Hej igen!
Skulle verkligen behöva hjälp då jag har fuktproblem och inte kan mycket om VA.
I min krypgrund finns det en plats som verkar ha mycket större fuktproblem än övriga delar. På denna plats har jag även hittat brunt vatten ovanpå plasten. Och ungefär på motsvarande plats på asfaltboarden ovanför finns det mer koncentrerat med vitmögel.
Jag håller på att försöka öppna upp i golvet ovanför för att se om jag hittar något där, men detta är helt nytt för mig så jag vågar mig sakta framåt.
När ni ser nedan bilder, ser ni något konstigt gällande rören? Eller något annat ni lägger märke till som skulle kunna ge svar på vad det skulle kunna röra sig om?
Jag sopade ut det skräp som låg ovanpå plasten i juni men nu är där nytt skräp, vad är det för något? Gammal isolering? Men kan den verkligen smulas sönder på det här viset? Och varför då i så fall? Mössen borde väl inte vara inne nu när det är varmt utomhus…?
Vore väldigt tacksam för hjälp, och varning för att det kan finnas med någon spindel eller iaf spindelkokonger med på bilderna. Ursäkta kvaliteten på bilderna.
Med vänlig hälsning
C
Tillägg: jag ska installera en sorptionsavfuktare inom kort.
Skulle verkligen behöva hjälp då jag har fuktproblem och inte kan mycket om VA.
I min krypgrund finns det en plats som verkar ha mycket större fuktproblem än övriga delar. På denna plats har jag även hittat brunt vatten ovanpå plasten. Och ungefär på motsvarande plats på asfaltboarden ovanför finns det mer koncentrerat med vitmögel.
Jag håller på att försöka öppna upp i golvet ovanför för att se om jag hittar något där, men detta är helt nytt för mig så jag vågar mig sakta framåt.
När ni ser nedan bilder, ser ni något konstigt gällande rören? Eller något annat ni lägger märke till som skulle kunna ge svar på vad det skulle kunna röra sig om?
Jag sopade ut det skräp som låg ovanpå plasten i juni men nu är där nytt skräp, vad är det för något? Gammal isolering? Men kan den verkligen smulas sönder på det här viset? Och varför då i så fall? Mössen borde väl inte vara inne nu när det är varmt utomhus…?
Vore väldigt tacksam för hjälp, och varning för att det kan finnas med någon spindel eller iaf spindelkokonger med på bilderna. Ursäkta kvaliteten på bilderna.
Med vänlig hälsning
C
Tillägg: jag ska installera en sorptionsavfuktare inom kort.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Har du spindelkokonger så är det nog ett tecken på funktion, vilket du är medveten om om du ska sätta in avfuktare. 😉
Är det inkommande vatten imslangen som kommer in genom grunden?
Betongsten med vit kalkutfällning tyder väl på inträngande vatten.
Kondens på slangen kan del väl också bli.
Mögel på trossbottenskivans undersida är väl ”normalt för omständigheterna”. 🤔
Innan jag hade rivit upp golvet hade jag nog tagit ner skivan eller provborrar med ett stort dosborr.
Då kan du se hur skivan mår på ovansidan och hur det ser ut.
Fuktmätare som mäter på djupet genom skivmaterial, betong mm kan också vara ett intressant verktyg.
Är alla rör synligt dragna eller finns det rör inne i trossbotten också?
Är det inkommande vatten imslangen som kommer in genom grunden?
Betongsten med vit kalkutfällning tyder väl på inträngande vatten.
Kondens på slangen kan del väl också bli.
Mögel på trossbottenskivans undersida är väl ”normalt för omständigheterna”. 🤔
Innan jag hade rivit upp golvet hade jag nog tagit ner skivan eller provborrar med ett stort dosborr.
Då kan du se hur skivan mår på ovansidan och hur det ser ut.
Fuktmätare som mäter på djupet genom skivmaterial, betong mm kan också vara ett intressant verktyg.
Är alla rör synligt dragna eller finns det rör inne i trossbotten också?
Tack för att du svarade mig, uppskattas enormt. Jag ber på förhand ursäkt för det långa svaret/svamlet. Skickar med lite nya bilder, om det kan vara till hjälp.blackarrow skrev:
Har du spindelkokonger så är det nog ett tecken på funktion, vilket du är medveten om om du ska sätta in avfuktare. 😉
Är det inkommande vatten imslangen som kommer in genom grunden?
