorde si och så".
Han och tidigare ägare byggde dessutom en gemensam plats för soppkärl vid hans vedskjul, och han påpekade att det står på hans tomt, var vid jag har flyttat in mitt soppkärl, för att inte lämna saker på grannens mark.
Dessutom har han inte sagt "jag kan klippa din gräsmatta för att vara snäll, om du vill" utan han bara gör det, utan att vi ens hälsar på varann.
Någon gång framöver, vid lämpligt tillfälle ska jag nog be grannen visa de kartor han har och be honom förklara var han egentligen tycker att gränsen går. Men innan dess ska jag själv ta reda på det material som finns att tillgå.
Enligt ditt första inlägg satte du väl ribban när du inledde er "bekantskap" genom att kontakta grannen och bl.a. ifrågasätta om han hade bygglov för sin carport - dessutom redan innan du köpt huset.patriklarsson skrev:
Hade min blivande granne öppnat bekantskapen så, skulle jag nog också upplevas bete mig lite märkligt....eller kalla det försiktigt.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag inledde vår bekantskapskrets genom att ringa honom och fråga ifall han skrivit någon överenskommelse med tidigare ägare för vedskjulet, eftersom det spontant ser ut att stå mitt i tomtgräns.
Nu tror jag i efterhand att inte så är fallet, utan att det till och med står helt och hållet på hans mark, men när vi sedan sågs första gången, sa han att de skrivit papper på hans carport bygge. Jag frågade då om han sökt bygglov för detta, vilket han då sa att han inte gjort.
Inte så konstigt alls att fråga detta eftersom tidigare ägare sagt att "grannen tvingade mig att skriva på några papper".
Självklart fortfarande lika gällande papper med en underskrift, men man undrar ju lite över grannens tillvägagångssätt vid en sådan kommentar.
Nu tror jag i efterhand att inte så är fallet, utan att det till och med står helt och hållet på hans mark, men när vi sedan sågs första gången, sa han att de skrivit papper på hans carport bygge. Jag frågade då om han sökt bygglov för detta, vilket han då sa att han inte gjort.
Inte så konstigt alls att fråga detta eftersom tidigare ägare sagt att "grannen tvingade mig att skriva på några papper".
Självklart fortfarande lika gällande papper med en underskrift, men man undrar ju lite över grannens tillvägagångssätt vid en sådan kommentar.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så gäller INTE avtal som rör fastigheter efter att någon av de berörda fastigheterna bytt ägare. Endast registrerade servitut gäller.patriklarsson skrev:
Man får aldrig fast pris från LM såvitt jag vet. Jag skulle tro att kostnaden blir ca 10000kr.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Om man bygger något närmre tomtgräns än 4,5m och har grannens medgivande skriftligt, och har bygglov i de fall det krävs så är klart att det är bindande även vid försäljning.
Nu kan det vara så att carporten inte är bygglovspliktig och det är troligen heller inte vedskjulet. Men utan påskrivet papper för grannens medgivande lär det ju inte vara tillåtet. Om jag t.ex. säger nej tack, så får han ju inte bygga vid min tomtgräns om inte kommunen beviljar bygglov trots mina synpunkter.
Nu handlar inte detta om att jag vill riva hans vedskjul, eftersom jag ändå skulle behöva köra över hans tomtgräns för att nyttja det utrymmet.
Däremot skulle jag kunna tänka mig ett staket från mitt uthus mot hans vedskjul eller någon halvmeter-meter bredvid (åt mitt håll) för att markera en gräns och sedan asfaltera min sida. Så kan han dessutom gå imellan vedskjulet och staketet, eller komma fram med gräsklippare.
Nu kan det vara så att carporten inte är bygglovspliktig och det är troligen heller inte vedskjulet. Men utan påskrivet papper för grannens medgivande lär det ju inte vara tillåtet. Om jag t.ex. säger nej tack, så får han ju inte bygga vid min tomtgräns om inte kommunen beviljar bygglov trots mina synpunkter.
Nu handlar inte detta om att jag vill riva hans vedskjul, eftersom jag ändå skulle behöva köra över hans tomtgräns för att nyttja det utrymmet.
Däremot skulle jag kunna tänka mig ett staket från mitt uthus mot hans vedskjul eller någon halvmeter-meter bredvid (åt mitt håll) för att markera en gräns och sedan asfaltera min sida. Så kan han dessutom gå imellan vedskjulet och staketet, eller komma fram med gräsklippare.
