Köpte nyligen hus och nu har det närmat sig centralbyte (självklart av behörig elektriker).

Under centralen sitter denna trafo, som jag inte lyckas hitta någon information om på nätet. Jag kan inte heller lista ut vad det är den fyller för funktion.
Det finns bastu och har tidigare funnits pool, kan det ha något med trafon att göra?

Någon som har några tankar och ideer?
 
  • Blå elcentral i rum med gammal etikett och vita fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal maskinell utrustning, varningsetikett, märkplåt, dammiga ytor, sprickor, möjlig industriell eller verkstadsinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog snarare en kontaktor än en trafo. Det syns för lite av etiketten för att kunna säga mer om den. Öppna locket och ta en bild så är det lättare.
 
Kontaktor kan det vara ja.
GK100 GK100 skrev:
Det är nog snarare en kontaktor än en trafo. Det syns för lite av etiketten för att kunna säga mer om den. Öppna locket och ta en bild så är det lättare.
Det är det säkert det.
Så här ser det ut utan locket.

Sitter ovanför den gamla mätartavlan (?) och under tavlan ett gammalt trefasuttag.
 
  • Ett öppnat elskåp med säkringar, kablar och varningsetikett, tillverkat i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet äldre säkringsskåp med säkringar och ledningar, etikett 'HÄGGLUNDS HK 3', 'Made in Sweden'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med förseglad elektricitetsmätare, avslagen väggfärg, och gammal oanvänd elkontakt på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har förut varit styrd av kopplingsur eller rundstyrning som satt på tavlan under. Har kopplat någon elvärme, VVB etc enligt tex dag/natt-taxa eller lastfrånkoppling.

Så det är bara att ta bort när du gör om där.
 
  • Gilla
h3mm4frun
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Den har förut varit styrd av kopplingsur eller rundstyrning som satt på tavlan under. Har kopplat någon elvärme, VVB etc enligt tex dag/natt-taxa eller lastfrånkoppling.

Så det är bara att ta bort när du gör om där.
Tack så mycket för ett bra svar!
Ska bli skönt att bli kvitt kontaktorsurret när centralen byts, samt spara någon krona per år kanske 😉
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.