14 532 läst ·
36 svar
15k läst
36 svar
Vad är detta för verktyg? Och vad gör man med dom?
Den slipen är det enda B&D-verktyg som jag tycker om. Har den gamla svarta (ärvd), vet inte om de oranga är lika bra? Slipband har jag köpt på CO.Mikael_L skrev:
Kanske denna duger.....Mikael_L skrev:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Bandslip-BS-457-17351/
Jag håller inte alls med dig Lars-stefan.lars_stefan_axelsson skrev:
Det är ett generellt bra råd att inte använda handskar vid all sådan här användning.
Nuddar du en roterande klinga eller frässtål med fingret känner du det direkt, och drar undan handen med en begränsad skada. Har du handskar så finns risken att det hugger i handsken och suger in handen i verktyget, mycket sämre.
Klantar man till det rejält och inte bara nuddar verktyget gör handsken ingen skillnad, samma sak om det blir kast, kick-back eller andra kraftiga/snabba förlopp.
Nä handskar på tillför absolut ingen nytta (om man inte står utomhus och klyver i -20°C) utan bara en massa ev nackdelar.
Undantaget är metall och stenkapning (med t.ex. vinkelslip), då man kan vilja skydda händerna mot sprutet, men då måste man å andra sidan vara verkligt verkligt observant så man inte får in handsken i det roterande. Särskilt med större och starkare maskiner. Jag kan tänka mig vad som hinner hända med handen innan en 230mm vinkelslip har stannat *burr*
Användning av varmluftspistol kan ju också kräva handske, för att inte bränna sig. Här finns det ej något roterande heller som är någon fara.
edit: Sen att det i praktiken blir lite annat är ju som det är ...
Om jag t.ex. hanterar OSB-skivor med handskar för att slippa stickor i händerna (OSB, ett jäk** sattyg i den bemärkelsen) så blir det ju lite si och så med att slita av handskarna bara för att jag ska såga ett snitt med cirkelsågen (läs, det händer inte) :|
Redigerat:
Och tänker du "jag ska bara" så gäller det att stoppa sig och få på skydd.
Så sent som igår skulle jag "bara" göra ett litet snitt med vinkelslipen men jag kunde inte hitta glasögonen!
Letade i drygt 10min när jag hittar dom i lekstugan
Sen när jag ska lägga snittet hugger det och kapskivan exploderade och splittret gick rakt upp i ansiktet.
Ja hur hade det gått om jag tänkt jag ska bara och struntat i skyddsglasögonen:eek:
För övrigt får jag gratulera till en gammal men gedigen verktygspark

Så sent som igår skulle jag "bara" göra ett litet snitt med vinkelslipen men jag kunde inte hitta glasögonen!
Letade i drygt 10min när jag hittar dom i lekstugan
Sen när jag ska lägga snittet hugger det och kapskivan exploderade och splittret gick rakt upp i ansiktet.
Ja hur hade det gått om jag tänkt jag ska bara och struntat i skyddsglasögonen:eek:
För övrigt får jag gratulera till en gammal men gedigen verktygspark
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Och så Julas version:http://www.jula.se/bandfil-400w-010131Enk Projektet skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Och jag är som sagt inte så dogmatisk. Vid viss användning så är det klart vid andra som sagt en avvägning. Vad gäller handhållen elhyvel så tror jag att det är ett plus. Där kan jag tänka mig att man kan klara betydlig mer hud med handske än utan. Att man skulle kunna soppa till det så mycket att det gör någon skillnad med handborrmaskin har jag svårt att se. (Vid pelarborr är det som sagt en annan sak).Mikael_L skrev:
Ett klassiskt exempel är just vinkeslip. När man svetsar i så har man handskar (punkt, något annat är dumt). När man då tar upp vinkeslipen emellan så är det *ingen* som tar av sig handskarna, och ingen i industrin som heller säger att man bör/måste göra det. Så risken där kan jag inte säga annat än att jag tror att den är överdriven. Det som nämns i industrin är just svar/fräs/borr/arbete med wire (aldrig arbeta med stålwire med handskar), och inte mycket annat.
Mikael_L skrev:Jag håller inte alls med dig Lars-stefan.
Det är ett generellt bra råd att inte använda handskar vid all sådan här användning.
