P
Hej, jag har nyligen köpt nu ved till min kamin. Kaminen är sotad och aldrig haft några problem med den. Veden jag köpte är 50% björk och vad jag tror är 50% alm (mörkbrun ved med längsgående mörk räfflad bark). Vid eldning med almen blir det kvar platta koralliknande rester som är delvis färgade turkosa.

Skulle inte bry mig så mycket om det inte vore för att det är just turkost eftersom jag tänker på metaller (t ex koppar), och att det kanske inte är jättebra att elda med inomhus. Är det någon som sett nått liknande eller vet vad det är?

David

• Fukt- eller mögelskadat material på vit yta, med smuliga och missfärgade bitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jansson69
  • Laddar…
Oavsett så går väl röken ut genom en skorsten, såvida du inte eldar som Fred Flinta.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
H Hybro skrev:
Oavsett så går väl röken ut genom en skorsten, såvida du inte eldar som Fred Flinta.
Sannolikt ja, men skulle inte elda sopor och skit bara för att jag har en skorsten. Men vore kul att veta vad det är då jag inte sett förut.

P
För att förtydliga så är jag nog mer intresserad än orolig. Men jag har 4m3 av veden så kommer elda med den ett tag.

Om det inte händer fler gånger så gissar jag på typ rått eller fågelbo med div obrännbart, som du råkat få med i nån kubbe.

P
Det händer varje gång jag eldar, inget smuts i veden vad man ser på utsidan.

Hur känns det. Är det som hårt bröd eller segt och är det genomfärgat?

P
Intet Intet skrev:
Hur känns det. Är det som hårt bröd eller segt och är det genomfärgat?
Det är som hårda kakor uppbyggda av spröd luftig korall. Hård men spröd alltså, går att bryta sönder. Färgningen sitter inte överallt, men där det är färg ser den ut att vara genomfärgad. Ser ut som nån slaggprodukt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Ser ut att vara askan som sintrat. Hög temperatur kan leda till att det sker. Jag har aldrig fått det i spiskassetten men kunde få det i pelletspannan när jag slarvat med uraskningen och det blåste ute.

• Gilla
MWHN
  • Laddar…
David Wickman skrev:
Det är som hårda kakor uppbyggda av spröd luftig korall. Hård men spröd alltså, går att bryta sönder. Färgningen sitter inte överallt, men där det är färg ser den ut att vara genomfärgad. Ser ut som nån slaggprodukt.
Vi får också sådana när vi bara eldar alm, aldrig hänt med andra träslag.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
Tror med det är från almen

Skulle också gissa almvirket. Vi eldar mycket alm just nu pga almsjuka som härjar. Vi får en del sintrat i vår kamin. Det blir oftast mer om det är hög värme.
Nån jag frågade sa även att det uppkommer om virket vuxit i luftförorenad luft och lagrat dessa ämnen. Men jag själv är tveksam om det skulle göra så stor skillnad.

Kan det ha något med almsjukan att göra? Den enda almar vi eldar är döda i almsjukan. Tänkte att almsjukesvampen kanske tar upp andra mineraler från marken?
Har sett att lågorna i kaminen går åt det gröna hållet ibland vid almeldning i hög temperatur, annat trä har mer blåvita lågor.

Inte almsjukan. Problemet med den är ju att den hindrar trädet från att ta upp och transportera något alls, vilket ger torra och döda träd. Idealiskt om man vill ha ved eller virke då det torkat på rot, men inte lika idealiskt för almen.

• Gilla
gbgustaf och 2 till
  • Laddar…
Spännande! Har själv fått denna restprodukt och kliat mig i huvudet men stämmer med att det är alm vi eldat. Någon nämnde något om dåliga ämnen som almen plockat upp men kan väl inte stämma i och med att flera på olika ställen rapporterar om samma sak?

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.