På mitt tak ser det ut som på bilderna. Är detta OK eller är det något att oroa sig över? Är rädd att det ska komma in fukt där.

Det är även läskigt nära just där det varit en fuktfläck på råspont där det också krypit litegrann in på takstolen.

• Närbild på ett tak med mossbeläggning och möjliga fuktfläckar nära en skorsten, bredvid en säkerhetsstege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig takplåt med synlig rengöring, grön beläggning vid ett hörn, nära en svart kantlist, och en stege delvis synlig.
    Skapa konto
  • Fuktfläckar och mossa på takpannor vid en skorstensbas, med stege bredvid.
    Skapa konto
Mats-S
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Du bör nog byta till pannor som ligger under plåten, inte bra som det ser ut.
Rent akut kan du tejpa på asfalttejp för att täcka hålen.
[länk]

Har inte testat den på länken, men har en liknande rulle på sommarstället. Några av mina tätningar med den asfalttejpen mellan plåt och tegel har hållt typ 20 år nu :)
Antar att byta till pannor som helt ligger under plåten är ett större omfattande arbete eller är det något jag kan ge mig på själv?

Jag hade tänkt att pannor skulle ligga över så pannorna skjuter bort vatten?

Ifall jag tejpar ska jag bara tejpa runt kanterna mot tegeln runt hela?

Konstigt att det är gjort på det här viset. Enligt uppgift är taket ~ 50 år.

Mats-S
Pannan ska avslutas under plåten så att vattnet från skorstensplåten rinner ner i tegeltaket, precis som den översta pannan på bilden. Pannbytet kan du göra helt själv bara du har pannor som passar, kanske finns några i reserv i någon gömma ;-)
Alternativt kan du som jag på sommarstället fuska lite och köra med asfalttejp, det har hållit 20+ år för mig där, men om det är din permanenta bostad rekommenderar jag att göra det rätt, dvs byta dom två trasiga pannorna :)

Du behöver endast tejpa där du har dom defekta pannorna som inte når ända upp under plåten. Det viktiga är att inget vatten kan rinna in under pannorna, det är målet med tejpningen.

H homelabber skrev:
Jag hade tänkt att pannor skulle ligga över så pannorna skjuter bort vatten?
Du ska alltid tänka på hur vattnet rinner från ALLA berörda ytor (plåt och pannor här), om du är osäker testa live med en vattenslang och lågt flöde, då ser du vart vattnet tar vägen. Rinner det UNDER pannorna någonstans i det här fallet är det felaktigt flöde och måste åtgärdas.

Redigerat:
Krilleman
H homelabber skrev:
Konstigt att det är gjort på det här viset. Enligt uppgift är taket ~ 50 år.
Ett 50 år gammalt tak kan man inte ha så stora krav på.
Sen ska det tilläggas att jag tror inte att denna plåten är 50 år gammal som den ser ut.

Det jag är mest nyfiken på är varför pappen?! syns här:

Takplåt vid murad vägg med synlig takpapp och gröna pilar som pekar mot pappen.
Skapa konto

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ett 50 år gammalt tak kan man inte ha så stora krav på.
Sen ska det tilläggas att jag tror inte att denna plåten är 50 år gammal som den ser ut.

Det jag är mest nyfiken på är varför pappen?! syns här:

[bild]
Det är inte papp. Det är någon typ av isolering/tätning

Mats-S Mats-S skrev:
Pannan ska avslutas under plåten så att vattnet från skorstensplåten rinner ner i tegeltaket, precis som den översta pannan på bilden. Pannbytet kan du göra helt själv bara du har pannor som passar, kanske finns några i reserv i någon gömma ;-)
Alternativt kan du som jag på sommarstället fuska lite och köra med asfalttejp, det har hållit 20+ år för mig där, men om det är din permanenta bostad rekommenderar jag att göra det rätt, dvs byta dom två trasiga pannorna :)

Du behöver endast tejpa där du har dom defekta pannorna som inte når ända upp under plåten. Det viktiga är att inget vatten kan rinna in under pannorna, det är målet med tejpningen.

Du ska alltid tänka på hur vattnet rinner från ALLA berörda ytor (plåt och pannor här), om du är osäker testa live med en vattenslang och lågt flöde, då ser du vart vattnet tar vägen. Rinner det UNDER pannorna någonstans i det här fallet är det felaktigt flöde och måste åtgärdas.
Det kanske är bilden som är dålig men det är inga trasiga pannor på bilderna. Eller vilken menar du är trasig?

Mats-S
H homelabber skrev:
Det kanske är bilden som är dålig men det är inga trasiga pannor på bilderna. Eller vilken menar du är trasig?
ok, jag har fel, såg ut som om två nedersta var skadade i kanten, men det är tydligen takpapp. Men den ska inte heller sticka ut så där, den ska ligga under plåten.

Mats-S Mats-S skrev:
ok, jag har fel, såg ut som om två nedersta var skadade i kanten, men det är tydligen takpapp. Men den ska inte heller sticka ut så där, den ska ligga under plåten.
Det är inte takpapp. Det är någon ”foam” av något slag. Typ tätning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.