9 621 läst ·
98 svar
10k läst
98 svar
Vad är en "fråga som har ekonomisk betydelse"?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 247 inlägg
Jag hittade proppen, men just ingen skrivning om varför man inte ska räkna ner till en femtedel utan bara stryka bort vad som är överskjutande över 20 hundradelar. Kanske står däri någonstans, men det krävde i så fall mer än skummande av rubriker och sökande på femtedel i texten. Sökningar i inskannade pdf:er har förstås vissa problem med sig, även om just den här verkar välkonverterad.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gl-majts-proposition-nr-128-ar-1966_er31128b1
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gl-majts-proposition-nr-128-ar-1966_er31128b1
Har inte riktigt kunna släppa frågan om var "regeln" kommer om att man bara korrigerar en gång kommer ifrån. Hittade följande uppsats som går igenom historiken, http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:226780/FULLTEXT02, däremot kunde jag vid mitt snabba skummande inte där hitta ett faktiskt exempel på hur korrigeringen går till. Kunde inte heller hitta en stavelse i hela uppsatsen kring att det de facto blir så att en delägare efter korrigering har högre andel röster än 20 %.
Uppsatsen var ändå intressant (det lilla jag skummade), även om jag tycker det är anmärkningsvärt att skriva en hel uppsats utan att redogör för hur det praktiskt ska gå till vid tillämpande av röstspärrsregeln.
Sökandet efter källan går alltså vidare.
Uppsatsen var ändå intressant (det lilla jag skummade), även om jag tycker det är anmärkningsvärt att skriva en hel uppsats utan att redogör för hur det praktiskt ska gå till vid tillämpande av röstspärrsregeln.
Sökandet efter källan går alltså vidare.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Fast om man läser formuleringen ordagrant. Så blir det ju så. Ingen får rösta för mer än 1/5 av de närvarande andelarna.
Har du då en med 50%, så blir det som att 30% röstar blankt.
Har du då en med 50%, så blir det som att 30% röstar blankt.
Ja, @hempularen, det har du rätt i:
"Dock får delägares röstetal ej överstiga en femtedel av det sammanlagda röstetalet för samtliga närvarande röstberättigade delägare."
Har man kanske trollat bort sig i den semantiska djungeln. De facto står det ju bara att en enskild röstetal får inte överstiga en femtedel av totala närvarande. Säger ju faktiskt inget om att en enskild medlem inte får ha mer än 20 % av totala rösterna. Möjligen kan uttrycket 20 % göra att man tänker sig att begränsningsregeln handlar om hur stor andel en enskild medlem kan ha. Men som sagt, så står de ju inte.
Nu känner jag att jag kan släppa den här bollen. Tack @hempularen för klarsyntheten!
v.s.v
"Dock får delägares röstetal ej överstiga en femtedel av det sammanlagda röstetalet för samtliga närvarande röstberättigade delägare."
Har man kanske trollat bort sig i den semantiska djungeln. De facto står det ju bara att en enskild röstetal får inte överstiga en femtedel av totala närvarande. Säger ju faktiskt inget om att en enskild medlem inte får ha mer än 20 % av totala rösterna. Möjligen kan uttrycket 20 % göra att man tänker sig att begränsningsregeln handlar om hur stor andel en enskild medlem kan ha. Men som sagt, så står de ju inte.
Nu känner jag att jag kan släppa den här bollen. Tack @hempularen för klarsyntheten!
v.s.v
Är det bara jag som inte förstår skillnaden? Om ett rlstetal inte får vara mer än 1/5 så är det ju så.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Frågan är att det inte får vara mer än 1/5 av vad.
Enligt den ordagranna texten så får det inte vara mer än 1/5 av det närvarande andelstalen. Diskussionen handlar egentligen om det får vara mer än 1/5 av av rösterna som röstar. Tar du bort ex. 30% från omröstningen för att någon har 50%. Då blir ju de avgivna rösterna färre. Så skulle regeln gälla för avgivna röster, så skulle man behöva räkna ner igen och igen.
men håller man sig till en ordagrann tolkning, så blir det inget problem.
Enligt den ordagranna texten så får det inte vara mer än 1/5 av det närvarande andelstalen. Diskussionen handlar egentligen om det får vara mer än 1/5 av av rösterna som röstar. Tar du bort ex. 30% från omröstningen för att någon har 50%. Då blir ju de avgivna rösterna färre. Så skulle regeln gälla för avgivna röster, så skulle man behöva räkna ner igen och igen.
men håller man sig till en ordagrann tolkning, så blir det inget problem.
Du tolkar det ju inte ordagrant. En deltagare får inte ha mer än1/5 av rösterna, det står ju svart på vitt.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
I första inlägget står det:
Dock får medlems röstetal ej överstiga en femtedel av det sammanlagda röstetalet för samtliga närvarande röstberättigade medlemmar.
Jag har antagit att det är ett citat från lagen, har även för mig att jag sett den formuleringen tidigare. I mitt inlägg citerade jag dock inte ordagrant, fel av mig. MEN formuleringen refererar till röstetalet för de närvarande, inte för röstetalet som är med i omröstningen. Det innebär att man dels kan ha delar av röstetalet som räknas bort för att någon har mer än 20%, dels att kanske någon väljer att inte rösta alls.
Dock får medlems röstetal ej överstiga en femtedel av det sammanlagda röstetalet för samtliga närvarande röstberättigade medlemmar.
Jag har antagit att det är ett citat från lagen, har även för mig att jag sett den formuleringen tidigare. I mitt inlägg citerade jag dock inte ordagrant, fel av mig. MEN formuleringen refererar till röstetalet för de närvarande, inte för röstetalet som är med i omröstningen. Det innebär att man dels kan ha delar av röstetalet som räknas bort för att någon har mer än 20%, dels att kanske någon väljer att inte rösta alls.