Nuddar du en roterande klinga eller frässtål med fingret känner du det direkt, och drar undan handen med en begränsad skada. Har du handskar så finns risken att det hugger i handsken och suger in handen i verktyget, mycket sämre.
Klantar man till det rejält och inte bara nuddar verktyget gör handsken ingen skillnad, samma sak om det blir kast, kick-back eller andra kraftiga/snabba förlopp.
Nä handskar på tillför absolut ingen nytta (om man inte står utomhus och klyver i -20°C) utan bara en massa ev nackdelar.
Undantaget är metall och stenkapning (med t.ex. vinkelslip), då man kan vilja skydda händerna mot sprutet, men då måste man å andra sidan vara verkligt verkligt observant så man inte får in handsken i det roterande. Särskilt med större och starkare maskiner. Jag kan tänka mig vad som hinner hända med handen innan en 230mm vinkelslip har stannat *burr*
Användning av varmluftspistol kan ju också kräva handske, för att inte bränna sig. Här finns det ej något roterande heller som är någon fara.
edit: Sen att det i praktiken blir lite annat är ju som det är ...
Om jag t.ex. hanterar OSB-skivor med handskar för att slippa stickor i händerna (OSB, ett jäk** sattyg i den bemärkelsen) så blir det ju lite si och så med att slita av handskarna bara för att jag ska såga ett snitt med cirkelsågen (läs, det händer inte) :|
att använda handskar med vinkelslip (rondell) medför inga extra risker för det finns som inget handen kan fastna i om man nu inte spränger skivan och den slutar vara rund.
skulle man nu råka trycka in handen i den roterande skivan så kommer du inte fastna och vira in fingrarna utan du kommer kapa dig rejält i handen/fingrarna.
har kapat mig flera gånger i händerna och några olika gånger på andra ställen på kroppen.
var nån tidigare som sa att skivan satt åt fel hål, det går att sätta den åt vilket håll man behagar. sätter alltid texten utåt för man har en metalring som gör att det nyper mindre
MTech skrev:Och tänker du "jag ska bara" så gäller det att stoppa sig och få på skydd.
Letade i drygt 10min när jag hittar dom i lekstugan[bild]
Ja hur hade det gått om jag tänkt jag ska bara och struntat i skyddsglasögonen[bild]
För övrigt får jag gratulera till en gammal men gedigen verktygspark[bild][bild]
grattis, använder sällan(aldrig) skyddsbrillor och då kör jag endå rondell varje dag på jobbet
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja det är kanske inte självklart. Problemet är att kardeler brister när wiren används och spretar ut. Dessa prickar ditt skinn något alldeles bedrövligt, blir ett djupt "blodprovstagningssår" och kan vara riktigt tråkigt på grövre wire. Så man vill gärna ha handskar. Problemet är att handskarna fastnar i dessa kardeler och helt plötsligt så har man (t ex) åkt i havet, eller åt andra hållet blivit upplindad kring trumman (eller i alla fall armen).Carl_Elvis skrev:
Visst. Om du drar lite plastad wire till trädgårdsstaketet för hand så kan väl inte mycket hända, men om du arbetar på varv, sjön, med kranar (reparation), lyft osv. inga handskar. Det är bättre att skära sig.
Eftersom det är äldre maskiner som tas upp i tråden vill jag föreslå att man använder jordfelsbrytare.
När det gäller vinkelslipmaskinen, ta bort den kapskiva som sitter där, bryt den på mitten och släng den. Likaså om det finns fler lösa skivor liggandes. I gamla skivor torkar limmet och de riskerar att explodera när du använder dem. Har tidigare ägare haft dem ute i regn kan de ha blivit skeva och kan explodera av det. Kapskivor är inte så dyra, så ta inte den risken.
Har för övrigt en likadan AEG i mitt garage som varit riktigt hårt använd under många år. Riktigt bra kvalitet på den.
Jag har själv varit med om att en skiva exploderat när jag låg under bilen i garaget och kapade bort ett gammalt avgassystem. Jag hade tur att resterna från skivan gick åt andra hållet och inte träffade min hals för då hade jag nog inte skrivit det här inlägget idag,
När det gäller vinkelslipmaskinen, ta bort den kapskiva som sitter där, bryt den på mitten och släng den. Likaså om det finns fler lösa skivor liggandes. I gamla skivor torkar limmet och de riskerar att explodera när du använder dem. Har tidigare ägare haft dem ute i regn kan de ha blivit skeva och kan explodera av det. Kapskivor är inte så dyra, så ta inte den risken.
