God förmiddag, jag har ett pannrum i källaren, tidigare ved/olja som sedan 20 år blivit Fjärrvärme.
På väggen i det numera tomma pannrummet finns lite EL, är den enhet som ligger längst ut på linjen något som haft med gamla pannan att göra eller vad kan det vara?
Hade varit roligare att sätta ett nytt/extra uttag om denna mystiska gråa sak inte fyller någon funktion.
På väggen i det numera tomma pannrummet finns lite EL, är den enhet som ligger längst ut på linjen något som haft med gamla pannan att göra eller vad kan det vara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade varit roligare att sätta ett nytt/extra uttag om denna mystiska gråa sak inte fyller någon funktion.
Jag har valt att inte helt följa regler gällande EL i det egna hemmet.A andost skrev:
Var dock nyfiken på vad det är för typ av mätare eller brytare det handlar om innan jag kollar på om det skall sättas uttag i stället.
Ser ut som där sitter en kabelgenomföring på ovansidan av lådan. Kanske finns det spår av klammer från en tidigare kabel som gick från ovansidan av lådan och vidare till någon utrustning.
Härifrån ser det ut som det är något som kan tas bort.
Härifrån ser det ut som det är något som kan tas bort.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Helheten är ju ganska spännande. Vad är den andra brytaren till för då? Uttaget?
behöver nog nya glasögon
det såg ut som en brytare med två lägen som på cirkulationspumpen hemma, där det är ett streck på ena läget och två streck på andra läget iofs en nolla med men som sagt var dags att byta glasögon eller öppna bilden innan man skriver
det såg ut som en brytare med två lägen som på cirkulationspumpen hemma, där det är ett streck på ena läget och två streck på andra läget iofs en nolla med men som sagt var dags att byta glasögon eller öppna bilden innan man skriver
Det är lite roligt för längst ut sitter alltså en vridbrytare 1/0 av/på.
Sen strömbrytare till taklampa. Sen bakelit-vägguttag.
Lite konstig ordning, väggjttaget och lampknappen är oberoende av varandra dessutom.
Det finns spår av kabelspik från den mystiska vridbrytare och spåren leder mot där pannan förr stod.
Sen strömbrytare till taklampa. Sen bakelit-vägguttag.
Lite konstig ordning, väggjttaget och lampknappen är oberoende av varandra dessutom.
Det finns spår av kabelspik från den mystiska vridbrytare och spåren leder mot där pannan förr stod.
Den konstiga "ordningen" beror nog på att det med tiden har blivit en utökad installation uttaget är original, brytaren under (kanske ersatt originalbrytaren då den högst troligt inte hade genomgång) är från sent 60 tal tidigt 70 tal. Och vridbrytaren har troligen i samma tillfälle satts dit när man monterat in en oljebrännare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är detta glapp / denna lutning på taket OK?
Tak & Vind -
Nytt fönsterparti. Hur i hela fridens namn ångspärrar jag detta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ser detta rätt ut? Rör och slangar i krypgrunden.
Vatten & Avlopp -
Vad är detta? Kan den innehålla något säkringsaktigt?
El -
Vad är detta för mätare som sitter på kattvinden?
Teknik