Om det enbart är fyra parter i omröstningen, och ingen får ha mer än 1/5 av rösterna:
Blir det då minst 20% blankröster? (och ska de beaktas i sammanräkningnen eller ej?)
Blir det då minst 20% blankröster? (och ska de beaktas i sammanräkningnen eller ej?)
Förutsätter man att alla fyra har lika andelar (25 %) så spelar det ingen roll om det modifieras. Alla får lika stort röstetal. Har någon/några av de fyra delägarna större röstetal än 20 % och någon/några mindre än 20 % så får modifieringen av andelstalet effekt - över 25 % får modifierat ner till 20 %, under 20 % får ingen modifiering. Omröstningen är ju endast till för att hitta en majoritet.
Nu blandar du röster och procent. Om det totala röstetalet för de närvarade är 100 och en delägare har 30. Så sks ju dennes sänkas till 20% av röstetalet. Dvs ett röstetal på 17,5. Det totala röstetalet blir då 87,5. Majoritet blir över 43,75. Jag förstår inte hur man kan komma fram till någon annan tolkning av den citerade regeltexten.
H hempularen skrev:I första inlägget står det:
Nu tror jag att du har tänkt lite föööör mycket
Låt oss bryta ner det hela i sina beståndsdelar.
1.Dock får medlems röstetal
Det gäller alltså "röstetalet" (inte andel)
2 ej överstiga en femtedel av det
som inte får överstiga en femtedel av det
3 sammanlagda röstetalet
alltså inte andelar eller något annat
4 för samtliga närvarande
bara för dom som är där OCH som är
5 röstberättigade
bara dom som är röstberättigade skall räknas med
6 medlemmar.
Detta betyder alltså att medlemmar som inte är närvarande, skall inte räknas in i det sammanlagda röstetalet.
Medlemmar som är närvarande, men inte får rösta, t.ex. på grund av jäv, skall inte räknas in i det sammanlagda röstetalet.
Alla som är närvarande och får rösta, ska räknas in i det sammanlagda röstetalet.
Hur den som är närvarande och röstberättigad väljer att använda sin röst, har ingen betydelse.
Ska jag tolka tråden som att slutsatsen nu är, om man läser lagen ordagrant, att ingen kan ha mer än 1/5 del av det slutligt sammanlagda röstetalet, alltså att man ska "fortsätta räkna ner det".
Trots att det förefaller stå annorlunda i viss litteratur?
Jag har svårt att tolka texten i lagen annorlunda. Det sammanlagda röstetalet kan ju knappast vara något annat än summan av det maximala antalet röster som de facto kan läggas i omröstningen av samtliga närvarande och röstberättigade medlemmar.
En annan detalj här som kan vara bra att tänka på. Sluta räkna procent
(jo jag vet att jag gjorde det också i börja, men det blir bara snurrigt
)
Jag tänkte som så, att ursprungligen var det totala röstetalet 100.
Efter omräkning så att ingen har mer en femtedel av det nya sammanlagda röstetalet, så blev det totala sammanlagda röstetalet 29, se nedan.
Säg att man har följande medlemmar och andelar.
A 1
B 1
C 1
D 2
E 5
F 10
G 20
H 60
Totalt röstetal 100
För att ingen skall få mer än en femtedel av sammanräknat röstetal, blir istället röstetalen som följer.
A 1
B 1
C 1
D 2
E 5
F 5
G 5
H 5
Totalt sammanräknat röstetal = 25. Nu har ingen mer än en femtedel av det sammanräknade röstetalet, och de som tidigare hade mer, har nu exakt en femtedel.
För majoritet krävs alltså 13 röster.
Låt säga att F inte får vara med och rösta, F är alltså inte röstberättigad.
Då blir det istället så här
A 1
B 1
C 1
D 2
E 4.33
G 4.33
H 4.33
Och det behövs 11 röster för majoritet.
Jag tänkte som så, att ursprungligen var det totala röstetalet 100.
Efter omräkning så att ingen har mer en femtedel av det nya sammanlagda röstetalet, så blev det totala sammanlagda röstetalet 29, se nedan.
Säg att man har följande medlemmar och andelar.
A 1
B 1
C 1
D 2
E 5
F 10
G 20
H 60
Totalt röstetal 100
För att ingen skall få mer än en femtedel av sammanräknat röstetal, blir istället röstetalen som följer.
A 1
B 1
C 1
D 2
E 5
F 5
G 5
H 5
Totalt sammanräknat röstetal = 25. Nu har ingen mer än en femtedel av det sammanräknade röstetalet, och de som tidigare hade mer, har nu exakt en femtedel.
För majoritet krävs alltså 13 röster.
Låt säga att F inte får vara med och rösta, F är alltså inte röstberättigad.
Då blir det istället så här
A 1
B 1
C 1
D 2
E 4.33
G 4.33
H 4.33
Och det behövs 11 röster för majoritet.
Redigerat:
Angående blanka röster, så är det väl enkel majoritet som gäller? Dvs, som majoritet räknas om Ja-rösterna är fler än Nej-rösterna. (eller omvänt).
Annars kan man hamna i en situation där ingen får majoritet, och det finns vad jag sett inga regler alls om hur sådana situationer skall lösas, annat än när det blir exakt lika, då lottning eller ordförande fäller avgörandet.
Annars kan man hamna i en situation där ingen får majoritet, och det finns vad jag sett inga regler alls om hur sådana situationer skall lösas, annat än när det blir exakt lika, då lottning eller ordförande fäller avgörandet.