Har för övrigt en likadan AEG i mitt garage som varit riktigt hårt använd under många år. Riktigt bra kvalitet på den.
Jag har själv varit med om att en skiva exploderat när jag låg under bilen i garaget och kapade bort ett gammalt avgassystem. Jag hade tur att resterna från skivan gick åt andra hållet och inte träffade min hals för då hade jag nog inte skrivit det här inlägget idag,
Intressant, i alla trycksaker jag har läst om vinschning i skogsbruket har man sagt handskar på. Men när jag tänker efter så står man ibland där med handsken på wiren och så kommer det en skada och ... så har jag ÄNNU INTE fastnat i blocket.lars_stefan_axelsson skrev:Ja det är kanske inte självklart. Problemet är att kardeler brister när wiren används och spretar ut. Dessa prickar ditt skinn något alldeles bedrövligt, blir ett djupt "blodprovstagningssår" och kan vara riktigt tråkigt på grövre wire. Så man vill gärna ha handskar. Problemet är att handskarna fastnar i dessa kardeler och helt plötsligt så har man (t ex) åkt i havet, eller åt andra hållet blivit upplindad kring trumman (eller i alla fall armen).
Nå, det är för kallt utan handskar i alla fall.
Men, TS, hur tog du dig in i mitt garage på landet som är fullt med ärvda verktyg från min pappa och farfar?Jag tror jag har de flesta av de verktygen du visar på bilderna liggande där. Möjligen med undantag för cirkelsågen där jag har än ännu äldre modell än din.
Jag kan också nämna att 7:an (slipmaskinen) kallas i folkmun för "gnugg" och det har slipats mången gipsskarvar med en sån.
På 8:an (smala slipmaskinen) har bandet en tendens att glida av yttersta rullen om man tar i för hårt och rör slipen i sidled, det kan vara värt att komma ihåg. Men det är mycket enkelt att sätta tillbaka.
Det ska också sitta en liten "kudde" på skaftet under slipbandet ungefär på mitten som man kan använda för att trycka bandet emot när man ska slipa plant. Den har en tendens att lossna och då fjädrar slipbandet och går nästan bara att slipa uppe vid hjulet på spetsen. Men annars är det en riktigt bra slipmaskin som har använts till mycket.
Jag kan också nämna att 7:an (slipmaskinen) kallas i folkmun för "gnugg" och det har slipats mången gipsskarvar med en sån.
På 8:an (smala slipmaskinen) har bandet en tendens att glida av yttersta rullen om man tar i för hårt och rör slipen i sidled, det kan vara värt att komma ihåg. Men det är mycket enkelt att sätta tillbaka.
Det ska också sitta en liten "kudde" på skaftet under slipbandet ungefär på mitten som man kan använda för att trycka bandet emot när man ska slipa plant. Den har en tendens att lossna och då fjädrar slipbandet och går nästan bara att slipa uppe vid hjulet på spetsen. Men annars är det en riktigt bra slipmaskin som har använts till mycket.
Ok, tack.lars_stefan_axelsson skrev:Ja det är kanske inte självklart. Problemet är att kardeler brister när wiren används och spretar ut. Dessa prickar ditt skinn något alldeles bedrövligt, blir ett djupt "blodprovstagningssår" och kan vara riktigt tråkigt på grövre wire. Så man vill gärna ha handskar. Problemet är att handskarna fastnar i dessa kardeler och helt plötsligt så har man (t ex) åkt i havet, eller åt andra hållet blivit upplindad kring trumman (eller i alla fall armen).
Visst. Om du drar lite plastad wire till trädgårdsstaketet för hand så kan väl inte mycket hända, men om du arbetar på varv, sjön, med kranar (reparation), lyft osv. inga handskar. Det är bättre att skära sig.
Jag visste faktiskt inte om den risken.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Precis det är en avvägning, antingen så blir du av med fingrarna i blocket, eller får dem avskurna av wiren...-MH- skrev:
Man kan naturligtvis påverka sin risk, särskilt om man kör vinschen själv. Men jag skulle inte hålla nära ett block/trumma/spygatt om någon annan körde...