Du har en dement gammal man som granne som ibland vandrar in på din tomt och då sprutar du vatten på honom som om han vore en katt?? Har jag förstått det rätt då eller är det min fantasi som skenar? :OIngper skrev:Vet inte om du läst hela tråden.
Det handlar inte om att "vi" tycker TS skall vara feg och inte säga ifrån. Inte alls. Tvärtom tycker jag också TS skall markera om någon går över gränsen. Jag har t ex själv en dold vattensprinkler som fått min numera hädangångne granne att bli blöt i byxan när han olovligen var inne på min tomt, eftersom hans ålder och hälsa gjorde att det var det enda "språk" han förstod. Där är vi helt överens. Och grannen KAN ha gjort fel, men det VET inte du eller jag eller ens TS. TS bara tror det.
För innan man aqerar mot någon som inte respekterar ens tomtgränser måste man vara tämligen säker på sin sak och ha alla fakta framme, annars kan det bli väldigt dumt. Och slå tillbaka mot en själv. I detta fallet har TS inte ens en karta över sin egen fastighet och inga fakta som verkligen visar var tomtgränsen går.
Tycker du alltså inte det är en bra rekommendation från "panelen" att se till att TS anlitar de som kan detta med gränser och ser till att få det otvetydigt fastställt först, innan h*n går vidare och agerar mot grannen ?
Man kan visst få fast pris från LM, iaf om man nyttjar Umeås folk.
20000 är priset för att slå ihop två tidigare sammansatta fastigheter igen.
Tittar man sen i ärendeloggen så inser man att det är en del mer aktiviteter än att kånka runt på måttbandet.
20000 är priset för att slå ihop två tidigare sammansatta fastigheter igen.
Tittar man sen i ärendeloggen så inser man att det är en del mer aktiviteter än att kånka runt på måttbandet.
Som sagt ta inte in LM utan kolla igen med kommunen. Det vore väldigt förvånande om de inte kan sätta ut gränserna för tomten korrekt. Eller för grannens tomt, det räcker ju för att klargöra var gränsen går.
Det är givetvis inte juridiskt bindande på samma sätt som en lantmäteriförrättning men behövs det verkligen i det här läget? Ni behöver veta var gränsen går för att komma vidare i diskussionen. Troligen kostar den 10 ggr så mycket att ta in lantmäteriet, och det väl först om ni planerar att gå vidare till domstol som ni har nytta av en riktig förrättning.
Det är givetvis inte juridiskt bindande på samma sätt som en lantmäteriförrättning men behövs det verkligen i det här läget? Ni behöver veta var gränsen går för att komma vidare i diskussionen. Troligen kostar den 10 ggr så mycket att ta in lantmäteriet, och det väl först om ni planerar att gå vidare till domstol som ni har nytta av en riktig förrättning.
Med LM kan man välja tre nivåer.pelpet skrev:Som sagt ta inte in LM utan kolla igen med kommunen. Det vore väldigt förvånande om de inte kan sätta ut gränserna för tomten korrekt. Eller för grannens tomt, det räcker ju för att klargöra var gränsen går.
En "gränsutvisning" är billigast och innebär att LM gör sitt bästa för att utifrån tillgängliga data (gränsrör och andra markeringar, förrättningskartor och förrättningshandingar) försöker visa på var gränsen går.
Detta är ingen LM-förrättning, och är inte juridiskt bindande. Utan ska ses som en hjälp att få reda på fastighetsgränsen. Och iom att den utförs av LM brukar båda grannarna vara mer benägna att acceptera utan bråka vidare.
Det är denna tjänst som kommunerna ofta också kan hjälpa till med.
Nästa steg är "Särskild gränsutmärkning". Då bestäms gränsen med juridisk verkan. Denna förrättning kräver att fastighetsägarna är överens om den bestämda gränsen innan det går till ett juridiskt giltigt beslut. Vägen dit kan vara att grannarna från början är hyggligt överens eller så har LM först gjort ungefär samma arbete som med en "gränsutvisning" och därefter är grannarna med på att juridiskt fastslå denna gräns.
