Vi har köpt en 50 tals stuga och börjat riva bort de 5 lager tapeten som låg på väggen. Bakom tapeten hittar vi en spånvägg/papp typ? Vad gäller här, bara att bredspackla allt och sen måla med grundfärg eller strunta i spacklet och slipa ner väggen jämn? 🤔🙏 total nybörjare på målning

• Avskalat lager med gammal tapet på spånvägg i 50-talsstuga, delvis exponerat papper och slät yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en vägg med spånskiva eller papp, fläckvis avskavd med ljusa märken, upptäckt under flera lager tapet i en 50-tals stuga.
    Skapa konto
  • Vägg med borttagen tapet visar spånvägg/papp med ojämn yta och rester av vit färg.
    Skapa konto
  • Spånvägg med vita spackelfläckar efter borttagning av tapet.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Det ser ut som en mjuk träfiberskiva som var vanlig vid tiden och såldes som Treetex.

Inte kul att spackla och måla på då den är för mjuk. Billigaste lösningen är att måla på tapet på den. Den dyrare lösningen är att gipsa rummet och sen måla.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med Klas. Renoveringstapet eller renoveringsgips. Om väggen ska målas tror jag på tapet.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ut som en mjuk träfiberskiva som var vanlig vid tiden och såldes som Treetex.

Inte kul att spackla och måla på då den är för mjuk. Billigaste lösningen är att måla på tapet på den. Den dyrare lösningen är att gipsa rummet och sen måla.
Hej! Stort rack för svar. Det var det jag var rädd för... men om jag river upp den gamla tapeten, spacklar och slipar de värsta ojämnheterna (typ där jag råkat riva när jag tog bort tapeten), kan jag därefter lägga renoveringstapet och måla över den? Blir det en permanent och ordentlig lösning? Jag vill gärna inte göra någon halvdålig tillfällig grej utan det ska hålla.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag håller med Klas. Renoveringstapet eller renoveringsgips. Om väggen ska målas tror jag på tapet.
Blir det en snygg, ordentlig och proffsig lösning? Ska jag bredspackla över tapeten eller bara på med tapeten och därefter måla. Blir det inte jäkligt dåligt att måla över tapet? 🤔🙏

Renoveringsgips är den metod som kommer ge bäst resultat.
Risken med renoveringstapet i ett 50-tals hus är att det som sitter under rör sig olika, speciellt i skarvar och hörn, men var där inga sprickor tidigare, eller tapeten korvat sig, så fungerar nog det också lika bra.
Ojämnheter behöver spacklas om ni använder renoveringstapet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tycker det ser alldeles för slätt ut för att vara treetex. Om man river tapet helt från det brukar ytan bli "ruligare"

M MagHam skrev:
Tycker det ser alldeles för slätt ut för att vara treetex. Om man river tapet helt från det brukar ytan bli "ruligare"
Såhär der det ut. Fibrigt, ganska mjukt

• Närbild av en träskiva med synlig textur och vissa skador eller märken. En del av ytan är delvis täckt i vit färg.
    Skapa konto
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Renoveringsgips är den metod som kommer ge bäst resultat.
Risken med renoveringstapet i ett 50-tals hus är att det som sitter under rör sig olika, speciellt i skarvar och hörn, men var där inga sprickor tidigare, eller tapeten korvat sig, så fungerar nog det också lika bra.
Ojämnheter behöver spacklas om ni använder renoveringstapet.
Alright. Och då är det bara kapa och fylla rummet, spackla kanterna ihop och måla över? Tapeterna hade sprickor lite här och var samt att de rullade sig i hörnen. Här är en bild på en spricka där vi inte rivit tapeten än.

• Sprickbildning i tapet på vägg, ovanför mörka gardiner.
    Skapa konto
T Tsom skrev:
Alright. Och då är det bara kapa och fylla rummet, spackla kanterna ihop och måla över? Tapeterna hade sprickor lite här och var samt att de rullade sig i hörnen. Här är en bild på en spricka där vi inte rivit tapeten än.
Ja, bort med lister, kontakter, brytare och annat och sätt upp renoveringsgips. Remsa med spackel i skarvar.
Spackla skruvhål och skarvar/remsor. Titta på någon video, om ni ej gjort det tidigare.

• Gilla
Tsom och 1 till
  • Laddar…
T Tsom skrev:
Blir det en snygg, ordentlig och proffsig lösning? Ska jag bredspackla över tapeten eller bara på med tapeten och därefter måla. Blir det inte jäkligt dåligt att måla över tapet? 🤔🙏
Renoveringstapet är gjord för att ge ett slätt underlag för målning eller tapetsering med vanlig tapet. Men även underlaget under renoveringstapeten bör vara så slätt som möjligt.

Men som skrivet ovan är renoveringsgips antagligen snyggare, men det är också mer jobb. Gipset bygger 6-7 mm, så där behöver du ta bort lister, brytare etc och sala upp runt dörrar och fönster

Henningelvis Henningelvis skrev:
Renoveringstapet är gjord för att ge ett slätt underlag för målning eller tapetsering med vanlig tapet. Men även underlaget under renoveringstapeten bör vara så slätt som möjligt.

Men som skrivet ovan är renoveringsgips antagligen snyggare, men det är också mer jobb. Gipset bygger 6-7 mm, så där behöver du ta bort lister, brytare etc och sala upp runt dörrar och fönster
Enormt tack. Behöver vi riva bort den gamla tapeten innan vi lögger upp renoveringstapet då? 🤔 om det ändå ska döljas eller är det bättre att riva loss så mycket man kan/allt och därefter lägga upp renoveringstapet och måla över. Undrar inte om vanliga innerpaneler/plankor blir enklare då.

T Tsom skrev:
Såhär der det ut. Fibrigt, ganska mjukt
Ja nu syns det jättetydligt att det är treetex!
Jag personligen skulle måla ytan med en billig färg (typ biltemas vita tak/väggfärg sen spackla den slät och med remsor i skarvarna.
Eventuellt med renoveringstapet eller slät glasfiverväv ytterst.

• Gilla
Tsom
  • Laddar…
Börja med stt fundera på vad ni vill ha för resultat. I äldre hus är t ex inte väggarna helt släta från början som gips kan få som resultat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.