Hej igen!

Skulle verkligen behöva hjälp då jag har fuktproblem och inte kan mycket om VA.
I min krypgrund finns det en plats som verkar ha mycket större fuktproblem än övriga delar. På denna plats har jag även hittat brunt vatten ovanpå plasten. Och ungefär på motsvarande plats på asfaltboarden ovanför finns det mer koncentrerat med vitmögel.

Jag håller på att försöka öppna upp i golvet ovanför för att se om jag hittar något där, men detta är helt nytt för mig så jag vågar mig sakta framåt.

När ni ser nedan bilder, ser ni något konstigt gällande rören? Eller något annat ni lägger märke till som skulle kunna ge svar på vad det skulle kunna röra sig om?

Jag sopade ut det skräp som låg ovanpå plasten i juni men nu är där nytt skräp, vad är det för något? Gammal isolering? Men kan den verkligen smulas sönder på det här viset? Och varför då i så fall? Mössen borde väl inte vara inne nu när det är varmt utomhus…?

Vore väldigt tacksam för hjälp, och varning för att det kan finnas med någon spindel eller iaf spindelkokonger med på bilderna. Ursäkta kvaliteten på bilderna.

Med vänlig hälsning
C

Tillägg: jag ska installera en sorptionsavfuktare inom kort.
 
  • Isolerade rör med gulaktig isolering i en krypgrund med fuktproblem och närvaro av mögel samt misstänkt gammal isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör i krypgrund med vitmögel på asfaltboard ovanför, grått rör och isolermaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör med isolering i en krypgrund, tejpade fogar och synlig mögelväxt. Problem med fukt indikerat av inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunt, fuktigt material ovanpå plast i krypgrund, där det tidigare har rensats. Synlig vitmögel och skräp i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt rör mot en murad vägg med vita kalkutfällningar, brunt vatten på plastgolv i krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du spindelkokonger så är det nog ett tecken på funktion, vilket du är medveten om om du ska sätta in avfuktare. 😉

Är det inkommande vatten imslangen som kommer in genom grunden?
Betongsten med vit kalkutfällning tyder väl på inträngande vatten.
Kondens på slangen kan del väl också bli.

Mögel på trossbottenskivans undersida är väl ”normalt för omständigheterna”. 🤔
Innan jag hade rivit upp golvet hade jag nog tagit ner skivan eller provborrar med ett stort dosborr.
Då kan du se hur skivan mår på ovansidan och hur det ser ut.

Fuktmätare som mäter på djupet genom skivmaterial, betong mm kan också vara ett intressant verktyg.

Är alla rör synligt dragna eller finns det rör inne i trossbotten också?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har du spindelkokonger så är det nog ett tecken på funktion, vilket du är medveten om om du ska sätta in avfuktare. 😉

Är det inkommande vatten imslangen som kommer in genom grunden?
Betongsten med vit kalkutfällning tyder väl på inträngande vatten.
Kondens på slangen kan del väl också bli.

Mögel på trossbottenskivans undersida är väl ”normalt för omständigheterna”. 🤔
Innan jag hade rivit upp golvet hade jag nog tagit ner skivan eller provborrar med ett stort dosborr.
Då kan du se hur skivan mår på ovansidan och hur det ser ut.

Fuktmätare som mäter på djupet genom skivmaterial, betong mm kan också vara ett intressant verktyg.

Är alla rör synligt dragna eller finns det rör inne i trossbotten också?
Tack för att du svarade mig, uppskattas enormt. Jag ber på förhand ursäkt för det långa svaret/svamlet. Skickar med lite nya bilder, om det kan vara till hjälp.

Den där slangen tror jag är som lett ut vatten till en bod/förråd som står bara någon meter från huset. Det fanns en tvättmaskin i boden tidigare nämligen. Den är urkopplad och jag testade att kröka den neråt för att se om det fanns vatten i den, det fanns lite vatten men inte särskilt mycket. Men, skulle det kunna vara så att det läcker in vatten utifrån marken genom rörgenomdragningen där? Och som rinner längs med slangen…? Slangen/isoleringen runt slangen känns dock inte våt eller fuktig. Men det har blivit en liten pöl med vatten på samma ställe igen. Suck.

Jag tror att alla rör syns, att det inte finns rör som enbart går i bjälklaget, eller hur man ska uttrycka det, men jag vet inte säkert.

Jag hade tänkt skära upp lite i asfaltboarden men vågade inte med tanke på elen, och eftersom jag ändå tänkte byta ut spånskivan i golvet ovan så tyckte jag att det kändes tryggare att gå det hållet. Men så fort jag får hit en snickare så kan jag be den om hjälp med att kolla nerifrån krypgrunden istället.

När elektrikern var här imorse så passade jag på att kolla lite extra nere i krypgrunden. Det trycker in vatten genom grunden, en bit till höger om där slangen kommer in genom grunden (se inringat område i orange för ungefärlig plats). Det fanns alltså vattendroppar där. Jag ser ju nu att det helt klart är mycket fuktigare längs med den sida som slangen kommer in genom, nedre halvan. Jag ska ta bort plattorna som finns på marken där ute, så kanske det kan göra att fukten kan avdunsta uppåt så småningom…?

Det jag också ser är att det är kondens på avloppsrören som går åt höger från avluftarröret (se gula kryss på bilden för vilka rör jag menar, man kan se lite av kondensen på sista bilden, den som elektrikern är med på). Och det känns fuktigt på isoleringen som sitter runt vattenledningarna, inte blött men lite lätt fuktigt (se blåa kryss). Jag har inte spolat i någon vask eller toa etc. på ett par veckor, kan det ändå bli så mycket kondens på avloppsrören?

Tror du att det kan vara ledningarna eller rören som ställer till det? Eller verkar det snarare som att det är vatten som kommer in genom grundmuren och som även orsakar mögelansamlingen ovan pölen? Verkar det sannolikt?

Hoppas att du orkat läsa igenom all text (mitt svammel). I så fall är du en superhjälte. ☺️
 
  • Krypgrund med rör och märken: Blåa kryss på isolerade rör, gula kryss på avloppsrör, orange cirkel visar fuktig fläck på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med flera avloppsrör, en orange rörkoppling, och isolerade vattenledningar. Fuktfläckar syns på grundens väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slang genom hål i betong med fuktmärken och mörka kanter runt inmatningspunkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör i krypgrund med vattenläckor, visar också kondens på rören och isolering. Person i förgrunden som undersöker området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Har du spindelkokonger så är det nog ett tecken på funktion, vilket du är medveten om om du ska sätta in avfuktare. 😉

Är det inkommande vatten imslangen som kommer in genom grunden?
Betongsten med vit kalkutfällning tyder väl på inträngande vatten.
Kondens på slangen kan del väl också bli.

Mögel på trossbottenskivans undersida är väl ”normalt för omständigheterna”. 🤔
Innan jag hade rivit upp golvet hade jag nog tagit ner skivan eller provborrar med ett stort dosborr.
Då kan du se hur skivan mår på ovansidan och hur det ser ut.

Fuktmätare som mäter på djupet genom skivmaterial, betong mm kan också vara ett intressant verktyg.

Är alla rör synligt dragna eller finns det rör inne i trossbotten också?
Vill bara säga att jag är glad bara att du ställer frågor, det hjälper mig att få igång tänkandet. Jag har ingen jag kan bolla sånt här med, så jag är väldigt glad för att du lett mig vidare så här långt. Jag håller tummarna för att du orkar svara mitt senaste svar till dig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.