B BästaPyret skrev:
Tyvärr ser inte ens besiktningsmän skillnad på takpannor i betong och plattor med asbest i. Jag vet. Blev grundlurad att det är skiffertak!
Det var en inkompetent besiktningsman! Jag törs lova att både jag själv och @fribygg och ett antal andra här i tråden faktiskt har förmåga att se skillnad på betongpannor och eternitplattor och takskiffer.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det var en inkompetent besiktningsman! Jag törs lova att både jag själv och @fribygg och ett antal andra här i tråden faktiskt har förmåga att se skillnad på betongpannor och eternitplattor och takskiffer.
Ja, inkompetenta, två dessutom 😐 Kunskapsnivån i detta forum verkar mer normal 🤗 läs hög👍 Vi står nu inför beslut om vad för tak det ska bytas till. Är det sant, som jag hittat på nätet, att när eternittak börjar ge sig i hållbarhet så ger sig snabbt många pannor? Någon som har erfarenhet? Ett par pannor längst ned har liksom luckrats upp lite i kanten.
 
B BästaPyret skrev:
Är det sant, som jag hittat på nätet, att när eternittak börjar ge sig i hållbarhet så ger sig snabbt många pannor? Någon som har erfarenhet? Ett par pannor längst ned har liksom luckrats upp lite i kanten.
Ja, det stämmer med min erfarenhet. När eternitplattorna börjar bli spröda så är det dags att planera för takbyte inom de närmaste åren, för då är de dåliga i parti och minut.
På mitt ena hus lät vi eternittaket, fasettak, vara kvar som undertak, läktade ovanpå och lade dit betobgpannor.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, det stämmer med min erfarenhet. När eternitplattorna börjar bli spröda så är det dags att planera för takbyte inom de närmaste åren, för då är de dåliga i parti och minut.
På mitt ena hus lät vi eternittaket, fasettak, vara kvar som undertak, läktade ovanpå och lade dit betobgpannor.
Usch då, men tack för delad info! Det blir tungt med dubbla tak? Risk för fukt? Vittrar eterniten fullständigt efter några decennier till? Vi behöver fixa dit säkra stegar, etc för sotaren också. Stort valmat tak, funderat på Reinzink tak, någon som har erfarenhet av det?
 
B BästaPyret skrev:
Tyvärr ser inte ens besiktningsmän skillnad på takpannor i betong och plattor med asbest i. Jag vet. Blev grundlurad att det är skiffertak!
Hej och välkommen till forumet!
Med erfarenhet blir det lättare att se vad det är för mtrl.

B BästaPyret skrev:
Det blir tungt med dubbla tak?
Förvisso, men det har ju varit vanligt att lägga nytt tak utan att ta bort det gamla, så gjorde man ofta när sticketaken började vara uttjänta, la på tegel eller plåt. Sannolikt var det lika i miljöer där man hade faltak, det var ju lätt att spika på bärläkt och lägga pannplåt, eternit eller tegel.
När det gäller gamla eternittak är det ju dessutom snabbt och billigt att hoppa över sanering och bara läkta och lägga nått nytt ovanpå.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet!
Med erfarenhet blir det lättare att se vad det är för mtrl.


Förvisso, men det har ju varit vanligt att lägga nytt tak utan att ta bort det gamla, så gjorde man ofta när sticketaken började vara uttjänta, la på tegel eller plåt. Sannolikt var det lika i miljöer där man hade faltak, det var ju lätt att spika på bärläkt och lägga pannplåt, eternit eller tegel.
När det gäller gamla eternittak är det ju dessutom snabbt och billigt att hoppa över sanering och bara läkta och lägga nått nytt ovanpå.
Tack 😊
Nu blev det okända begrepp för mig, sticketak, faltak? Känslan för oss är att det vore skönt att bli av med skiteterniten på taket, se hur pappen ser ut under, ev byta ut läkt, etc och veta att nu börjar takets livslängd från 0 igen 😅 Byggt -74 och stämmer med original ritningar. Har du sett, använt Reinzink någon gång?
 
B BästaPyret skrev:
Har du sett, använt Reinzink någon gång?
Jag är ingen plåtslagare, fråga @plåtrickard
 
F fribygg skrev:
Jag är ingen plåtslagare, fråga @plåtrickard
Reinzink är ett varumärke.. i botten samma som ett vanligt dubbelfalsat tak,en del speciallösningar och verktyg krävs
 
  • Gilla
BästaPyret
  • Laddar…
U Urskogen skrev:
I samband med att vi städar upp en gammal raserad ladugård finns mängder av takpannor i betong av en modell som jag aldrig sett förut. Någon som vet vad det är för modell, när de användes och om det kan finnas intresse för dem?

Troligast är väl att de går till tippen…
Efter att ha pratat med en äldre man söder om Sundsvall som har en hög likadana pannor är jag nu rimligt säker på att betongpannorna är gjorda i Mjösund.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Efter att ha pratat med en äldre man söder om Sundsvall som har en hög likadana pannor är jag nu rimligt säker på att betongpannorna är gjorda i Mjösund.
Ser att detta inlägg är ca 1 år gammalt men chansar ändå. Vi skulle behöv ett antal av just dessa takpannor ” mjösundspannan” nån som har eller vet nån som har? Håller tummarna 🙏
 
Hej och välkommen till forumet!
Tips om pannor på på pm.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.