Det sista steget är "Fastighetsbestämning", då utreder LM alla tillgängliga rättshandlingar, gamla förrättningskartor och handlingar, kollar markeringar i naturen, räknar på fastigheternas storlekar osv osv, för att till sist fastslå nya gränser med rättslig verkan. Här krävs det ej att rågrannarna är överens, detta måste man ta till om en part aldrig är villig att ge med sig.
"Nu tror jag i efterhand att inte så är fallet, utan att det till och med står helt och hållet på hans mark, " Hmmm
Har du hittat gränsröret?
Grannen verkar snäll som tänker på att sopgubbarna inte ska behöva gå så mycket.
Har du hittat gränsröret?
Grannen verkar snäll som tänker på att sopgubbarna inte ska behöva gå så mycket.
Exakt, så är det, och därmed är precis som du säger överenskommelse mellan grannen och förra ägaren även bindande för digpatriklarsson skrev:Om man bygger något närmre tomtgräns än 4,5m och har grannens medgivande skriftligt, och har bygglov i de fall det krävs så är klart att det är bindande även vid försäljning.
Verkar som en bra idé. Håller du koll på vad man får bygga utan bygglov är det bara att sätta igång. Vill du bygga väldigt nära gränsen (och då menar jag mindre än en halv meter) kan det vara bra att diskutera placeringen med grannen för att undvika gränsbråk. Och får han möjlighet att underhålla vedskjulet visar du dig från din bästa sida.patriklarsson skrev:Nu handlar inte detta om att jag vill riva hans vedskjul, eftersom jag ändå skulle behöva köra över hans tomtgräns för att nyttja det utrymmet.
Det klagades lite på dig i tråden. Jag hoppas du inte tar illa upp. Du verkar i alla fall ha hittat rätt i hur du ska hantera gränsen.
Moderator
· Stockholm
· 57 833 inlägg
Medgivandet behöver inte vara skriftligt, men det kan bli bevisproblem om det bara är ett muntligt medgivande. Dvs. OM jag bygger ett skjul nära gränsen till min granne, får ett godkännande "över staketet", och om grannen eller någon senare ägare klagar på mitt skjul. Då är det upp till mig att bevisa att det finns ett medgivande. Antingen genom att det är skriftligt (som det ju inte var i mitt exempel), eller genom att få tag på grannen som då kan intyga att han medgav bygget. Men den dag det blir aktuellt så kanske grannen inte ens lever.patriklarsson skrev:Om man bygger något närmre tomtgräns än 4,5m och har grannens medgivande skriftligt, och har bygglov i de fall det krävs så är klart att det är bindande även vid försäljning.
Å andra sidan är det nog rätt svårt för TS att hävda något alls om att det skulle behövas tillstånd för skjulet och andra byggnader, då byggnaderna stod där i all sin prakt redan när TS tittade på sitt hus.
F.ö. som andra redan påpekat behöver medgivandet inte vara skriftligt.
F.ö. som andra redan påpekat behöver medgivandet inte vara skriftligt.
Just med grannmedgivande för friggebodar är de flesta kommuner väldigt tydlig med att det ska vara skriftlig just för att kunna bevisa medgivandet.
Sen är det så att om vedskjulet och carporten ska räknas som friggebod behövs grannmedgivande + ska max yta vara under 15 kvm. Och att få vedskjul + carport på mindre än 15kvm är en bedrift. Uppfylls inte båda krav, då behövs bygglov och handlar det därmed om ett (eller två) svartbygge.
Ett svartbygge blir inte legal för att grannen flyttar. Grannen har i princip ingenting med bygglovet eller svartbygget att göra (förutom att han får yttra sig).
Så har grannen ett svartbygge och är den nyare än 10 år, kan kommunen kräva att det rivs. Men bevisbördan att bygget är nyare än 10 år ligger hos kommunen
Sen är det så att om vedskjulet och carporten ska räknas som friggebod behövs grannmedgivande + ska max yta vara under 15 kvm. Och att få vedskjul + carport på mindre än 15kvm är en bedrift. Uppfylls inte båda krav, då behövs bygglov och handlar det därmed om ett (eller två) svartbygge.
Ett svartbygge blir inte legal för att grannen flyttar. Grannen har i princip ingenting med bygglovet eller svartbygget att göra (förutom att han får yttra sig).
Så har grannen ett svartbygge och är den nyare än 10 år, kan kommunen kräva att det rivs. Men bevisbördan att bygget är nyare än 10 år ligger hos kommunen