Hej,
Vi har precis köpt en bostadsrätt byggd på 40-talet. Den är i behov av renovering och nu har jag hittat en del telefonkablar som går lite här och var (fästa med stift) som jag vill bli av med. Dessa kablar går in i en märklig slags box som jag aldrig sett förr. Vad är det här för något, och är det säkert att bara ta bort den och klippa telefonsladdarna? Ovan och under det vänstra reglaget står det "TILL/FRÅN" och det högra säger "STARK/SVAG".
Tack på förhand!
Vi har precis köpt en bostadsrätt byggd på 40-talet. Den är i behov av renovering och nu har jag hittat en del telefonkablar som går lite här och var (fästa med stift) som jag vill bli av med. Dessa kablar går in i en märklig slags box som jag aldrig sett förr. Vad är det här för något, och är det säkert att bara ta bort den och klippa telefonsladdarna? Ovan och under det vänstra reglaget står det "TILL/FRÅN" och det högra säger "STARK/SVAG".
Tack på förhand!
Det är en extra ringklocka.
Lugnt att ta bort, men gör det snyggt när du ändå håller på och skruva ur telekablarna i matande ände (borde vara ett jack).
Telekablage kan hålla 70V när det ringer. Även om det oftast inte är farligt kan det ge en otrevlig upplevelse om man råkar få kontakt med dem när det ringer.
Telekablage kan hålla 70V när det ringer. Även om det oftast inte är farligt kan det ge en otrevlig upplevelse om man råkar få kontakt med dem när det ringer.
Släng inte ringklockan, det är ett coolt tillbehör och för de som har "cobratelefoner" så tror jag denna hörde till, då dessa inte hade inbyggd ringklocka... Skänk bort den till nån istället (jag har haft en men har den inte kvar, och jag har 2st cobror).
Ledningarna är bara att klippa bort men låt dem vara åtkomliga någonstans.
Vill ni inte ha klockan är jag spekulant.
Vill ni inte ha klockan är jag spekulant.
Ett förtydligande kanvara på sin plats: har ni fast telefon så måste ju givetvis kablarna kopplas ihop så att jacken fungerar, även om ni inte vill ha klockan.Müssli skrev:
Går ett par olika ledningar till ringklockan. Vi använder alltså inte fast telefon, så tänkte plocka bort uttagen och kablarna helt. Ena kabeln blev jag av med nu iaf, den andra verkar gå till förstauttaget då det var några fler kablar som gick in i det så det tar jag hand om när jag kommer till den väggen.
Tyvärr blev jag helt kär när jag öppnade upp klockan, så tänkte nog behålla den. Synd att höljet var så jäkla fult bara
Tyvärr blev jag helt kär när jag öppnade upp klockan, så tänkte nog behålla den. Synd att höljet var så jäkla fult bara
Garagebyggare
· Västmanland
· 124 inlägg
Lite lattjo! Vi har en likadan ringklocka. Vårat hus är dock byggt 1962 
Jag har funderat på samma sak - att ta bort ringklockan, kablar och uttag, eller om man ska lämna kvar det. Fast telefon känns som en antikvitet.

Jag har funderat på samma sak - att ta bort ringklockan, kablar och uttag, eller om man ska lämna kvar det. Fast telefon känns som en antikvitet.

Medlem
· Blekinge
· 12 301 inlägg
Kul! Står 1961 på min så det verkar ju stämma väl överensHashtagPL400 skrev:
Klicka här för att svara