Hej gott folk. Ännu en "Är denna vägg bärande"-tråd.

Jag har en vägg som går mitt i huset, markerad med rött i bilderna. Trots att den går genom huset så tror jag inte att den är bärande, baserat på vad jag sett i vinden.

Reglarna är 4x4 cm breda.

Vad tror ni?

Väggstomme med reglar markerad med rött, visar träkonstruktion med elledningar, osäker på om bärande; inkluderar synliga tak och golv i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oisolerad väggstomme med 4x4 cm reglar, markerad med röda linjer i ett rum med flera dörrar synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Vindsutrymme med träbjälkar och golvbrädor, en röd linje markerar mitt i bilden.
Skapa konto

Vind med exponerade träbjälkar och golvbräder, en röd linje markerar en vägg.
Skapa konto

Byggnadsritning av ett hus med en vägg markerad i rött som diskussionsämne för att avgöra om den är bärande eller inte.
Skapa konto

Så tunna reglar är inte bärande

• Gilla
d0391m0 och 1 till
  • Laddar…
Takstolarna ser ut att vara vanliga fribärande fackverk, som inte behöver någon bärande vägg under.

• Gilla
d0391m0
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Så tunna reglar är inte bärande
Ok. Tack för svar.

Finns där någon "tumregel" för hur tjocka de borde vara?

Från 45x70 så kan dom vara bärande men vanligast är 45x95 och uppåt då det är knäcklängden som blir dimensionerande.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Reglarna försvann för ett par timmar sedan och hittills har inget rasat samman.

Har även gått lite på vinden.

Kan man pusta ut eller finns risken att problem med bärighet kommer senare?

Noterade för övrigt denna 'varning' (skrivet på regeln) när jag tog bort lite till gips i samband med att reglarna försvann. Men det kan väl inte ha att göra med bärigheten?

• Träreglar med metallförstärkningar och rostiga spikar sitter i en takkonstruktion. Texten "varning" syns delvis på regeln.
    Skapa konto
Dom bär inte yttertaket. Huruvida dom har en bärande funktion eller ej för övriga huset låter jag vara osagt.

Om man inte är väldigt säker på sin sak ska man i det längsta undvika att riva invändiga väggar. Väggarna kan fylla andra funktioner än att hantera laster uppifrån vilket kanske är den enklaste att själv bedöma.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Dom bär inte yttertaket. Huruvida dom har en bärande funktion eller ej för övriga huset låter jag vara osagt.

Om man inte är väldigt säker på sin sak ska man i det längsta undvika att riva invändiga väggar. Väggarna kan fylla andra funktioner än att hantera laster uppifrån vilket kanske är den enklaste att själv bedöma.
Tack för svar!

Där har gått lite el i väggarna men inget konstigt. Vad skulle det kunna vara för andra viktiga funktioner som väggen skulle kunna ha?
Kanske jag som nojjar pga 'varningen' 😅..

D d0391m0 skrev:
Tack för svar!

Där har gått lite el i väggarna men inget konstigt. Vad skulle det kunna vara för andra viktiga funktioner som väggen skulle kunna ha?
Kanske jag som nojjar pga 'varningen' 😅..
Innerväggar kan tex fylla en funktion att stabilisera huset mot vindlaster.

• Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.