Betongsten med vit kalkutfällning tyder väl på inträngande vatten.
Kondens på slangen kan del väl också bli.
Mögel på trossbottenskivans undersida är väl ”normalt för omständigheterna”. 🤔
Innan jag hade rivit upp golvet hade jag nog tagit ner skivan eller provborrar med ett stort dosborr.
Då kan du se hur skivan mår på ovansidan och hur det ser ut.
Fuktmätare som mäter på djupet genom skivmaterial, betong mm kan också vara ett intressant verktyg.
Är alla rör synligt dragna eller finns det rör inne i trossbotten också?
Den där slangen tror jag är som lett ut vatten till en bod/förråd som står bara någon meter från huset. Det fanns en tvättmaskin i boden tidigare nämligen. Den är urkopplad och jag testade att kröka den neråt för att se om det fanns vatten i den, det fanns lite vatten men inte särskilt mycket. Men, skulle det kunna vara så att det läcker in vatten utifrån marken genom rörgenomdragningen där? Och som rinner längs med slangen…? Slangen/isoleringen runt slangen känns dock inte våt eller fuktig. Men det har blivit en liten pöl med vatten på samma ställe igen. Suck.
Jag tror att alla rör syns, att det inte finns rör som enbart går i bjälklaget, eller hur man ska uttrycka det, men jag vet inte säkert.
Jag hade tänkt skära upp lite i asfaltboarden men vågade inte med tanke på elen, och eftersom jag ändå tänkte byta ut spånskivan i golvet ovan så tyckte jag att det kändes tryggare att gå det hållet. Men så fort jag får hit en snickare så kan jag be den om hjälp med att kolla nerifrån krypgrunden istället.
När elektrikern var här imorse så passade jag på att kolla lite extra nere i krypgrunden. Det trycker in vatten genom grunden, en bit till höger om där slangen kommer in genom grunden (se inringat område i orange för ungefärlig plats). Det fanns alltså vattendroppar där. Jag ser ju nu att det helt klart är mycket fuktigare längs med den sida som slangen kommer in genom, nedre halvan. Jag ska ta bort plattorna som finns på marken där ute, så kanske det kan göra att fukten kan avdunsta uppåt så småningom…?
Det jag också ser är att det är kondens på avloppsrören som går åt höger från avluftarröret (se gula kryss på bilden för vilka rör jag menar, man kan se lite av kondensen på sista bilden, den som elektrikern är med på). Och det känns fuktigt på isoleringen som sitter runt vattenledningarna, inte blött men lite lätt fuktigt (se blåa kryss). Jag har inte spolat i någon vask eller toa etc. på ett par veckor, kan det ändå bli så mycket kondens på avloppsrören?
Tror du att det kan vara ledningarna eller rören som ställer till det? Eller verkar det snarare som att det är vatten som kommer in genom grundmuren och som även orsakar mögelansamlingen ovan pölen? Verkar det sannolikt?
Hoppas att du orkat läsa igenom all text (mitt svammel). I så fall är du en superhjälte. ☺️
Redigerat:
Vill bara säga att jag är glad bara att du ställer frågor, det hjälper mig att få igång tänkandet. Jag har ingen jag kan bolla sånt här med, så jag är väldigt glad för att du lett mig vidare så här långt. Jag håller tummarna för att du orkar svara mitt senaste svar till dig.blackarrow skrev:
Har du spindelkokonger så är det nog ett tecken på funktion, vilket du är medveten om om du ska sätta in avfuktare. 😉
Är det inkommande vatten imslangen som kommer in genom grunden?
Betongsten med vit kalkutfällning tyder väl på inträngande vatten.
Kondens på slangen kan del väl också bli.
Mögel på trossbottenskivans undersida är väl ”normalt för omständigheterna”. 🤔
Innan jag hade rivit upp golvet hade jag nog tagit ner skivan eller provborrar med ett stort dosborr.
Då kan du se hur skivan mår på ovansidan och hur det ser ut.
Fuktmätare som mäter på djupet genom skivmaterial, betong mm kan också vara ett intressant verktyg.
Är alla rör synligt dragna eller finns det rör inne i trossbotten också?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden








